• 1
  • 2
2013-08-13, 05:57
Medlem
TootsieRolls avatar
Hej,
Jag behöver lite råd. Jag har kommit in på en utbildning, mellan 4-5 år lång.
Kommer inte få någon form av studiemedel förrän tidigast i slutet av November.
Såhär ser min framtida ekonomi ut:

Aug: Bra lön, ca 20k efter skatt, men åker på en resa som är efterlängtad och tänkte ta ca 4k till mat och nöjen.
Sep: Mindre pengar väntar. Ca 10k om jag har tur.
Okt: 0k.
Nov: Förhoppningsvis CSN på ca 7k plus ev lön på ca 3k. Dvs runt 10k.
Efter det: Vanlig "studentlön", lån + bidrag. Ca 9k.

Utgifter: Runt 8k varje månad. Räkningar, SL-kort, gym, försäkringar osv.
Sparkonto: 18k som oavkortat kommer gå till resan.
Bostadsrätt. Inte stor i maten. Rökare. (Kan absolut sluta.)
Hund som kostar runt 1500 i månaden. (Ej inräknat i vanliga budgeten då det är familjens hund, mina föräldrar tar lätt hand om den vad gäller mat osv om det skulle behövas.
Inga barn.

Frågeställning:
Kommer jag klara hösten ekonomiskt? Hur på bästa sätt?
Har ni några tips på svartjobb som passar en tjej kvällstid? (Ej strippklubb eller dylikt)
Hur söker man svartjobb? Alltså hur frågar man hur en ev. framtida arbetsgivare betalar ut sina löner?
Finns svartjobb i "vanliga" sammanhang, typ Ica-butik? Är det bara caféer eller krogen som gäller?

Är tjej, runt 25. Bor i Stockholm. Tacksam för seriösa svar!

Edit: Ursäkta flummiga radbyten och grammatiska fel, skyller indirekt på Mr Jobs. (Den lilla av hans bästa)
Senast redigerad av TootsieRoll 2013-08-13 kl. 06:09.
Citera
2013-08-13, 06:25
Moderator
v50s avatar
Rent spontant skulle rådet bli att ställa in resan helt fast det är förmodligen inget alternativ för dig.

Men säg att du har 15 - 16 000 kr kvar på lönen i augusti om du använder 4 000 kr till mat och nöje till resan, då har du 6-7 000 kr kvar efter räkningarna är betalda och du använder 1 000 kr till mat förutsatt att räkningarna går på 8 000 kr. Dessa 6-7 000 kr får du lägga undan inför kommande månader, får du 10 000 kr i september bör du kunna lägga undan 1 000 kr om du har 8 000 kr i räkningar + 1000 kr till mat, då kanske du klara oktober månad med det du sparat i augusti + september.

Ett tips är att se över alla räkningar och utgifter och rensa bort sådant som inte är nödvändigt, dit hör cigaretter, onödiga prenumerationer, välja billigare försäkringar, teleabonnemang, skippa tv-licensen och eventuellt flytta till en billigare bostad om hyran är hög osv. Då kanske du kan spara 1-3 000 kr i månaden om du har tur. Undersök även om du kan vara berättigad till bostadsbidrag med försäkringskassan om du studerar i vissa fall kan man få det om man är student och inom en viss åldersspann om jag inte minns fel.

Du får räkna med att du kommer ha utgifter i form av köp av studiematerial såsom böcker, det kan kosta en hel del beroende på vad för böcker och hur många du behöver inför varje läsperiod. Ett tips är att låna och kopiera så mycket som möjligt alternativt köpa böcker begagnat för att få ner kostnaderna.
Citera
2013-08-13, 07:13
Medlem
TootsieRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Rent spontant skulle rådet bli att ställa in resan helt fast det är förmodligen inget alternativ för dig.

Men säg att du har 15 - 16 000 kr kvar på lönen i augusti om du använder 4 000 kr till mat och nöje till resan, då har du 6-7 000 kr kvar efter räkningarna är betalda och du använder 1 000 kr till mat förutsatt att räkningarna går på 8 000 kr. Dessa 6-7 000 kr får du lägga undan inför kommande månader, får du 10 000 kr i september bör du kunna lägga undan 1 000 kr om du har 8 000 kr i räkningar + 1000 kr till mat, då kanske du klara oktober månad med det du sparat i augusti + september.

Ett tips är att se över alla räkningar och utgifter och rensa bort sådant som inte är nödvändigt, dit hör cigaretter, onödiga prenumerationer, välja billigare försäkringar, teleabonnemang, skippa tv-licensen och eventuellt flytta till en billigare bostad om hyran är hög osv. Då kanske du kan spara 1-3 000 kr i månaden om du har tur. Undersök även om du kan vara berättigad till bostadsbidrag med försäkringskassan om du studerar i vissa fall kan man få det om man är student och inom en viss åldersspann om jag inte minns fel.

