Citat:
Ursprungligen postat av
123ADHD
Hej!
Måste förmodligen låna ut cash fast jag endå inte vill men finns ingen annan utväg värkar det som, så ja, kan man skriva kontrakt och ett datum där det ska va betalt? vad händer om inte personen betalar tillbaka? måste jag ta det till rättegång då? för det kostar ju 10ggr mer så då finns det väl inget att göra åt saken? för jag kommer ju inte ta det till rättegång direkt, lär väl inte ens komma dit om jag endå anmäler även fast jag har underskrift osv....
summan är bara på 10 000 men att slänga 10 000 i sjön är mycke för mig...
tacksam för tips!
MVH
ADHD
Tvungen är du inte, men jag kan förstå att en situation kan uppstå där man måste ställa upp helt enkelt.
Enklast är att du skriver ett skuldebrev, men samtidigt, om det gäller ett syskon, mor eller far, så rekommenderar jag dig bara att överföra pengarna och skriva "lån" på transaktionen. Det är i slutändan ditt eget kött och blod, och pengar är inget då. 10.000 kr är mycket pengar för dig IDAG, men om 5 år är 10.000 kr inte lika mycket, och denne familjemedlem bör inom den tiden hunnit betala tillbaka detta belopp.
En situation jag kan relatera till är en bekant som låna ut 20.000 kr till sin bror, 1 år gick och brodern var tillbaka på fötterna och hade hittat en ny tjej och skulle t.o.m. snart bli pappa. Pengar var fortfarande tufft, men mitt i allt så valde brodern att köpa en beg. bil för 150.000 kr, (20% kontantinsats = 30.000 kr) så uppenbarligen hade han pengarna, men tjejen i fråga han ju tryckt på att det är din bror, du behöver inte betala tillbaka. Brodern som lånat ut pengarna, gjorde det lätt för sig, han gick och hämta bägge bilnycklarna och tog bilen. Dem kom sedan överens om att han skulle betala tillbaka snarast och brodern lämna tillbaka bilen och fick hela kontantinsatsen tillbaka och köpte en billigare. Dem har idag fortfarande en jätte bra relation, inom familjen måste man kunna bråka och skrika på varandra, och sen måste man kunna göra upp med varandra också!
Mitt råd är: om det är till Mor/Far/syskon. Så låna ut, skit i papper. MEN om det är till släkting eller liknande, SKULDEBREV! Med fasta datum och räntor vid uteblivna betalningar. Detta skuldebrev kan du ta till kronofogden. Viktigt att du i bägge fallen gör en överföring till deras konton, lika viktigt att kontouppgifter och datum för betalning står med i skuldebrevet. Desto mer information du har där desto bättre!
Lycka till och hoppas inte det blir som Olja på vatten inom familjen/släkten! Pengar har en tendens att åstadkomma det, även lite pengar och även mycket pengar....