2013-08-16, 08:51
Medlem
Stitch81s avatar
Jag fick en bit vildsvins ytterlår av min svåger som legat i frysen tills nu. Jag tänkte att den skulle få bli huvudingrediensen till middagen ikväll och jag har aldrig tidigare tillagat vildsvin. Jag funderar på vilket som är bästa sättet att tillaga det på. Min karl vill inte ha någon gryta av nåt slag utan hellre rent kött, potatis och sås. Ska man tillaga det på låg värme, en längre tid i ugnen eller är det "slöseri"? Vet inte alls hur mört just ytterlår är....

Tips anyone?
Citera
2013-08-16, 09:00
Medlem
Preatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag fick en bit vildsvins ytterlår av min svåger som legat i frysen tills nu. Jag tänkte att den skulle få bli huvudingrediensen till middagen ikväll och jag har aldrig tidigare tillagat vildsvin. Jag funderar på vilket som är bästa sättet att tillaga det på. Min karl vill inte ha någon gryta av nåt slag utan hellre rent kött, potatis och sås. Ska man tillaga det på låg värme, en längre tid i ugnen eller är det "slöseri"? Vet inte alls hur mört just ytterlår är....

Tips anyone?

Krydda mera Överdriv gärna kryddningen runt om steken. När du tror att det räcker, ta lite till. Det behövs för den goda smaken. När du sedan skivar steken blir den kryddade ytan bara en liten del av varje skiva. Du kan också prova att späcka steken. Här är några förslag: aprikoser och timjan, äppelklyftor vända i honung och rosmarin, syltat ingefära och katrinplommon eller vitlök i stavar (lägg in dem precis under ytan på köttet eller under fettet så blir de mjuka och goda).

125°C eller 175°C Har du tid på dig rekommenderars att sätta ugnen på 125°C (eller lägre). Det tar längre tid men i gengäld blir tillagningen mer skonsam och steken mörare och saftigare.
Låt benet sitta kvar

Låt steken vila

Skär inte upp din stek på en gång. Låt den vila ungefär 20 minuter före servering. Det gör att köttsaften stannar kvar i steken och håller den saftig. Lägg gärna ett smörpapper ovanpå steken. Låt den aldrig vila i aluminiumfolie. Folien fungerar som en termos och gör köttet överlagat och torrt.

Och just det.. 70 grader bör väl vara en okej innertemp. Tänk på att tempen stiger ett par grader när den vilar.

Smaklig spis.
Citera
2013-08-16, 09:04
Medlem
BigIvars avatar
Jag tänkte berätta hur den där köttbiten ska tillagas, men Preatcher har redan gjort det.

Det kommer att bli smaskens om du gör på det viset
Citera
2013-08-16, 09:21
Medlem
Stitch81s avatar
Perfekt!! Jättetack för tipsen, det låter riktigt smaskens! Jag har hela dagen på mig så 125 grader blir nog utmärkt. Hur lång tid kan det tänkas ta? biten är på ca 500 g.
Citera
2013-08-16, 13:55
Medlem
BigIvars avatar
Det kan nog ta sisådär ett par timmar.
Jag hoppas att du skriver om resultatet här.
Citera
2016-12-17, 09:39
Medlem
Jag gjorde precis som Preatchers recept - det blev hur gott som helst. Jag hade ett kilo och hade den tre timmar i ugnen. Tack! /Jens Ehrs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in