Citat:
Ursprungligen postat av
GubbJaevel
Fast jag jämför inte feminism med nazism. Jag jämför Jigsaws argumentationsteknik med nazisters teknik. Så ganska stor skillnad faktiskt. Jag har egentligen inget emot feminism, men när det används för att smutskasta män har jag problem med det.
Sen förstår jag inte vad du menar med ditt sista stycke. Det är inget fel på män utan mansrollen, finns mansrollen definierad? Eller kan mansrollen vara det man gör det till i sitt förhållande, familj mm?
Och när du skriver att män tänker eller inte tänker, att bara för att de är män ska de ha rättigheter som andra omkring dem inte har. Vilka män säger detta? Menar du att detta är ett generellt sätt för män att tänka?
Nej inte generellt längre i Sverige. De flesta män, inkl du är jag rätt säker på, har blivit medvetna om dessa saker, via just feminism, så de tänker till.
Men existerar fortfarande snubbar som tycker de har rätt ex. ge sig på en full tjej, ( eftersom tjejen är full och ändå hora för hon har en kort kjol och blabla = fritt fram)
De har rätt att slippa ta hand om sitt eget barn och hivar över ungen på frugan, med ursäkten att hans jobb ju är viktigare.
Inte hälsar på sin kompis flickvän, och /eller total ignorerar henne, eftersom hon ju inte är en individ längre då hon blivit någons flickvän och därmed en annan mans "egendom"..
De senaste hände mig i veckan. Äldre man. Märkligt fenomen men rätt vanligt.
Inget av ovan sitter i mäns gener eller biologi. Sitter i en inlärd roll i hur man ska vara som man och hur kvinnor bör bete sig som kvinnor.
Och jag skulle säga att den är i ständig omdefiniering. Till skilland från köttbullen härbrevid som är en extrem biologist..ALLT förklaras med gener och evolutionsteorier om äggs värde kontra spermier och reproduktionen, enda som enligt honom styr människor.