Du får räkna med att du kommer ha utgifter i form av köp av studiematerial såsom böcker, det kan kosta en hel del beroende på vad för böcker och hur många du behöver inför varje läsperiod. Ett tips är att låna och kopiera så mycket som möjligt alternativt köpa böcker begagnat för att få ner kostnaderna.

Tack för ditt svar såhär på morgonkvisten!
Kan börja med att bostadsbidrag är out of the picture då jag bor i en bostadsrätt som är betald och har en låg avgift (inräknad i mina utgifter) .Lägenheten är dessutom liten, annars hade jag övervägt inneboende.
Resan bokades för ca ett år sedan, och trots att jag haft smått ångest över den sedan jag fick reda på att jag kom in på min utbildning och började reflektera över min kommande ekonomi är det inget alternativ, som du gissade, att avboka den.
Utbildningen är av ett annorlunda slag, och kommer inte kräva någon kurslitteratur, endast en dator, som jag redan införskaffat. Kåravgift på 400 kr per termin glömde jag nämna.
Jag har sett över mina utgifter, nyligen bytt mobilabonnemang, har endast de försäkringar jag tycker mig behöva,
Det verkar dock dra iväg ekonomiskt med hunden. Försäkring + mat en månad på honom hade jag räknat i underkant, visar sig vara närmare 2k per månad. Får nog lägga hjärtat åt sidan och låta honom bo hos familjen tills vidare trots att de bor 50 mil bort...
Ska man våga sig på att vara lite positiv så får man väl ändå en del rabatter som student?
Senast redigerad av TootsieRoll 2013-08-13 kl. 07:17.
Citera
2013-08-13, 07:29
Medlem
Aimberts avatar
Har du FASTA kostnader på 8kkr varje månad? Skriv upp alla fasta kostnader du har i så fall samt vad varje kostar dig i månaden så att vi får se.
Citera
2013-08-13, 07:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TootsieRoll
Tack för ditt svar såhär på morgonkvisten!
Kan börja med att bostadsbidrag är out of the picture då jag bor i en bostadsrätt som är betald och har en låg avgift (inräknad i mina utgifter) .Lägenheten är dessutom liten, annars hade jag övervägt inneboende.
Resan bokades för ca ett år sedan, och trots att jag haft smått ångest över den sedan jag fick reda på att jag kom in på min utbildning och började reflektera över min kommande ekonomi är det inget alternativ, som du gissade, att avboka den.
Utbildningen är av ett annorlunda slag, och kommer inte kräva någon kurslitteratur, endast en dator, som jag redan införskaffat. Kåravgift på 400 kr per termin glömde jag nämna.
Jag har sett över mina utgifter, nyligen bytt mobilabonnemang, har endast de försäkringar jag tycker mig behöva,
Det verkar dock dra iväg ekonomiskt med hunden. Försäkring + mat en månad på honom hade jag räknat i underkant, visar sig vara närmare 2k per månad. Får nog lägga hjärtat åt sidan och låta honom bo hos familjen tills vidare trots att de bor 50 mil bort...
Ska man våga sig på att vara lite positiv så får man väl ändå en del rabatter som student?

Du kanske ska låta hunden vara hos din familj ett tag framöver då den verkar kosta en del såvida du inte lyckas få tag på ett extrajobb. Är du student och mer i kåren får du en del rabatter dock är min erfarenhet att man inte använder så många av dem, inte jag personligen i alla fall men man brukar hitta en del som kan vara av intresse. Om du inte har bundit ditt telefonabonnemang kan man ibland få tag på ett bra via studentrabatterna så det kan vara ide att undersöka vidare, likaså har det i alla fall tidigare gått att få rabatt på hemförsäkringen via studentrabatterna, det ser du när du får dina inloggningsuppgifter.

För att dra ihop lite extra pengar kanske du ska se om du kan sälja av en del prylar som du inte använder ofta har man en hel del som bara samlar damm som ändå kan inbringa lite pengar. Då kan det vara ide att sälja dem via tradera eller blocket beroende på hur stora de är, möbler och liknande som ej går att skicka säljs på blocket medan sådant som går att skicka kan säljas på tradera.

