Jag förstår vad trådskaparen menar. Gurka, Tomat, Paprika och dylika grönsaker kan periodvis bli mycket dyra.
Men det går alltid att hitta billiga grönsaker om man köper säsongsbetonat eller vågar ge sig till frysdisken.
Jag personligen äter grönsaker av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att gå ned i vikt. Det finns i stort sett ingen grönsak förutom avocado (ja, jag vet att det är en frukt) som innehåller lite kalorier.
Grönsaker, kött/protein och sedan smiska ihop en god dressing/sås/röra.
Visst kostar det men inte smäller men i sig ett kilo av varje typ i veckan eller ens månaden om nu inte lever på sallad, så blir nog inte så mycket pengar i slutänden. Då är den där sista ölen eller drinken på krogen som nog inte behövs desto kostsammare.
Jag förstår vad trådskaparen menar. Gurka, Tomat, Paprika och dylika grönsaker kan periodvis bli mycket dyra.
Men det går alltid att hitta billiga grönsaker om man köper säsongsbetonat eller vågar ge sig till frysdisken.
Jag personligen äter grönsaker av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att gå ned i vikt. Det finns i stort sett ingen grönsak förutom avocado (ja, jag vet att det är en frukt) som innehåller lite kalorier.
Grönsaker, kött/protein och sedan smiska ihop en god dressing/sås/röra.
Vilket är säsongsbetonat just nu då? Melon är billigt har jag sett, finns det nåt mer?
Äh, "gurka" är typ lika nyttigt som att slicka på en gammal parkbänk för fan. Man behöver inte enbart bomba i sig grönsaker som en dåre utan det räcker väl om man mixar lite ibland. Eller också så kan man skita i det fullständigt?
Grönsaker är ju mycket billigare än andra saker du nämnde på listan. Vart köper du dina grönsaker? Butiker som Lidl osv. brukar ju sälja sånt lite billigare än andra butiker.
Det är inte svårt att ha råd med grönsaker ens för studenter. Jag klarar lätt att hålla en varierad kost på max 2000 spänn i månaden. Laga all mat från grunden så ska du se att det inte är så dyrt. Men det är klart, om du köper en massa pommes från frysdisken och färdiggjorda köttbullar eller dylikt så är det klart att det blir svårt.
Energivärde för gurka: 58 kJ
Energivärde för nötfärs (stekt): 682 kJ
682/58=~12
Om man skulle betala för energimängden så skulle nötköttet vara 12 gånger dyrare än gurkan, men är det så? 20*12=240 kr
Där jag bor kostar det kanske 80 spänn kilot för nötfärs. Det blev plötsligt mycket billigare i mina ögon än vad jag tidigare tänkt.
Nej
Finns ju dock andra näringsämnen än kalorier så man kan ju inte bara titta på energivärdet. Kroppen behöver ju vitaminer, mineraler och spårämnen också.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!