2013-08-14, 22:27
Medlem
Jag förstår vad trådskaparen menar. Gurka, Tomat, Paprika och dylika grönsaker kan periodvis bli mycket dyra.

Men det går alltid att hitta billiga grönsaker om man köper säsongsbetonat eller vågar ge sig till frysdisken.

Jag personligen äter grönsaker av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att gå ned i vikt. Det finns i stort sett ingen grönsak förutom avocado (ja, jag vet att det är en frukt) som innehåller lite kalorier.

Grönsaker, kött/protein och sedan smiska ihop en god dressing/sås/röra.
Citera
2013-08-15, 19:12
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
11 kr för en liter mjölk? Handlar du all din mat på macken eller?
Bor i en storstad, på ICA Supermarket kostar en liter mjölk 10,40 så det är inte 11 kr men du förstår nog.
Citera
2013-08-15, 19:57
Medlem
Tegiss avatar
Visst kostar det men inte smäller men i sig ett kilo av varje typ i veckan eller ens månaden om nu inte lever på sallad, så blir nog inte så mycket pengar i slutänden. Då är den där sista ölen eller drinken på krogen som nog inte behövs desto kostsammare.
Citera
2013-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag förstår vad trådskaparen menar. Gurka, Tomat, Paprika och dylika grönsaker kan periodvis bli mycket dyra.

Men det går alltid att hitta billiga grönsaker om man köper säsongsbetonat eller vågar ge sig till frysdisken.

Jag personligen äter grönsaker av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att gå ned i vikt. Det finns i stort sett ingen grönsak förutom avocado (ja, jag vet att det är en frukt) som innehåller lite kalorier.

Grönsaker, kött/protein och sedan smiska ihop en god dressing/sås/röra.
Vilket är säsongsbetonat just nu då? Melon är billigt har jag sett, finns det nåt mer?
Citera
2013-08-16, 03:15
Medlem
http://säsongsmat.nu/ssm/Huvudsida
Citera
2013-08-16, 03:26
Medlem
surfacings avatar
Äh, "gurka" är typ lika nyttigt som att slicka på en gammal parkbänk för fan. Man behöver inte enbart bomba i sig grönsaker som en dåre utan det räcker väl om man mixar lite ibland. Eller också så kan man skita i det fullständigt?
Citera
2013-08-16, 03:27
Medlem
MartinStLouiss avatar
Grönsaker är ju mycket billigare än andra saker du nämnde på listan. Vart köper du dina grönsaker? Butiker som Lidl osv. brukar ju sälja sånt lite billigare än andra butiker.
Citera
2013-08-16, 14:25
Bannlyst
Gå ut i skogen och plocka kantareller, gratis och nyttigt.
Citera
2013-08-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilava
http://säsongsmat.nu/ssm/Huvudsida
Ja inte fan är då äpplena billiga nu även om det skulle vara säsong. Kostar ju över 30 kr/kg. Annars brukar de ligga på under 20.
Citera
2013-08-17, 00:41
Medlem
Aenims avatar
Det är inte svårt att ha råd med grönsaker ens för studenter. Jag klarar lätt att hålla en varierad kost på max 2000 spänn i månaden. Laga all mat från grunden så ska du se att det inte är så dyrt. Men det är klart, om du köper en massa pommes från frysdisken och färdiggjorda köttbullar eller dylikt så är det klart att det blir svårt.
Citera
2013-08-17, 01:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Snabb googlesökning:

Energivärde för gurka: 58 kJ
Energivärde för nötfärs (stekt): 682 kJ

682/58=~12

Om man skulle betala för energimängden så skulle nötköttet vara 12 gånger dyrare än gurkan, men är det så? 20*12=240 kr
Där jag bor kostar det kanske 80 spänn kilot för nötfärs. Det blev plötsligt mycket billigare i mina ögon än vad jag tidigare tänkt.

Nej
Finns ju dock andra näringsämnen än kalorier så man kan ju inte bara titta på energivärdet. Kroppen behöver ju vitaminer, mineraler och spårämnen också.
Citera
2013-08-18, 15:51
Medlem
Bbobis avatar
Det är inte så farligt tycker jag.

Mat är det man inte ska snåla på och jag tvekar inte på att köpa mina grönsaker.

Nu har du väll knappast ett kilo gurka i en och samma måltid? Utan en gurka kanske räcker till 4-5 måltider? Alltså inte farligt alls.

Dom där påsarna med salladsmix brukar jag köpa. Kostar bara 14-20kr per påse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in