Det brukar lösa sig man får helt enkelt anpassa sitt sätt att leva utifrån den ekonomi man har att röra sig med. Testa gör en budget som sträcker sig 6-12 månader fram i tiden där du lägger in alla förväntade räkningar och utgifter då brukar man få en bra uppfattning om var pengarna går. Likaså ser man vad man möjligen kan spara in en del på men framförallt ser man exakt när respektive räkning kommer månad för månad vilket är bra då kan man lättare planera sin ekonomi.
Citera
2013-08-13, 07:39
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Har du FASTA kostnader på 8kkr varje månad? Skriv upp alla fasta kostnader du har i så fall samt vad varje kostar dig i månaden så att vi får se.

Ja det är en bra ide att skriva upp vilka kostnader man har varje månad och publicera här om man vill det, då är det lättare att ge tips och råd om vad man kan se över i form av kostnader eller rent av ta bort helt.
Citera
2013-08-13, 08:14
Medlem
Pappersvargens avatar
You need a budget
Citera
2013-08-14, 11:49
Medlem
TootsieRolls avatar
Citat:
Ja det är en bra ide att skriva upp vilka kostnader man har varje månad och publicera här om man vill det, då är det lättare att ge tips och råd om vad man kan se över i form av kostnader eller rent av ta bort helt.

Det borde jag förstås gjort. Såhär ser det ut:

Hyra (avgift) på bostaden: 3500kr
Lån (privatlån): 2000 kr
Mobil: 550 kr
Bredband: 450 kr
SL-kort: 790 kr
Försäkring: 200 kr
Gymkort: 400 kr.

Både mobilen och bredbandet har bindningstid.
Gymmet är jag låst till i ca 9 månader till men vill helst in ta bort det alls.
SL-kortet behöver jag dagligen men tror att man får det ca 200kr billigare som student.

Jag har inte mycket jag kan sälja, möjligen lite kläder, men skulle inte tro att det ger mer än ett par hundralappar.
Citera
2013-08-14, 13:16
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Vad är detta? Hur stor del avser ränta och hur stor del avser amortering? Hur länge till ska du betala av detta? Vad gick pengarna till?
Citera
2013-08-14, 13:24
Moderator
v50s avatar
Citat:
Det borde jag förstås gjort. Såhär ser det ut:

Hyra (avgift) på bostaden: 3500kr
Mobil: 550 kr
Bredband: 450 kr
SL-kort: 790 kr
Försäkring: 200 kr
Gymkort: 400 kr.

Både mobilen och bredbandet har bindningstid.
Gymmet är jag låst till i ca 9 månader till men vill helst in ta bort det alls.
SL-kortet behöver jag dagligen men tror att man får det ca 200kr billigare som student.

Jag har inte mycket jag kan sälja, möjligen lite kläder, men skulle inte tro att det ger mer än ett par hundralappar.

Nu verkar du ha bundet abonnemang på mobiltelefonen + bredbandet men dessa poster är något du kan se över och välja billigare alternativ när bindningstiden går ut, se även över försäkringarna där kanske du kan spara någon krona, kanske du ska välja ett billigare gym på sikt också, tror många universitet har rabatt på gym när man är medlem i studentkåren.

Det står att du har ett privatlån på 2000 kr, kanske du kan göra upp med personen i fråga att du bara betalar 1000 kr någon månad framöver annars lär det bli tight, har du mycket kvar i skuld att betala på det lånet? Skulle du få ner kostnaden eller betala bort den så har du betydligt enklare att klara dig fast det kanske inte är så enkelt att ordna?
Citera
2013-08-14, 13:29
Medlem
Conceptions avatar
Det låter som du har bra kontakt med dina föräldrar eftersom de kan ta hand om hunden åt dig.

Går det inte att lägga upp en tight budget och skulle det knipa sig med någon tusenlapp låna denna av dina föräldrar?
Citera
2013-08-14, 14:26
Medlem
TootsieRolls avatar
Citat:
Nu verkar du ha bundet abonnemang på mobiltelefonen + bredbandet men dessa poster är något du kan se över och välja billigare alternativ när bindningstiden går ut, se även över försäkringarna där kanske du kan spara någon krona, kanske du ska välja ett billigare gym på sikt också, tror många universitet har rabatt på gym när man är medlem i studentkåren.

Det står att du har ett privatlån på 2000 kr, kanske du kan göra upp med personen i fråga att du bara betalar 1000 kr någon månad framöver annars lär det bli tight, har du mycket kvar i skuld att betala på det lånet? Skulle du få ner kostnaden eller betala bort den så har du betydligt enklare att klara dig fast det kanske inte är så enkelt att ordna?

Jag borde ha varit tydligare, det är alltså ett lån hos en bank, inte till en privatperson. Har för mig dock att banken kallade det just "privatlån".
Pengarna gick till en omfattande renovering av min lägenhet för ett år sedan.
Tror det är ca 2 år kvar på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in