Citat:
Ursprungligen postat av
halvdanglappkeft
Du kanske har rätt i det du säger, jag vet inte. Men det är en kompressor som pressar ihop gasen och en strypventil som gör att trycket i den smala slangen blir högre i alla fall. Men detta är ju en bisak, vill ju veta om själva principen kan fungera.
Ja precis. Värmepumpen skapar ett varmt rum inuti maskinen. Detta "rum" är varmare än utanför maskinen, och då kan man ju sätta in en sterlingmotor som drivs av den temperaturskillnaden. Stirlingmotorn driver i sin tur värmpepumpen. Energin kommer ifrån värmen i luften. När man använder maskinen sänks temperaturen i luften, eftersom den energin omvandlas till arbete.
Då är jag med på hur du har tänkt! Och tänk så här, stirlingmotorn är inte 100, eller mer än 100% effektiv. Och driver den en kompressor, som i sin tur inte är 100 eller mer än 100% effektiv, som då driver ett värmesystem, då måste du tillföra väldigt mycket värme.
Värmen som du tänker dig tillförs till systemet kommer ifrån rumstemperaturen, och det är inte tillräckligt.
Hade rummet varit, låt säga 500 grader varmt, då hade du nog kunna driva en stirlingmotor med hjälp utav ett liknande system. Dock så är det en himla omväg, då du vill koncentrera värme med hjälp utav en kompressor, och den där kompressorn kommer alltid att dra mer energi än man tjänar på att koncentrera värmen.
Och i ett sådant system då rummet tillför så mycket energi så kommer ju som du vet energin ifrån det som gör att rummet är 500 grader.
Det är precis samma princip som att en elmotor driver en generator som i sin tur driver elmotorn, bara det att du har valt ett system som är något mer komplicerat, men tyvärr mycket mindre effektivt.
Och jag vet ju inte exakt hur du har tänkt, men jag tror mig kunna ana att problemet ligger i att du inte är helt införstådd i hur en värmepump fungerar.
Om vi, för att göra det så tydligt som möjligt ponerar att vi har en elmotor istället, som driver en generator, som driver ett element, som driver en stirlingmotor, och den stirlingmotorn i sin tur driver den första elmotorn så tror jag att det kan bli något mer uppenbart.
Ingen utav dessa delarna har en verkningsgrad på över 100%, och även om elementet redan är i ett varmt rum, vilket gör att vi inte behöver värma upp det fullt lika mycket som om det vore kallare i rummet, så spelar det ingen roll.
Varje del i systemet måste vara, antingen helt utan verkningsförluster, eller ge mer energi än det gör av med. Och om rummet i sig skulle vara så varmt så att en stirlingmotor kan driva en generator som driver en elmotor, så är det då energin i rummet, inte från systemet som energin tas ifrån.