2014-12-22, 17:43
Bannlyst
pissoar

Zlatan har spelat 2 ggr i världens största fotbollsturnering, VM. Han har inte gjort ett enda mål.

Ganska tung lista där Brolin kommer in..

Mvh
Citera
2014-12-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
pissoar

Zlatan har spelat 2 ggr i världens största fotbollsturnering, VM. Han har inte gjort ett enda mål.

Mvh

Zlatan kanske inte ens platsar på top 150.

Hoppas!
Citera
2014-12-22, 17:48
Medlem
Flairrs avatar
Zlatan 2:a och Borg 1:a antar jag. Tur att J-O kom så pass långt upp vilket han förtjänar.
Citera
2014-12-22, 17:54
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelnisse
Omvänt, mycket förvånad över Anette Norbergs, Toinis och Agneta Anderssons placeringar: alla större än Mats Sundin och Stefan Edberg. OS väger uppenbarligen tungt.

Ja, OS verkar väga löjligt tungt i vissa fall. Det är ju en sak att annars små sporter tillfälligt blir betydelsefulla därför att man har medaljliga för länder och folk under OS följer sporter de annars inte följer, en annan att påstå att prestationerna i små sporter blir makalöst mycket bättre för den sakens skull än om de vunnits i den aktuella idrottens egna mästerskap. Att två gånger vinna OS-guld i curling kan väl inte vara större än att (bl.a.) två gånger vinna den mest prestigefulla tennisturneringen. Och varför är det märkvärdigare att Gunnar Larsson vann två OS-guld samma år bland simningens alla distanser än att Wilander (bl.a.) vann tre Grand Slam-turneringar samma år?
Citera
2014-12-22, 17:58
Medlem
pissoars avatar
Citat:
pissoar

Mvh

Okej, blandade ihop med målstatistiken. Dock var listan över de främsta vm-spelarna, Zlatan har ju blivit ett par klasser bättre sedan Juventus-tiden.
Citera
2014-12-22, 17:58
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Fast det är ju fel å påpeka ett en person är mest känd av jordens befolking då han är aktiv idag. Frågan är hur många som kommer komma ihåg honom som man gör med J-O, Borg, Stenmark om 10-20-30 år. LÅNGT ifrån samma sätt. När Stenmark körde stanna ju hela Sverige...
De folk kommer komma ihåg är möjligtvis Messi och Ronaldo. Zlatan, nja...

Stenmark är det ju bara en piss i havet som känner till globalt och Zlatan kommer garanterat bli större än honom om du räknar globalt. Med all vintersport förutom konståkning så kan du räkna bort fyra kontinenter (-Japan), därför blir det aldrig globalt. Det är bara i Europa, Japan och Nordamerika de blir stora.

Däremot håller jag med dig helt om Borg, han är världskänd fortfarande vilket antagligen inte Zlatan kommer att vara (beroende på tränarkarriär o.s.v.) lika många år efter hans karriär är slut.

Waldner är ju känd för en stor del av jordens befolkning, samtidigt inte globalt känd bortsett från Tyskland - lite svårt att bedöma hans globala popularitet

Zlatan är väl ungefär på Batistutas nivå kan jag tänka mig. Folk som kan fotboll och upplevt honom kommer ihåg honom, andra kommer kanske ha hört namnet. Samtidigt är fotboll så stort att det gör honom stor även fast han bara är en i mängden av världsstjärnor.
Citera
2014-12-22, 18:09
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
pissoar

Mvh

Fast en sådan lista är helt beroende på vilket land du kommer från, samt dina landslagskompanjoner - inte hur bra meriter du har i klubblaget vilket borde vara viktigare. Det finns ju ingen människa som skulle glömma t.ex. George Best på en riktig topp-50 lista av världens bästa spelare genom tiderna.

