Citat:
Ursprungligen postat av
Rifter666
Intressant. Hur uttrycker sig detta övertag konkret i Sverige?
Jag märker då inget av det. Var är alla dessa förmåner vi män har? Jag har då inte fått ta del av dom.
Tja, var ska jag börja. Jag upplever att jag som man, och även andra män, tas mer seriöst än kvinnor i yrkeslivet. Jag upplever att man lyssnar på vad jag säger i större utsträckning utan att för den sakens skulle bedöma huruvida jag är påsättningsbar eller inte. Jag tror jag skulle bli ganska less att alltid ha det hängandes över mig.
Jag upplever att jag tillåts att ta mer plats, och att kvinnor som försöker ta plats upplevs som störande, hetsiga, hysteriska människor. Jag ses däremot som en social snubbe som gillar att ta för sig.
Jag har blivit befodrad en gång (av en man) trots att det helt uppenbart fanns en kvinna som var mer lämplig för jobbet.
Jag har i 9 fall av 10 haft manliga chefer.
Om jag sitter med ett gäng killar och en kvinna på TV pratar om den nya tekniken för effektivt jetbränsle börjar många prata om hur snygg/ful hon är. Sitter jag med ett gäng tjejer och ser på en man som pratar om detsamma lyssnar alla (förutsatt att de är intresserade).
Och så vidare. Och så vidare. Och. så. vidare.
Där har du några exempel. Och jag tycker inte det är så konstigt att du inte kan se dina förmåner. Jag tror att vi är så fullkomligt indoktrinerade sedan barnsben att vi ser dessa mönster som något helt naturligt. Jag började inte tänka i dessa banor förän jag var 25-26 år. Innan var jag precis lika ifrågasättande som du.
Vad som fick mig att börja reflektera över mina fördelar var nog en blandning av massa saker. Jag hoppas att du också kommer dit, för personligen känner jag mig mycket tryggare och nöjdare sen jag började tänka på det här!
Hoj!