Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Rent spontant skulle rådet bli att ställa in resan helt fast det är förmodligen inget alternativ för dig.
Men säg att du har 15 - 16 000 kr kvar på lönen i augusti om du använder 4 000 kr till mat och nöje till resan, då har du 6-7 000 kr kvar efter räkningarna är betalda och du använder 1 000 kr till mat förutsatt att räkningarna går på 8 000 kr. Dessa 6-7 000 kr får du lägga undan inför kommande månader, får du 10 000 kr i september bör du kunna lägga undan 1 000 kr om du har 8 000 kr i räkningar + 1000 kr till mat, då kanske du klara oktober månad med det du sparat i augusti + september.
Ett tips är att se över alla räkningar och utgifter och rensa bort sådant som inte är nödvändigt, dit hör cigaretter, onödiga prenumerationer, välja billigare försäkringar, teleabonnemang, skippa tv-licensen och eventuellt flytta till en billigare bostad om hyran är hög osv. Då kanske du kan spara 1-3 000 kr i månaden om du har tur. Undersök även om du kan vara berättigad till bostadsbidrag med försäkringskassan om du studerar i vissa fall kan man få det om man är student och inom en viss åldersspann om jag inte minns fel.
Du får räkna med att du kommer ha utgifter i form av köp av studiematerial såsom böcker, det kan kosta en hel del beroende på vad för böcker och hur många du behöver inför varje läsperiod. Ett tips är att låna och kopiera så mycket som möjligt alternativt köpa böcker begagnat för att få ner kostnaderna.
Tack för ditt svar såhär på morgonkvisten!
Kan börja med att bostadsbidrag är out of the picture då jag bor i en bostadsrätt som är betald och har en låg avgift (inräknad i mina utgifter) .Lägenheten är dessutom liten, annars hade jag övervägt inneboende.
Resan bokades för ca ett år sedan, och trots att jag haft smått ångest över den sedan jag fick reda på att jag kom in på min utbildning och började reflektera över min kommande ekonomi är det inget alternativ, som du gissade, att avboka den.
Utbildningen är av ett annorlunda slag, och kommer inte kräva någon kurslitteratur, endast en dator, som jag redan införskaffat. Kåravgift på 400 kr per termin glömde jag nämna.
Jag har sett över mina utgifter, nyligen bytt mobilabonnemang, har endast de försäkringar jag tycker mig behöva,
Det verkar dock dra iväg ekonomiskt med hunden. Försäkring + mat en månad på honom hade jag räknat i underkant, visar sig vara närmare 2k per månad. Får nog lägga hjärtat åt sidan och låta honom bo hos familjen tills vidare trots att de bor 50 mil bort...
Ska man våga sig på att vara lite positiv så får man väl ändå en del rabatter som student?