• 1
  • 2
2013-08-15, 02:53
Medlem
Hej
Idag så blev hon min morsa sjuk och jag ringde till 112 och sa att min mamma var sjuk. jag förklarade för henne att jag behöver hjälp och det var en situation jag inte skulle klara av. hon sa hånande så här " nej men jag tror inte du behöver en ambulans "
och då fick jag damp och " men har du inget samvete? Har du inga känslor? tänk om hon hoppar ner från balkongen?Vill du hamna på varenda tidning för att du vägra skicka ambulans?"
och då sa hon " Vad heter du?" jag sa mit namn och då sa hon " Men nu ska jag skriva ditt namn för Olaga hot bara så du vet" och då sa jag " väldigt trevligt! precis vad jag behöver höra i en sådan situation".

Jag var väldigt stressad och jag fick damp och på vilket sätt har jag hotat henne? att jag sa att de kommer hamna i tidningen? har jag inte rätt att klaga via socialamedier? Har jag inte rätt till yttrandefrihet?

Sa hon det för att skrämma och lugna ner mig eller kommer hon verkligen att polisanmäla mig?

och ifall det blir polisanmäälan vad ska jag säga i försvar?
Citera
2013-08-15, 03:01
Medlem
Tycker inte att du ska vara så pass orolig om din mamma är sjuk så har du all rätt i världen till en ambulans är det inte det dom finns för? klart att du har rätt att yttra dig fritt.
Om du nu blir anmäld kan du snälla just anmäla den personen du pratade med för att om du tänker klaga på hela larmcentralen så är det helt onödigt, detta har hänt flera gånger där folk behövt ambulans men inte fått det och dött samma dag, deras svar är: vi ska undersöka detta vi återkommer och nu flera månader senare så har alla glömt bort det!!
Citera
2013-08-15, 03:02
Medlem
Nej TS det du sa är inget jävla hot. Tror hon skulle haft väldigt fullt upp om hon skulle anmäla alla som ringer. Tror hon hört på värre grejer.
Citera
2013-08-15, 03:10
Medlem
Var inte orolig. Det är inte olaga hot. Att hota med att gå till pressen är inte olagligt. Det är olagligt att hota med en brottslig gärning.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av zyzz112
om din mamma är sjuk så har du all rätt i världen till en ambulans är det inte det dom finns för?
Nej, man har faktiskt inte "rätt att få en ambulans" bara för att man ber om det. Man har rätt till sjukvård, men bara för att du tycker att någon behöver en ambulans betyder det inte att så är fallet. Om de skickade ut ambulanser till alla som ville ha det skulle ambulanserna snart ta slut.
Citera
2013-08-15, 03:18
Medlem
curiamobiliums avatar
Du behöver inte oroa dig.
Hur gick det med mamma då?
Kom hon in på sjukhus med taxi eller behövde hon inte åka in?
Citera
2013-08-15, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Var inte orolig. Det är inte olaga hot. Att hota med att gå till pressen är inte olagligt. Det är olagligt att hota med en brottslig gärning.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Nej, man har faktiskt inte "rätt att få en ambulans" bara för att man ber om det. Man har rätt till sjukvård, men bara för att du tycker att någon behöver en ambulans betyder det inte att så är fallet. Om de skickade ut ambulanser till alla som ville ha det skulle ambulanserna snart ta slut.
Ja men om TS mamma nu behöver en ambulans och TS själv tycker att det är en bra ide FÖR ATT MAN INTE KAN GÅ TILL VÅRDCENTRALEN MITT PÅ NATTEN då ska man få en ambulans, eller vad tycker du själv? kanske du tycker att man borde sätta på facetime och vissa såhär sjuk är jag? eller..
Citera
2013-08-15, 06:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
då ska man få en ambulans, eller vad tycker du själv?

Jag anser att man skall överväga exmpelvis bil och taxi innan man ringer efter en ambulans om sjukdomstillståndet inte är akut livshotande.

I övrigt säger jag som tidigare talare, det är ytterst tveksamt om det skulle bli något av detta sålänge du inte sa något mer.
Citera
2013-08-15, 07:17
Medlem
fanvatuffdues avatar
när jag låg och inte kunde andas för nån månad sedan så ringde jag ambulans,
svaret blev att om jag var "pigg" nog att ringa själv så behövdes nog ingen ambulans.
Så det är inte ovanligt att nekas ambulans i vårat härlig land.
Citera
2013-08-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ja men om TS mamma nu behöver en ambulans och TS själv tycker att det är en bra ide FÖR ATT MAN INTE KAN GÅ TILL VÅRDCENTRALEN MITT PÅ NATTEN då ska man få en ambulans, eller vad tycker du själv?
Skulle du själv tycka att det var ok om din mamma dog för att en ambulans var upptagen att skjutsa någon med stukad handled?

Som EckiEcki sa kan man ta en taxi om det inte är akut.

Citat:
kanske du tycker att man borde sätta på facetime och vissa såhär sjuk är jag? eller..
Det här förstod jag inte alls.
Senast redigerad av patwotrik 2013-08-15 kl. 11:03.
Citera
2013-08-15, 11:28
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Som påpekats flera gånger - NEJ - det ingen mänsklig rättighet att få en ambulans bara för att man ringer 112. Det är därför SOSAB har sjuksköterskor som larmoperatörer. De gör en medicinsk bedömning OM det överhuvudtaget behövs en ambulans och även hur ambulansen prioriterar ärendet. Prio 1 = blåljus, Prio 2= snarast, men inte under utryckning och Prio 3 = vid lämpligt tillfälle för ambulansen, aldrig under utryckning.

