2013-08-15, 14:59
Bannlyst
Kör Spotify på Ubuntu som jag installerade genom denna guide: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/01/h...tu-12-04-12-10. Allt fungerar klockrent, har inget att klaga på förrän jag gick in i terminalen och körde kommandot "top". Vilket visar att Spotify tar mellan 15-22% när Spotify är minimerat och körs i bakgrunden. När jag öppnar det grafiska och försöker ändra låt t.ex. så ökar CPU:n till 30%+. Fler som upplever detta problem, går det att lösa?
Senast redigerad av fiskarens 2013-08-15 kl. 15:02.
Citera
2013-08-15, 15:24
Medlem
TorrentLovers avatar
Kom ihåg att Linux endast ger procentenheter för en kärna. 100 % load är alltså en kärna, inte den totala mängden CPU som finns.
Citera
2013-08-15, 17:28
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Kör Spotify på Ubuntu som jag installerade genom denna guide: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/01/h...tu-12-04-12-10. Allt fungerar klockrent, har inget att klaga på förrän jag gick in i terminalen och körde kommandot "top". Vilket visar att Spotify tar mellan 15-22% när Spotify är minimerat och körs i bakgrunden. När jag öppnar det grafiska och försöker ändra låt t.ex. så ökar CPU:n till 30%+. Fler som upplever detta problem, går det att lösa?
Tryck 1 efter du startat top så kommer den visa alla kärnor.
Citera
2013-08-15, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kom ihåg att Linux endast ger procentenheter för en kärna. 100 % load är alltså en kärna, inte den totala mängden CPU som finns.

Aha! Då förstår jag. :)
Citera
2013-08-15, 20:25
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Aha! Då förstår jag.
Om du har 4 kärnor och du har en load på 20% är det i själva verket en total load på 5 % (20/4 = 5).
Om du tycker det är för mycket ändå kan du ju alltid köra webbläsarklienten.
Citera
2013-08-15, 21:37
Bannlyst
Citat:
Om du har 4 kärnor och du har en load på 20% är det i själva verket en total load på 5 % (20/4 = 5).

4 kärnor har jag, då kan jag vara coollugn. Tack för hjälpen!
Citera
2013-08-16, 10:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Dessutom visar top inte helt exakt eftersom processorns väntetid på I/O också räknas som last. Detta gör att den sammanlagda lasten för alla processer på en kärna kan överstiga 100%.

Musikspelare har mycket tidssynkroniserad I/O till i sammanhanget långsamma ljudenheter, och detta kan ge skenbart ganska hög last i top men i verkligheten är det mest väntetid.
Citera
2013-08-16, 15:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Dessutom visar top inte helt exakt eftersom processorns väntetid på I/O också räknas som last. Detta gör att den sammanlagda lasten för alla processer på en kärna kan överstiga 100%.

Musikspelare har mycket tidssynkroniserad I/O till i sammanhanget långsamma ljudenheter, och detta kan ge skenbart ganska hög last i top men i verkligheten är det mest väntetid.
Det visste jag inte. Har du någon källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in