Mig veterligen finns det ingen seriös topp-100 lista ö.h.t. mer än Pelés som inte var seriös (El Hadji Diouf!!!?!?!). Och speciellt ingen som är så aktuell att Ronaldo, Messi och Zlatan kan jämföras med historien.

http://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2013/dec/100-greatest-footballers-2013 <- den säger dock en del om Zlatans storhet. Det är antagligen bara Gunnar Norddahl eller Torbjörn Nilsson som seriöst någon säsong skulle kunnat rankas som en av de tre bästa fotbollsspelarna i världen. Och tänk då på att Zlatan gör det samtidigt som Ronaldo och Messi, de två kanske bästa spelarna i historien, spelar.
Citera
2014-12-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Stenmark är det ju bara en piss i havet som känner till globalt och Zlatan kommer garanterat bli större än honom om du räknar globalt. Med all vintersport förutom konståkning så kan du räkna bort fyra kontinenter (-Japan), därför blir det aldrig globalt. Det är bara i Europa, Japan och Nordamerika de blir stora.

Däremot håller jag med dig helt om Borg, han är världskänd fortfarande vilket antagligen inte Zlatan kommer att vara (beroende på tränarkarriär o.s.v.) lika många år efter hans karriär är slut.

Waldner är ju känd för en stor del av jordens befolkning, samtidigt inte globalt känd bortsett från Tyskland - lite svårt att bedöma hans globala popularitet

Zlatan är väl ungefär på Batistutas nivå kan jag tänka mig. Folk som kan fotboll och upplevt honom kommer ihåg honom, andra kommer kanske ha hört namnet. Samtidigt är fotboll så stort att det gör honom stor även fast han bara är en i mängden av världsstjärnor.

Man får ju utgå från de länder där sporten utövas på hög nivå.
Citera
2014-12-22, 18:12
Medlem
1.Björn Borg solklart
2.Zlatan
Citera
2014-12-22, 18:14
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Man får ju utgå från de länder där sporten utövas på hög nivå.

Så du menar att världens bästa bobollspelare är en stor idrottsman för att Finnarna tycker det? Jag skulle gissa att 99.9% av de i världen som känner till någon finsk idrottare känner till Paavo Nurmi eller Jari Litmanen i första hand, oberoende på om bobollspelaren är stor i Finland.

Och visst - om de skall mäta den största svensken i Sverige så är det ju en fråga om Stenmark eller Borg. Skall de mäta den största svensken så har inte Stenmark där att göra. Jag antog att de gjorde det senare.
Citera
2014-12-22, 18:16
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack

Nja, Batistuta är möjligen jämförbar med Zlatan i något slags allmän betydenhet, men han var väl mest bara en mycket effektiv målskytt. Zlatan är ju en larger-than-life-typ som på gott och ont dominerar helt i de lag han spelar i, kan konkurrera med Messi och Ronaldo när han är på sin högstanivå och (som tidigare nämnt) har gjort spektakulära mål i en sådan omfattning att han i just det avseendet tillhör de allra största. Han är definitivt inte "en i mängden" om man väger in hans mer "artistiska" kvaliteter, som han lär kunna leva rätt länge på. Men det kanske är riktigt att det i stora världen i framtiden mest blir bland fotbollsentusiaster.
Citera
2014-12-22, 18:20
Bannlyst
Mack

Tomas Brolin kom med i världslaget 1994 och finns med på The Guardians lista över VM- största stjärnor genom tiderna. Han rankades som en av de bästa just då.

Det ÄR stort!

VM är världens största fotbollsturnering och det är väl där man skall lyckas.
CL är ett tecken på om man har världens bästa spelare i laget. Zlatan fick en chans att dansa med de stora grabbarna i Barca men han tog inte den.

Det är inte konstigt att listor domineras av Iniesta, Xavi, Casillas, Messi och Ronaldo. De spelar i de bästa LAGEN..
Zlatan dominerar på en nivå UNDER dessa. Detta visar de meriter om man jämför.
Det handlar mer om massmedia än riktiga prestationer när det gäller Zlatan. Zlatan har aldrig nominerats till de 3 som får Guldbollen pga att han inte presterar på YTTERSTA nivån. Nu lirar han i 6:e bästa ligan i Europa och åker till Bastia, Montpellier.. Det har aldrig Messi eller Ronaldo gjort och kommer aldrig att göra..

Zlatan vinner sina ligatitlar strax under de 2 bästa ligorna. Sedan räcker det inte till något mer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in