Givetvis är det stressande när ens nära och kära blir sjuka, men man får lita på att 112 gör sitt bästa för att hjälpa.
Citera
2013-08-15, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej
Idag så blev hon min morsa sjuk och jag ringde till 112 och sa att min mamma var sjuk. jag förklarade för henne att jag behöver hjälp och det var en situation jag inte skulle klara av. hon sa hånande så här " nej men jag tror inte du behöver en ambulans "
och då fick jag damp och " men har du inget samvete? Har du inga känslor? tänk om hon hoppar ner från balkongen?Vill du hamna på varenda tidning för att du vägra skicka ambulans?"
och då sa hon " Vad heter du?" jag sa mit namn och då sa hon " Men nu ska jag skriva ditt namn för Olaga hot bara så du vet" och då sa jag " väldigt trevligt! precis vad jag behöver höra i en sådan situation".

Jag var väldigt stressad och jag fick damp och på vilket sätt har jag hotat henne? att jag sa att de kommer hamna i tidningen? har jag inte rätt att klaga via socialamedier? Har jag inte rätt till yttrandefrihet?

Sa hon det för att skrämma och lugna ner mig eller kommer hon verkligen att polisanmäla mig?

och ifall det blir polisanmäälan vad ska jag säga i försvar?

Citat:
hon sa hånande så här " nej men jag tror inte du behöver en ambulans "

du förklarar inte direkt vad som sades här er emallan utan endast sjuk. sjuk kan man vara på olika sätt dvs lätt sjuk svårt sjuk osv. om situationen var svår med din moder och du inte visste hur du skulle uttrycka dig dvs förklara så är det knappast sköterskans fel.
Citera
2013-08-15, 20:58
Medlem
Citat:

.

Va bra att du skrev detta. Jag hotade inte alls henne men jag frågade henne hur hon skulle känna ifal hon läste om eventuellt dödsfall i tidningen imorn.

Citat:
Du behöver inte oroa dig.
Hur gick det med mamma då?
Kom hon in på sjukhus med taxi eller behövde hon inte åka in?

Nej , Jag kunde inte ta taxi för jag visste inte hur långt tid det skulle ta . hon behövde omedelbar hjälp ,så sitta bland folk i vänterummet skulle aldrig hjälpa henne. Ja jag fick äntligen hjälp när jag sa att hon inte kunde röra sig. Först var mamma hysterisk och sprang sen började hon slå sig själv och sedan kunde hon inte röra sig alls . hon i telefonen sa , fråga henne va har hon ont . jag frågade och morsan bara mumlade och pratade mkt flummigt. jag sa till henne på 112 att morsa sa inget hon svarade "men jag hörde henne prata" som om hon ville konfrontera mig! sa jag sa att hon flummade bara. senare frågade hon hur det gick til o så och jag förklarade att hon sprang i början och hon sa " Så hon kan gå då ska hon åka själv till akuten" och då tänkte jag, Är jag verkligen så dum att ringa och skrika i telefonen så där om jag visste jag kunde åka taxi..
hon försökte hela tiden konfrontera mig och säga emot mig men tillslut så skickade hon hambulansen när jag sa vilka tabletter hon vanligtvist tar. det är väldigt starka tabletter morsan tar dagligen

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I övrigt säger jag som tidigare talare, det är ytterst tveksamt om det skulle bli något av detta sålänge du inte sa något mer.

Nej jag sa dessa skrikande när hon nedlåtande vägrade skicka ambulans : " Har du inge samvete? vill du att hon ska hoppa ner från balkongen? vill att detta ska hamna i tidningen för att du vägrade skicka ambulans? vill du det? Har du känslor? Har du barn? Kan du ens sova på nätter om du är så där? ". Detta handlar om min mor som jag aldrig tidigare sett så här och jag var hur rädd som helst att ngt skulle hända henne.

Citat:
Ursprungligen postat av redcomba
du förklarar inte direkt vad som sades här er emallan utan endast sjuk. sjuk kan man vara på olika sätt dvs lätt sjuk svårt sjuk osv. om situationen var svår med din moder och du inte visste hur du skulle uttrycka dig dvs förklara så är det knappast sköterskans fel.
Tänk dig ngn som får en psykosattack och har otroligt kraftigt huvudvärk. Hon tar starka sömntabletter. Hon började slå sig själv och springa till sovrummet. Hon skrek så högt . Det är nog det värsta jag sett hittills en människa göra. Och det var min egna mor . jag vill bara gråta när jag tänker på det. och sedan kunde hon inte röra sig. jag var rädd för att hon ,när som helst, skulle sluta andas.
Hon är inte så gammal. Hon hade knappt kraft i händerna och fötterna. Jag är akademiker och välutbildad. Jag skulle aldrig ringa 112 och skrika på en sköterska som jag vet har ett av samhällets stressigaste jobb för en inte så hög lön. Jag har haft respekt till alla arbetare men I just lost it när hon hånande ifrågasättade situationen.

I övrigt. Jag vet att man inte per automatik har rätt till Ambulans. det skulle bara kosta vårt samhälle pengar och tid nu när vi har brist på läkare och personal inom den offentliga vården. Det var bara jag och min pappa där och hon var i min famn. Jag kan inte bara sitta och inte göra ngt när min egen mor lider! Ingen skulle vilja se eller uppleva ngt sådant.

Nu mår hon bra. det visade sig att hon är deprimerad och tillsammans med hennes huvudvärk gör det nästan omöjligt att inte släppa taget. Vi ska till läkaren så att hon får lite antidepressiva och även en kontakt person så att hon kan få sin tid med ngn annan än bara vi då hon knappt har några vänner.

tack er alla
Senast redigerad av imgood 2013-08-15 kl. 21:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in