2014-12-26, 16:00
Bannlyst
the ruler

Du är helt otrolig. Hur många ursäkter har du?:-)

Här är några:

1. Zlatan har inte tillräcklig meriter men konkurrensen är hårdare nu ( jämförelse Nordahl/Zlatan)

2. Nu kan man ha tur i lottningar i mästerskapen för att lyckas...

3. Mästerskapen är inte så viktiga att värdera..CL är viktigare:-)

4. Det är Messis och Ronaldos fel att FIFA inte nominerar honom..

5. Det är Messis fel att Zlatan inte lyckades i Barca..

Vad har du mer på lager när det gäller ursäkter?

Inse att Zlatan inte presterat på allra högsta nivån när det gällt som mest.. En bra spelare gör sitt lag bättre. I mästerskapen skulle det inneburit att Sverige lyckats mycket bättre de senaste 4 åren än vad de gjort. Fast nu hittade jag 6:e ursäkten för dig.. Det är ju lagkamraterna som är för dåliga:-)

Ex, Nedved. tar Tjeckien till EM-final samt EM-semi. Mycket beroende på att han leder laget på rätt sätt.

Lär dig att aldrig att skylla på en massa saker. Listan 2011 kom efter att Zlatan spelat i 10 år. Det är bara åren i PSG som inte är räknade. INGEN tar hänsyn vad en spelare gör i 6.e bästa ligan när man gör sådana här listor. Lyon hade en era med en massa ligatitlar mellan 2000-2010 samt 2 CL-semifinaler men ingen nämner dem ur ett historiskt perspektiv .
Citera
2014-12-26, 16:43
Bannlyst
Peter Schmeichel tillhör naturligtvis Nordens bästa spelare..
Citera
2014-12-28, 00:53
Medlem
Sinitsins avatar
Förstår inte hur sådana som Niklas Jihde och Anna-Carin Ahlquist kan platsa på listan när t.ex. Daniel Alfredsson inte gör det.

Skapade ett sporcle-quiz över listan vilket tog mig ett antal timmar, så jag väljer helt fräckt att länka till det här även om jag känner mig lite lite som en 20-årig dyslektisk trebarnsmamma som länkspammar till sin "mamma blogg" på Familjeliv.

Kanske är någon sugen på att pröva sina skillz. Eller inte. Hursomhelst: http://www.sporcle.com/games/Sinitsin/top-150-swedish-sportspeople
Citera
2014-12-28, 10:05
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
the ruler

Du är helt otrolig. Hur många ursäkter har du?:-)

Här är några:

1. Zlatan har inte tillräcklig meriter men konkurrensen är hårdare nu ( jämförelse Nordahl/Zlatan)

2. Nu kan man ha tur i lottningar i mästerskapen för att lyckas...

3. Mästerskapen är inte så viktiga att värdera..CL är viktigare:-)

4. Det är Messis och Ronaldos fel att FIFA inte nominerar honom..

5. Det är Messis fel att Zlatan inte lyckades i Barca..

Vad har du mer på lager när det gäller ursäkter?

Inse att Zlatan inte presterat på allra högsta nivån när det gällt som mest.. En bra spelare gör sitt lag bättre. I mästerskapen skulle det inneburit att Sverige lyckats mycket bättre de senaste 4 åren än vad de gjort. Fast nu hittade jag 6:e ursäkten för dig.. Det är ju lagkamraterna som är för dåliga:-)

Ex, Nedved. tar Tjeckien till EM-final samt EM-semi. Mycket beroende på att han leder laget på rätt sätt.

Lär dig att aldrig att skylla på en massa saker. Listan 2011 kom efter att Zlatan spelat i 10 år. Det är bara åren i PSG som inte är räknade. INGEN tar hänsyn vad en spelare gör i 6.e bästa ligan när man gör sådana här listor. Lyon hade en era med en massa ligatitlar mellan 2000-2010 samt 2 CL-semifinaler men ingen nämner dem ur ett historiskt perspektiv .

Det mesta av det här har jag redan svarat på längre upp, men kan reda ut ett par av de nya missförstånden, sen tror jag inte det finns så mycket mer att tillägga.

