2013-08-14, 22:36
Medlem
Hej. Jag förde över pengar till ett Swedbank konto från mitt Nordea.
Rubriken är lite oförståelig men jag förklarar.

Jag skrev in personens kontonr samt clearingnr och allt, sen skickade jag. Men Nordea sade att mottagaren inte fanns, och då såg jag en nolla som hade lagts till ungefär i mitten av kontonumret efter att sidan hade uppdaterats. Då skickade jag och då gick det. Nu blev jag orolig om det verkligen blev rätt då det hade lagts dit en siffra bara sådär.

Hjälp tack.
Citera
2013-08-14, 23:06
Medlem
Det var inte mellan clearingnumret och kontonumret som nollan lades in?
Citera
2013-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Det var inte mellan clearingnumret och kontonumret som nollan lades in?
Det kan vara så. Är det så att det används som "mellanrum"?
Citera
2013-08-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Det kan vara så. Är det så att det används som "mellanrum"?
Nordea fyller automatiskt ut med nollor när det behövs vid överföring till vissa banker:
Citat:
Skulle du fylla i fel och mottagarkontot innehåller för få nollor gör vi en automatisk korrigering genom att fylla på med nollor. Detta gäller vid överföringar till Swedbank, vissa Sparbanker och konton i Danske Bank. Om korrigeringen gjorts visas följande text vid sidan av det ifyllda, korrigerade kontot: ”Kontonumret har justerats med en eller flera nollor till giltigt format!
Citera
2013-08-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Nordea fyller automatiskt ut med nollor när det behövs vid överföring till vissa banker:
Men härligt! Sicken lättnad.

Tack för hjälpen!
Citera
2013-08-15, 00:18
Medlem
Inga problem!

På sidan med formuläret för överföring till annans konto finns det en liten frågetecken-symbol till höger. Klickar man på den så kommer man till en sida med information om precis hur kontonummer ska se ut för de olika bankerna, hur många siffror det ska vara totalt, eventuella nollor man ska lägga till och sånt.
Citera
2013-08-17, 17:44
Medlem
Maxteds avatar
I Swedbank-kontonummer är alltid 15 siffror, men vissa nummer är från gamla system/sammanslagningar av andra banker och måste då fyllas ut med en eller ett par nollor. Dom brukar man sätta in mellan clearing-numret och själva kontonumret för att fylla ut det, inget konstigt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in