2013-08-14, 09:56
Medlem
Hej allihopa.

Jag tänkte överraska min pojkvän med såväl en fest som en smörgåstårta i helgen.
Saken är bara att jag inte har något bra recept till en större tårta. Jag ogillar dessutom smörgåstårta själv så jag vet inte riktigt vilka smaker som "gifter" sig med varandra, så blir svårt att improvisera.
Tar tacksamt emot recept! Mina kriterier:

- Ska räcka till ca. 16 personer (plåt)
- Billigt
- Hyfsat snabbt och enkelt

Hoppas på svar snabbt
Citera
2013-08-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pessimistkvist
Hej allihopa.

Jag tänkte överraska min pojkvän med såväl en fest som en smörgåstårta i helgen.
Saken är bara att jag inte har något bra recept till en större tårta. Jag ogillar dessutom smörgåstårta själv så jag vet inte riktigt vilka smaker som "gifter" sig med varandra, så blir svårt att improvisera.
Tar tacksamt emot recept! Mina kriterier:

- Ska räcka till ca. 16 personer (plåt)
- Billigt
- Hyfsat snabbt och enkelt

Hoppas på svar snabbt

ska du göra varm eller kall?
Citera
2013-08-14, 10:18
Medlem
Jag gjorde själv en som jag blev riktigt nöjd med. Dock vet jag inte om den kan kallas för vare sig snabb eller billig. Den räckte till sexton personer om det var fika och inte middag och kostade ca 500kr.

Personligen gillar jag fisk och räkor i smörgåstårta. Det som tog tid åt mig var att skala räkor, så om du håller nere den mängden sparar du tid och pengar.

Grunden är egentligen ganska enkel. Du köper landgångsbröd och gör en röra som du lägger mellan varje lager. Sedan dekorerar du. Min röra blev rätt dyr pga varmrökt lax från fiskdisken.
Citera
2013-08-14, 10:38
Medlem
Sernes avatar
En ganska smidig och god smörgåstårta får du om du använder Hönökaka,
med två bitar per lager blir tårtan rund 4 eller fem lager till 15-20 pers..
Emellan brukar jag lägga skagen på burk som du kan dryga ut med kokt hackat ägg, crabsticks och lite extra stenbitsrom dill och citronpepar.
Vill då få lite vassare smak så lägg lite Västerbotten på något lager.
Dekoration, lite handskalade räkor, ägg, gurka, tomat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in