2. Ja, slumpfaktorn är större i ett mästerskap än i en liga. Det beror på att du i en liga måste spela fler matcher och att många av matcherna i kortare mästerskap avgörs på straffar.
3. Det beror på vem som värderar. Publiken (speciellt de som inte är intresserade av sporten utan bara håller på sitt land) värderar säkert mästerskapen högre. Det jag skrev var dock att konkurrensen överlag är hårdare i CL än i VM och att fler av de bästa spelarna är med i CL än i VM.
4-5. Messi och Ronaldo är betydligt bättre spelare än Zlatan. Han är inte tillräckligt bra för att konkurrera med dem. Men jag tror inte att Nordahl hade kunnat konkurrera med Messi eller Ronaldo heller. Vad jag skriver är att man måste ta hänsyn till konkurrensen, innan man bestämmer hur bra en spelare är. När du påstår att Zlatans relativa misslyckande i Barca visar att han inte håller på den nivån eftersom han inte var bättre än Messi på den viktigaste anfallsplatsen, så påminner jag om att även Etoo, Henry, Villa och Ronaldinho petades i Barca av samma spelare (trots detta så räknas de fortfarande in bland årtiondets bästa spelare).
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-12-28 kl. 10:26.
Citera
2014-12-28, 19:44
Bannlyst
2. Konkurrensen är naturligtvis mycket högre i ett mästerskap än i en liga ffa de ligor som Zlatan spelat i. Ta tex 1994 där Sverige spelade jämnt med världsmästarna Brasilien. Säger ganska mycket om det lagets kapacitet.

2. I VM samlas de bästa spelarna i enskilda landslag..och möter varandra. Det är naturligtvis högre konkurrens där.

Zlatan har varken lyckats i VM, EM,CL-slutspel samt i de bästa ligorna vilket säger ganska mycket att han INTE kommer att kvala in på en Topp 100 -lista genom tiderna bland fotbollsspelarna och på så sätt skall han inte vara Topp 10 bland Sveriges bästa idrottare genom tiderna.
Citera
2015-01-10, 19:51
Medlem
Ingemar Stenmarck, Björn Borg, Zlatan Ibrahimovic
Citera
2015-02-18, 23:29
Medlem
Harrfenas avatar
1: Ingemar Stenmark
2: Jan Boklöv
3: Björn Borg

Bubblare.
Charlotte Kalla
Citera
2015-04-19, 20:47
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Tumba

Sven Tumba är väl ändå en kandidat?
Citera
2015-05-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Tumba

Sven Tumba är väl ändå en kandidat?
Visst, Tumba var en gigant och banbrytare helt klart.
Citera
2015-05-28, 02:41
Medlem
Utan specifik rangordning. Och även om jag gillar sport så är jag inte på länga vägar nån expert, men röstar iallafall

Jan Ove Waldner. om jag inte är alltför fel ute så spelade han väl mot 4 generationer av kineser.

Foppa. De flesta vet varför.

Gert Fredriksson. Kanot är sjuhelvetes jobbigt.

Zlatan Ibrahimović. Fantastisk personlighet, på gott och ont och mästare i många länder. Men, inte vunnit med landslaget eller nån champions leauge vilket måste vägas in.

Niklas Lidström. Hur länge spelade han i varje match efter säsong på säsong på den nivån?

I stort sett alla Bengan boys. Som liten tjej från Serbien så grät jag av sorg då Kroatien vann OS finalen mot Sverige.

Anders Holmertz (förmodligen felstavat i fyllan). Vann ju iofs aldrig nått os guld men var grym. Speciellt eftersom jag inte kan simma själv så
Citera
2015-06-02, 23:33
Medlem
Ivar Johansson, brottare. Tre OS-guld. Calle Westergren får väl också nämnas då han också tog tre OS-guld i samma idrott.

Andra personliga favoriter är Börje Salming (ishockey), Roger Magnusson (fotboll), Henrik Larsson (fotboll) eller Jimmy Samuelsson (brottning).
Citera
2015-09-14, 13:20
Bannlyst
Ingemar Johansson var en av de mest turliga mästarna någonsin. Det verkligt stora, svåra och som bevisar en äkta mästare är att kunna försvara titeln. Matchen som Johansson vann, då var Floyd inte hungrig, han tog relativt lätt på fighten och var oinspirerad. Floyd Pattersson krossade Ingo totalt i returen ett år senare. Ingo låg totalt utslagen på golvet med ryckande vänsterben och det tog 10 minuter innan han kunde lämna ringen. Året därpå fick Ingo en ny chans men blev krossad av Pattersson ännu en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in