2013-08-17, 14:34
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Okej du ser ingen anledning till att vara kritisk mot feminismen då den är helt betydelselös alltså. Då har vi klargjort det.

Nej, vi har inte klargjort det. Jag kan vara kritisk mot värdelösa och svagt understödda teorier inom lite allt möjligt även om det inte påverkar mig i vardagen speciellt mycket. En tokfeminist påverkar mig ungefär lika mycket som den värsta nöten på I&I-forumet i vekligheten. Jag kan däremot tycka det är kul att prata om deras tankar och teorier.
Citera
2013-08-17, 14:36
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Jaha och när haren är slut så skickar de ut honom igen ur gruppen och han är välkommen tillbaka om han lyckas.

Exakt. Mannen har det prestationskravet på sig och har alltid haft det. Kom inte han hem med mat så var han en värdelös man som förmodligen inte fick sprida sina gener vidare med en kvalitetskvinna. Prestera eller dö ut.
Citera
2013-08-17, 14:37
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishmeatballs
En överväldigad majoritet av alla däggdjur är patriakala,

också en tolkningsfråga. en hord med hjortar där 2 hannar slåss om vem som ska få para sig och ta "över" horden. hjorttjejerna går och betar vidare.
Hur vet man att han som vinner sen leder flocken? bara för att de tär en hanne och 20 tjejer?
lejonhannen leder inte sin flock. Han är snygg stor och stark och försvarar flocken mot inkräktare men det är en äldre hona som styr över jakten, ungarna och vart man ska gå.
Citera
2013-08-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Nej, vi har inte klargjort det. Jag kan vara kritisk mot värdelösa och svagt understödda teorier inom lite allt möjligt även om det inte påverkar mig i vardagen speciellt mycket. En tokfeminist påverkar mig ungefär lika mycket som den värsta nöten på I&I-forumet i vekligheten. Jag kan däremot tycka det är kul att prata om deras tankar och teorier.

Nu tror jag väl aldrig att jag uttryckte mig om vad som påverkar dig i vardagen eller inte. Jag tog upp vad många män skrev i den tråden. Där anser de att feministerna dominerar media och debatten och påverkar mäns liv. Se till exempel kvinnors DOMINANS i den undervisningsvärld vi har i de flesta OECD-länder. Så att kvinnor inte mentalt skulle vara intresserade att ta del av omvärlden är ju bara nonsens.
Citera
2013-08-17, 14:40
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Nu tror jag väl aldrig att jag uttryckte mig om vad som påverkar dig i vardagen eller inte. Jag tog upp vad många män skrev i den tråden. Där anser de att feministerna dominerar media och debatten och påverkar mäns liv. Se till exempel kvinnors DOMINANS i den undervisningsvärld vi har i de flesta OECD-länder. Så att kvinnor inte mentalt skulle vara intresserade att ta del av omvärlden är ju bara nonsens.

Har jag skrivit att kvinnor inte mentalt vill ta del av omvärlden? Det får man gärna göra. Men för det behövs inte feminism. Feminism är fortfarande en tokideologi som lockar svaga personer. Påminner lite om 90-talets skinheads.
Citera
2013-08-17, 14:42
Bannlyst
Som tidigare sagts. Inom exakt alla mänskliga grupper, stammar, kungariken, länder så har det varit män som är ledare, hövdingar, kungar. Alla kulturer, oberoende av varandra, genom alla tider.

Detta om något talar för att män utan den minsta tvekan snart nog (speciellt efter puberteten) skulle dominera, att hävda något annat är enbart bevisa för alla andra att man är ideologiskt motiverad istället för sanningssökande.

Matriarchatet är en myt och har aldrig någonsin existerat. Något som blir fullt förståeligt sålänge man har den minsta bildning inom evolutionsbiologi och människans natur.

Citat:
Though many modern anthropologists and sociologists assert that there are no known examples of human matriarchies from any point in history, [2][3][4][5][6][7] there is no consensus about this question. Encyclopædia Britannica lists matriarchy as a "hypothetical social system".[8], yet some examples of matrifocal societies are listed in "Existing matrifocal societies" section of this article. The Britannica article goes on to note, "The view of matriarchy as constituting a stage of cultural development is now generally discredited. Furthermore, the consensus among modern anthropologists and sociologists is that a strictly matriarchal society never existed."[9] For more information see the appendix Patriarchies in dispute

http://en.wikipedia.org/wiki/Matriarchy
Citera
2013-08-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishmeatballs
Som tidigare sagts. Inom exakt alla mänskliga grupper, stammar, kungariken, länder så har det varit män som är ledare, hövdingar, kungar. Alla kulturer, oberoende av varandra, genom alla tider.

