Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Jag var inne på SVT och fick syn på en artikel angående Ratsit. Jag har inte rört den sidan på något år, då den inte är till någon användning för mig. Det slog mig dock hur absurt konceptet av hemsidan är.
Därav började jag tänka i banorna om var hemsidan får uppgifterna ifrån. Jag har själv ingen aning, men det vet säkert någon på Flashback.
Så min fråga är: Borde det inte vara ett lagbrott att öppet ge ut såpass "privata" uppgifter? Är allt detta offentliga handlingar som man kan hitta någon annanstans?
Det fungerar så här. Skatteverket säljer uppgifterna till företag. Vissa företag, som tex Ratsit, säljer uppgifterna vidare. I Ratsits fall kombinerar man även uppgifterna från Skatteverket med uppgifter från Kronofogden.
Det hela är helt lagligt. Skatteverket och Kronofogden har tillstånd att sälja uppgifter till privata företag. Det är därför som du kan få direktreklam i brevlådan och det är också därför som du kan köpa saker på kredit direkt i butik. Att de här uppgifterna finns i näringslivet är nödvändigt för vissa typer av service.
För att inneha stora mängder personuppgifter så krävs tillstånd från Datainspektionen alternativt att man uppfyller de krav som PUL ställer på behandling av personuppgifter.
Vad Ratsit gör är att de publicerar uppgifterna på sin webbplats. För detta har de skaffat ett utgivningsbevis för databas. Utgivningsbeviset ger dem rätt att publicera personuppgifter mot kravet att de utser en ansvarig utgivare. Samma utgivningsbevis kan även tex bloggare skaffa.
Du har som registrerad vissa rättigheter, du har rätt att få felaktiga uppgifter korrigerade och du har också rätt att kostnadsfritt en gång om året få ett utdrag om dig själv från den privata databasen.
Utvecklingen går mot fler privata databaser med uppgifter om medborgarna. Redan nu finns det tjänster på internet där man kan kontrollera om någon är dömd för brott osv.