2013-08-14, 06:20
Medlem
Jag har alltid varit av den åsikten att man aldrig ska binda lån, men nu är jag inte alltför säker längre. Jag har ansökt om ett lån på - omräknat till kronor, då jag bor i Finland - ca 2,5 miljoner som jag delvis kan binda i tio år med totalräntan 3,35% (2,80% om jag binder på fem år).

Marginalen på det rörliga alternativet skulle landa på 1,20%, så i dagens läge är ju det mycket bättre, men på en tioårsperiod är jag inte så säker.

Hur skulle ni göra?
Citera
2013-08-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stammer
Jag har alltid varit av den åsikten att man aldrig ska binda lån, men nu är jag inte alltför säker längre. Jag har ansökt om ett lån på - omräknat till kronor, då jag bor i Finland - ca 2,5 miljoner som jag delvis kan binda i tio år med totalräntan 3,35% (2,80% om jag binder på fem år).

Marginalen på det rörliga alternativet skulle landa på 1,20%, så i dagens läge är ju det mycket bättre, men på en tioårsperiod är jag inte så säker.

Hur skulle ni göra?

Historiskt sett så har det väl lönat sig att inte ha bunden ränta.
Jag är skeptiskt till att räntan skulle sticka iväg under de närmsta fem åren.
Titta hur det ser ut ute i Europa. Det är ju typ kaos.
Mängder med människor är arbetslösa och likadant är det här hemma i Sverige.

Det är bättre att du istället för att binda räntan, lägger undan mellanskillnaden på ett sparkonto. Skulle allt skita sig så har du massor med pengar "över" att betala lån osv med.
Citera
2013-08-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Historiskt sett så har det väl lönat sig att inte ha bunden ränta.
Jag är skeptiskt till att räntan skulle sticka iväg under de närmsta fem åren.
Titta hur det ser ut ute i Europa. Det är ju typ kaos.
Mängder med människor är arbetslösa och likadant är det här hemma i Sverige.

Det är bättre att du istället för att binda räntan, lägger undan mellanskillnaden på ett sparkonto. Skulle allt skita sig så har du massor med pengar "över" att betala lån osv med.

eller ännu bättre, använd dessa pengar till att amortera!!

inget tyder på att ränta ska gå upp de närmaste åren. det är snarare tvärtom, om några år är kanske räntan på bolån bara runt 2%.

förutom att bunden ränta normalt är dyrare än rörlig finns det en andra nackdelar:

- du kan inte byta bank under bindningstiden.

- om du måste lösa lånet i förtid får du betala ränteskillnadsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in