• 1
  • 2
2013-08-14, 15:51
Medlem
Krasigts avatar
Jag var inne på SVT och fick syn på en artikel angående Ratsit. Jag har inte rört den sidan på något år, då den inte är till någon användning för mig. Det slog mig dock hur absurt konceptet av hemsidan är.

https://www.ratsit.se
Det är kreditupplysningshemsida, som innehåller väldigt mycket uppgifter om personen ifråga.

Jag sökte på några personer på måfå för att få en uppfattning och resultatet var ganska skrämmande. Att vilken människa som helst kan få information om ungefär hur mycket en människa tjänar, anknutna företag och mycket mer, förvånar mig.

Därav började jag tänka i banorna om var hemsidan får uppgifterna ifrån. Jag har själv ingen aning, men det vet säkert någon på Flashback.

Så min fråga är: Borde det inte vara ett lagbrott att öppet ge ut såpass "privata" uppgifter? Är allt detta offentliga handlingar som man kan hitta någon annanstans?
Citera
2013-08-14, 15:57
Medlem
Allt de visar är offentliga uppgifter.
Citera
2013-08-14, 15:59
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jag var inne på SVT och fick syn på en artikel angående Ratsit. Jag har inte rört den sidan på något år, då den inte är till någon användning för mig. Det slog mig dock hur absurt konceptet av hemsidan är.

https://www.ratsit.se
Det är kreditupplysningshemsida, som innehåller väldigt mycket uppgifter om personen ifråga.

Jag sökte på några personer på måfå för att få en uppfattning och resultatet var ganska skrämmande. Att vilken människa som helst kan få information om ungefär hur mycket en människa tjänar, anknutna företag och mycket mer, förvånar mig.

Därav började jag tänka i banorna om var hemsidan får uppgifterna ifrån. Jag har själv ingen aning, men det vet säkert någon på Flashback.

Så min fråga är: Borde det inte vara ett lagbrott att öppet ge ut såpass "privata" uppgifter? Är allt detta offentliga handlingar som man kan hitta någon annanstans?

Det är lika öppet att ringa/besöka skatteverket och fråga efter exakt samma uppgifter. Helt offentligt, inget hemligt med dem.
Citera
2013-08-14, 15:59
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så det är helt enkelt en samlingssida för ett antal "utspridda" uppgifter?
Citera
2013-08-14, 16:16
Medlem
jcws avatar
Det är egentligen en helt vanlig taxeringskalender, fast online. Taxeringskalender för exakta belopp per år finns att beställa hem.
Citera
2013-08-14, 16:43
Medlem
Prollus avatar
Det är myndigheterna som säljer upplysningarna vidare. Tex Transportstyrelsen, skatteverket osv.
Bland annat så säljer transportstyrelsen upplysningar för 20-30 miljoner kronor per år, om jag minns rätt.
Citera
2013-08-14, 16:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Så det är helt enkelt en samlingssida för ett antal "utspridda" uppgifter?

Personnummer (även de fyra sista siffrorna), taxerad inkomst o.s.v. kan du enkelt få reda på genom ett samtal till skatteverket.

Bolagsengagemang genom att ringa till Bolagsverket. Så ja, på ett sätt är det väl delvis en samlingssida.
Citera
2013-08-14, 17:44
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:

Det fungerar så här. Skatteverket säljer uppgifterna till företag. Vissa företag, som tex Ratsit, säljer uppgifterna vidare. I Ratsits fall kombinerar man även uppgifterna från Skatteverket med uppgifter från Kronofogden.

Det hela är helt lagligt. Skatteverket och Kronofogden har tillstånd att sälja uppgifter till privata företag. Det är därför som du kan få direktreklam i brevlådan och det är också därför som du kan köpa saker på kredit direkt i butik. Att de här uppgifterna finns i näringslivet är nödvändigt för vissa typer av service.

För att inneha stora mängder personuppgifter så krävs tillstånd från Datainspektionen alternativt att man uppfyller de krav som PUL ställer på behandling av personuppgifter.

Vad Ratsit gör är att de publicerar uppgifterna på sin webbplats. För detta har de skaffat ett utgivningsbevis för databas. Utgivningsbeviset ger dem rätt att publicera personuppgifter mot kravet att de utser en ansvarig utgivare. Samma utgivningsbevis kan även tex bloggare skaffa.

Du har som registrerad vissa rättigheter, du har rätt att få felaktiga uppgifter korrigerade och du har också rätt att kostnadsfritt en gång om året få ett utdrag om dig själv från den privata databasen.

Utvecklingen går mot fler privata databaser med uppgifter om medborgarna. Redan nu finns det tjänster på internet där man kan kontrollera om någon är dömd för brott osv.
Citera
2013-08-14, 20:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Även om uppgifterna är offentliga så kan man ej publicera dem, då man enligt PUL kräver tillstånd.

Men eftersom de har utgivningsbevis ifrån Myndigheten för Radio och TV, så gäller YGL över PUL.

(Myndighetens register).
http://radioochtv.se/sv/Tillstand-oc...c-e58f7682d543

(PUL gäller fortfarande för själva registret, men ej för publiceringen).
Senast redigerad av miikos 2013-08-14 kl. 20:49.
Citera
2013-08-14, 23:48
Medlem
aronmans avatar
Detta kan omöjligen vara korrekt, går det att komma åt ratsit från utlandet?

Offentlighetsprincipen, eller vad det nu kallas i sammanhanget, är väl något som gäller inom Sveriges gränser. Då internet nu är ett internationellt datanätverk, så borde det inte vara förenligt med lagen att lägga upp dylika uppgifter för hela världen att beskåda. Det är då åtminstone vad min magkänsla och allmänna rättsuppfattning säger mig.
Senast redigerad av aronman 2013-08-14 kl. 23:53.
Citera
2013-09-04, 22:56
Medlem
phooooos avatar
Gratis fordonsinformation på Ratsit
http://blog.ratsit.se/2013/09/gratis...ion-pa-ratsit/

Nu kan man alltså söka upp antal fordon som är registrerade på personens folkbokföringsadress.. Läskigt.
Citera
2013-09-05, 00:03
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Gratis fordonsinformation på Ratsit
http://blog.ratsit.se/2013/09/gratis...ion-pa-ratsit/

Nu kan man alltså söka upp antal fordon som är registrerade på personens folkbokföringsadress.. Läskigt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...n/Reklamsparr/

Undrar vad som skulle hända om man begär reklamspärr?

Uppgifterna kommer ju självklart att vara offentliga, men kommer ratsit att kunna köpa dem då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in