2025-08-29, 03:54
Medlem
Ja helt fantastiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nu är detta en tråd om raskens men, det refereras ju till hedebyborna titt som tätt i tråden och då vill jag återigen säga att ingvar kjellsson som cousin är fanimej det bästa jag sett en skådespelare göra på svenska.
Citera
2025-08-29, 06:09
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
När lille Martin dör 😥😥 Tänk att barn kunde dö av svält i Sverige.
Och ändå skaffar de så många barn! De visste väl hur barn blev till, men allt blev upp till Gud. De kände väl till säkra perioder och avbrutet samlag till och med då, eller var det syndigt att familjeplanera?
Att räkna med lite svinn var familjeplanering på den tiden.
Citera
2025-08-29, 06:25
Medlem
sebastian_s avatar
https://poddtoppen.se/podcast/170542...t/raskens-1976

Första poddavsnittet jag har hittat om Raskens. Väldigt bra avsnitt dessutom. Gjort av Made in Sverige podden.

Citat:
Idag drar vi till den senare hälften av 1800-talet när vi ska snacka om filmatiseringen av Vilhelm Mobergs klassiker "Raskens". Hur ser våran relation till serien ut? Hur mycket kostar ett kräk?, Har "Klangen" tagit lördagsfyllan?, Vet Gustav vilket håll han går åt?, Hur många ungar orkar Ida föda? Hur skulle en nyspelning se ut?, Vad betalade Nergårds-Anna för Skara-knallens granna tyg? Det mesta får ni svar på i vårat längsta avsnitt hittills!
Citera
2025-08-29, 08:18
Medlem
isa67s avatar
[quote=Bud Fox|2404599]
Mycket elände i den serien, knappt att man orkar titta. Olyckor, fattigdom och sadistisk överhet i en ändlös rad.

Torde ha givit sossar och kommunister många röster när det begav sig.
[/QUOT
Jag älskar den serien.Sett den säkert 10 ggr på SVTPlays öppna arkiv. Gurie Norwall var suverän i rollen som Ida. "jag tyar inte mer"
Citera
2025-08-30, 16:02
Medlem
[quote=isa67|92814715]
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Mycket elände i den serien, knappt att man orkar titta. Olyckor, fattigdom och sadistisk överhet i en ändlös rad.

Torde ha givit sossar och kommunister många röster när det begav sig.
[/QUOT
Jag älskar den serien.Sett den säkert 10 ggr på SVTPlays öppna arkiv. Gurie Norwall var suverän i rollen som Ida. "jag tyar inte mer"
Jag tycker hon är rätt överdriven faktiskt. Grimaserar och spelar över. Men det är kul med en huvudperson som inte är Hollywoodsnygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in