Detta om något talar för att män utan den minsta tvekan snart nog (speciellt efter puberteten) skulle dominera, att hävda något annat är enbart bevisa för alla andra att man är ideologiskt motiverad istället för sanningssökande.

Matriarchatet är en myt och har aldrig någonsin existerat. Något som blir fullt förståeligt sålänge man har den minsta bildning inom evolutionsbiologi och människans natur.

Du anser alltså att kvinnor historiskt sett jämt har varit diskriminerade och förtrycka av män då alltså.
Citera
2013-08-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
men snälla titta lite på djuriket...och hur det verkligen funkar där...
synen du har att det är hannar som dominerar är nått du fått dig inlärt av män som tolkat djur genom historien....

finns massor med ryggradsdjur som har matriarkat...stark ledarhona. vildsvin, grisar, lejon, apor,
elefanter...
finns ockå flertalet där man kan se att det är rätt jämställt...fågelarter ex. pingviner kan du titta på.
många hannar som tar hand om sin avkomma själva...honan drar eller käkar upp hannen eller han offrar sig som käk för avkomman.
finns t.om djur där hannen är gravid.
Och finns fasen INGET djur där hannen misshandlar eller dödar sina honor eller sitter på FB och
tycker honor är skit värda.

så kanske dags lära om lite?

Klart att det finns undantag, sa också tidigare de flesta djur, alltså inte alla.
Har inte studerat grisar så möjligt att honor dominerar. Men lejon har man ju sett många program om, och där har det alltid varit hannen som varit ledare, fått äta först etc.
Chimpanser är normalt sett en hanne som bestämmer också, finns säkert undantag där också.
Finns ju som sagt alltid undantag.
Citera
2013-08-17, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
också en tolkningsfråga. en hord med hjortar där 2 hannar slåss om vem som ska få para sig och ta "över" horden. hjorttjejerna går och betar vidare.
Hur vet man att han som vinner sen leder flocken? bara för att de tär en hanne och 20 tjejer?
lejonhannen leder inte sin flock. Han är snygg stor och stark och försvarar flocken mot inkräktare men det är en äldre hona som styr över jakten, ungarna och vart man ska gå.

Nej, det är inte en "tolkningsfråga": Det är något som man är fullkomligt överens om och som är en väletablerad accepterad sanning inom djurriket.

En lejonhanne leder inte sin flock per se, det behöver han inte, det är inte av nödvändighet för hans reproduktion. Vad han dock gör är att när han får för sig att ta över en flock så dödar han alfa-hannen i den nuvarande flocken, ungarna till denna alfa-hanne och i vissa fall även ett par av honorna, för att redan sätta på resten av honorna och "göra det till sin egna familj".

Hur som helst går det inte att säga att lejon är patriakala, eller matriakala. Dom är lite mittimellan:

Citat:
They are in between. They are matriarchal in that the females are the pride, BUT they are patriarchal in that the males still outrank the females. On rare occasions the males have been known to switch allegiance and drive the 'pride' out while accepting nomadic females as their new pride. This occurred a couple of decades ago in a pride (I can not remember where but I am wanting to say Tanzania). A prolong drought had hit and food became scarce. The only food available were the elephants moving through to greener pastures. The elephants were being followed by a group of nomadic females who were hunting the juveniles and smaller adolescents. The two males of the pride, accepted the nomadic females. When the rains returned, the local females were driven out of the pride by the males. They had switched their allegiance to the nomads. To this day you can still watch youtube videos of this pride. It is still hunting elephants and the pride has grown quite large.

What you have to remember is that the ideas of matriarchal and patriarchal are a continuum not necessarily an absolute. So they are both. NOT one or the other. This question is like asking, is an elephant big or little? Compared to a mouse it is big, but compared to a blue whale it is small. You could argue that lions are more matriarchal than say a wolf pack, but you can argue they are less matriarchal than hyenas.

In lions, the males are still the dominant animals and get first helpings of food. Also they are often the ones decided what and where the pride hunts. So it is NOT a completely matriarchal society.

The only completely matriarchal societies I can think of off hand in mammals, are the hyena and naked mole rats.
Citera
2013-08-17, 14:53
Bannlyst
Citat:
Du anser alltså att kvinnor historiskt sett jämt har varit diskriminerade och förtrycka av män då alltså.

