2013-08-13, 13:05
Medlem
Aessdes avatar
Min ena hårddisk har börjat krångla lite. Jag kan fortfarande läsa datan, men när jag till exempel laddar ner till den får jag Cyclic Redundancy Check i uTorrent. Ibland försvinner den från Utforskaren, och en gång segade den ner hela datorn tills jag tog ut och satte in SATA-kabeln.

WD:s disktest har tidigare inte visat fel, men idag sa den att den hittat fel och åtgärdat dem.

Chkdsk stod och tuggade bra länge, och den fixade indexposter med mera (körde /f och /r).

CrystalDiskInfo varnar:

http://i.imgur.com/auKeFj4.jpg

Uppenbart mår ju inte disken så bra, men går den att fixa på något vis eller är det bara att köpa ny?
Citera
2013-08-13, 13:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tar en backup på dom filer som du vill ha. Köp sedan en ny HDD då denna sjunger lite i slutversen.
Citera
2013-08-13, 13:08
Medlem
EckiEckis avatar
Edit: CyrusGNetwork var snabbare.
Citera
2013-08-13, 14:32
Medlem
Aessdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tar en backup på dom filer som du vill ha. Köp sedan en ny HDD då denna sjunger lite i slutversen.

OK, will do. Tack!

Kommer det gå att köra program och sådant som tidigare om jag för över alla filer till den nya? Förutsatt att jag byter enhetsbeteckning så att bokstaven inte ändras.
Citera
2013-08-13, 14:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aessde
OK, will do. Tack!

Kommer det gå att köra program och sådant som tidigare om jag för över alla filer till den nya? Förutsatt att jag byter enhetsbeteckning så att bokstaven inte ändras.

Kan vara dumbristigt att lägga program/spel/med mera på en defekt HDD.

Man kan som ett tips köpa en HDD-kabinett. Monterar disken där och använda den som en lagringsplats. Men det är likadant där som ovan. En aning dumt om man nu försvarar lite filer som man är rädd om. Men som en slaskdisk bör fungera utmärkt. Att du byter enhetsbeteckning kan kvitta. Det är inte beteckningen felet ligger, Det är på disken.
Citera
2013-08-13, 14:54
Medlem
Aessdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan vara dumbristigt att lägga program/spel/med mera på en defekt HDD.

Man kan som ett tips köpa en HDD-kabinett. Monterar disken där och använda den som en lagringsplats. Men det är likadant där som ovan. En aning dumt om man nu försvarar lite filer som man är rädd om. Men som en slaskdisk bör fungera utmärkt. Att du byter enhetsbeteckning kan kvitta. Det är inte beteckningen felet ligger, Det är på disken.

Det jag menade var att om jag klonar all data från den trasiga disken till den nya, och sedan ändrar enhetsbeteckningen på den så den ser ut som den gamla - kommer då programmen fungera? Den trasiga lägger jag väl i ett skåp eller nåt, tänkte jag. Eller, som du själv säger, i en kabinett.
Citera
2013-08-13, 14:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aessde
Det jag menade var att om jag klonar all data från den trasiga disken till den nya, och sedan ändrar enhetsbeteckningen på den så den ser ut som den gamla - kommer då programmen fungera? Den trasiga lägger jag väl i ett skåp eller nåt, tänkte jag. Eller, som du själv säger, i en kabinett.

Mja, att klona en defekt HDD kan medfölja andra komplikationer. Du kan läsa mer tips här -> http://goo.gl/X3WqZL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in