2013-08-15, 16:07
Medlem
Jag tar ut det här från min tidigare tråd för jag tyckte det var intressant.

Jag äter mycket frukt och bär. Tycker det hjälper med immunsystemet och att hålla igång energin samt då jag tycker det är got och ganska mättande.

Innehåller det verkligen så mycket socker att man ska undvika det vid viktminskning? Säg att man byter ut ostmackan mot ett äpple, är det fel val då?

Är det skillnad på frukt och på bär. Låter väl ganska vettigt att det är lite mera söt i en melon än vad det är i lingon. Eller?
Senast redigerad av Desecrated 2013-08-15 kl. 17:04.
Citera
2013-08-15, 16:14
Medlem
sedans avatar
Kolla på näringsinnehållet och skapa dig en uppfattning därav, inte hur det smakar.
Citera
2013-08-15, 16:19
Medlem
Glykol är sött men absolut ingenting man ska stoppa i sig. Vid förtäring uppsök genast läkare!

Frukt innehåller en massa socker och är absolut ingenting man ska gå och tugga på hela tiden mellan måltiderna om man har problem med vikten.

Om jag vore du hade jag tagit bort mackan helt om den inte är helt nödvändig. Är den det så hade jag minskat portionsstorleken vid måltiderna istället för att äta frukt.

Fundera även på om du ibland käkar frukt när du egentligen är törstig.
Citera
2013-08-15, 16:35
Medlem
Killer-queens avatar
Det är inget att bry sig om kalorimässigt, om du inte äter massor (typ mer än 3 äpplen per dag och 100g bär på det…) eller om du kör med någon ketogen diet.

Byt ut äpplet mot röd paprika om du känner dig velig. Mättar bra, lätt at ta med och god att äta rå.
Citera
2013-08-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är inget att bry sig om kalorimässigt, om du inte äter massor (typ mer än 3 äpplen per dag och 100g bär på det…) eller om du kör med någon ketogen diet.

Byt ut äpplet mot röd paprika om du känner dig velig. Mättar bra, lätt at ta med och god att äta rå.

Jag äter kanske 300-500g bär och 7-8 frukter om dagen.

Paprika gillar jag inte, men jag tror morot kommer att bli ett bra alternativ i framtiden.
Citera
2013-08-15, 17:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated

Paprika gillar jag inte, men jag tror morot kommer att bli ett bra alternativ i framtiden.
Det är på tok för mycket om du försöker gå ner i vikt!
Typ 100-200 g bär (för att få i dig antioxidanter) och högst 1-2 frukter per dag vore mer lagom. Frukten är egentligen "onödig" men eftersom du verkar älska frukt så kan du ju äta lite i alla fall.
Citera
2013-08-15, 17:42
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:

Vad för typ av bär och frukter rör det sig om? Ett äpple innehåller ca 70kcal och en banan ca 100kcal om jag inte missminner mig. I vilket fall låter det som att du får i dig minst 500kcal av frukt och bär, och bara det är för mycket vid en deff. Det är viktigt att få i sig protein när man går ner i vikt, och då är det inte någon bra idé att proppa i sig en massa kolhydrater i onödan.
Citera
2013-08-15, 18:16
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Okej, då äter du massor och får räkna in det i din kaloribudget.
Citera
2013-08-16, 00:28
Medlem
freyas avatar
Frukt är, förutom godis och liknande, ungefär det mest värdelösa du kan slösa din kaloribudget på under diet.
Citera
2013-08-16, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Vad för typ av bär och frukter rör det sig om? Ett äpple innehåller ca 70kcal och en banan ca 100kcal om jag inte missminner mig. I vilket fall låter det som att du får i dig minst 500kcal av frukt och bär, och bara det är för mycket vid en deff. Det är viktigt att få i sig protein när man går ner i vikt, och då är det inte någon bra idé att proppa i sig en massa kolhydrater i onödan.

Blåbär och hallon.
Äpplen, citron, kiwi, mango och bananer.
Men jo, morot och gurka ska få ersätta mycket av det där.
Citera
2013-08-16, 16:49
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Blåbär och hallon.
Äpplen, citron, kiwi, mango och bananer.
Men jo, morot och gurka ska få ersätta mycket av det där.

Hallon innehåller 34kcal/100g och blåbär 53kcal/100g.

http://www.kalorit.se/kalorier/hallon
http://www.kalorit.se/kalorier/blabar

Det kan förmodligen variera lite beroende på märke dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in