För det första har det under en överväldigad majoritet av den mänskliga historian varit ett optimalt sätt för ett samhälle (annars skulle aldrig aldrig utvecklats på det viset i alla olika former av kulturer som finns), det har varit "effektivast", "bäst", "tryggast" i en ofta väldigt hård, kall och primitiv värld.

Att kvinnor varit "förtryckta och diskriminerade" är för det andra nödvändigtvis inget negativt i sig. Ja, kvinnor har haft färre rättigheter, men dom har även haft en stor mängd fördelar som män inte haft. Kvinnor har exempelvis sällan behövt gått ut i krig och fått sina armar, ben och huvuden avskurna, dom har sluppit slagits på fält där man fått spjut stickna genom kroppen, man har alltid varit den som hannar rent biologiskt sätt gjort allt för att försvara, man har alltid varit den som rent biologiskt har ett högre värde än en hanne - sålänge han iinte visat sig varit exceptionell inom något område av värde.

Det äro av den kvinnliga naturen att vara underlägsen. Problemet du gör är att du kopplar ihop underlägsen med något negativt, vilket det nödvändigtvis inte är. "Theres a price to be payed to be the boss", män har haft mycket mer ansvar och mer att "bevisa" för att klassas som värdiga.
Citera
2013-08-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbabadoo
1. Att jag quotar en annan användare är irrelevant - Poängen är densamma: Uppbackad av flertalet studier - Ett argument av: "det finns LIKA många studier som bevisar motsatsen" säger ingenting, först av allt är det inte sant. För det andra: Länka några av dessa - Kan du inte göra detta så kan du lika gärna vara tyst.

Nej, återigen, feminister är inte direkt kända för att vilja förhålla sig till vetenskap, inget nytt där

Aha okej nu förstår jag: När vetenskapen säger något som du inte gillar: Då är det minsann "opartiska studier av maktkåta män" - Men själv kan du inte backa upp dina påståenden med något, eller ja, mer än artiklar från dagens nyheter dvs.

Ni fruntimmer slutar aldrig förvåna, inte konstigt att ni genom historiens gång inte tillåtits något inflytande: Man visste redan för 500 år sedan att ni var totalt inkompetenta, irrationella och med en logiskt slutledningsförmåga av en 12åring

Något mer? Något sakligt kanske? Någonting som BACKAR UPP det du säger, för en gångs skull?

HILARIOUS, tror tammefan att VARJE GÅNG man diskuterar med er feminister så får man det bara mer och mer bekräftat att ni verkligen är tomtar som egentligen inte har en susning vad ni talar om - Man kunde lika gärna debattera med personer som tror på flygande spagettimonster .. Eller ja, det gör väl du också, antar jag?

Då man även trodde att jorden var platt? Hur tänkte du där?

Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Bubbabadoo bekräftar alla mina fördomar om anti-feminister.

Ja, så känner jag också. Jag känner även att har man ett sådant stort kvinnorförakt, så tror jag nog att han är homosexuell. För han verkar tycka om män betydligt mer än han tycker om kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det är inte det jag säger, det jag säger är att du inte klarar av att hantera flera motståndare samtidigt för att du tränar fel saker. Dessutom klarar män av att hantera smärta bättre än kvinnor.

Min poäng är att vetenskapen smäller högre är subjektiva framstjärtsåsikter från världsfrånvända kvinnor. Det finns säkert "undersökningar" som påstår motsatsen men de är varken peer reviewed eller har sitt ursprung från södertörns högskola.

Vad är opartiska studier? De som är tillverkade av feminister?

Nä, men det var ju lite så du lade fram det. Jag känner att jag har samma förutsättningar att klara att försvara mig om jag blir överfallen. Pratar vi om gruppmisshandel, så minskas ju ens förutsättningar att klara av det. Men så är det för alla människor. Och sedan är det också väldigt konstigt att du tar upp det där med smärta. För visst har vetenskapen vid något tillfälle försökt bevisa det, men det stämmer inte. Jag tror vi tål ungefär samma smärta, men det är också väldigt individuellt. Så jag tror inte heller man kan mäta det i kön. Det är samma sak med män som försöker hävda att förkylningar för dom är värre än för kvinnor.
Tester har visat att kvinnor känner mer och värre symptom vid förkylning.
Citera
2013-08-17, 14:57
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Ja, så känner jag också. Jag känner även att har man ett sådant stort kvinnorförakt, så tror jag nog att han är homosexuell. För han verkar tycka om män betydligt mer än han tycker om kvinnor.

Vet du namnet på härskartekniken ovan? Vill lära mig mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in