2013-08-21, 00:28
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jigsaw70
Feminism [redigera wikitext]
Är den klassiska politiska rörelsen för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen.
Olika inriktningar har olika syn på vad problemen är, vad de beror på och hur det bäst bör lösas. Det som kan ses som gemensamt för många av dessa är att de anser:
att kvinnor generellt sett är underordnade män.
att detta förhållande ska förändras.

Nej. Du är en idiot.

Det är skillnad på vad det idealiskt skulle vara och vad det har blivit i praktiken. Intention är inte samma sak som resultat.
Citera
2013-08-21, 00:36
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Inget av ovan sitter i mäns gener eller biologi. Sitter i en inlärd roll i hur man ska vara som man och hur kvinnor bör bete sig som kvinnor.
Och jag skulle säga att den är i ständig omdefiniering. Till skilland från köttbullen härbrevid som är en extrem biologist..ALLT förklaras med gener och evolutionsteorier om äggs värde kontra spermier och reproduktionen, enda som enligt honom styr människor.

Den nya ambitionen tycks dock vara att ändra om mansrollen till en där han är socialt kastrerad. Där han blir en mes, en hen. Det är tragiskt att se exempel på dessa människor. Då tar jag hellre gamla goda krigarrollen. Ska man bli en hen kan man lika gärna sätta pipan mot tinningen med en gång...
Senast redigerad av Spaeckhuggare 2013-08-21 kl. 00:40.
Citera
2013-08-21, 00:50
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Sitter en man bredbent bredvid mig på bussen, sätter jag mig likadant. MEN det betyder inte att alla vågar göra som jag. Så man kan heller inte bara uppmana tjejer till att göra likadant. För det fungerar inte för alla.

Sätter du dig likadant bara för att jävlas? Är du fem år gammal? Män sitter bredbent för att de tycker om det. Att trycka ihop pungen är inge vidare skönt ska du veta. Det här illustrerar poängen på urspårat feministtänk väldigt väl. Det mesta är som det är av naturliga skäl, inte för ondskefulla patriarkatskäl du vet...

Jag har dessutom faktiskt hört feminister som argumenterar emot fastän de helt saknar pung (får man hoppas). De ska då in o försöka vara auktoriteter gällande vad som är skönt eller inte för genomsnittliga män. Helt makalöst.
Citera
2013-08-21, 01:01
Medlem
Citat:
Nej inte generellt längre i Sverige. De flesta män, inkl du är jag rätt säker på, har blivit medvetna om dessa saker, via just feminism, så de tänker till.

Men existerar fortfarande snubbar som tycker de har rätt ex. ge sig på en full tjej, ( eftersom tjejen är full och ändå hora för hon har en kort kjol och blabla = fritt fram)
De har rätt att slippa ta hand om sitt eget barn och hivar över ungen på frugan, med ursäkten att hans jobb ju är viktigare.
Inte hälsar på sin kompis flickvän, och /eller total ignorerar henne, eftersom hon ju inte är en individ längre då hon blivit någons flickvän och därmed en annan mans "egendom"..

De senaste hände mig i veckan. Äldre man. Märkligt fenomen men rätt vanligt.

Inget av ovan sitter i mäns gener eller biologi. Sitter i en inlärd roll i hur man ska vara som man och hur kvinnor bör bete sig som kvinnor.
Och jag skulle säga att den är i ständig omdefiniering. Till skilland från köttbullen härbrevid som är en extrem biologist..ALLT förklaras med gener och evolutionsteorier om äggs värde kontra spermier och reproduktionen, enda som enligt honom styr människor.

Jag förnekar inte att feminismen har spelat en stor roll för kvinnor och jämställdhet.
Men det är inte så att jag tänkt att jag har mer rättigheter än kvinnor och sen blivit omvänd, jag är 40+ och har växt upp med värderingar om jämlikhet. Min mormor och morfar har inite heller präglats av dessa roller trots att det fanns motbok där kvinnor inte fick handla alkohol tex, trots den tidens värderingar hade min mormor en dominant roll i familjen. Men dom var väl lite överklass, gick universitet mm, så kanske det har varit öpnnare syn i dessa kretsar. Och kanske det var vanligare med dessa mansroller i lägre klasser där mannen var ute och slet medans kvinnan var hemma med barnen och lagade mat mm.

En teori kan ju vara att kvinnoförtryck var vanligare i lägre outbildade klasser och kanske fortfarande är det. På tal om det, så nånting jag har märkt på senare år är hur mycket outbildade människor vi har i Sverige. Detta märker man tydligt på facebook, och det är skrämmande. När man går in i vissa grupper är det som en portal till hillbilly country, folk kan varken stava eller göra sig förstådda på ett normalt sätt.

Så min teori är att den negativa kvinnosynen hos en stor del handlar om klasser och okunskap.
Om det är så, så är det inte ett jämställdhetsproblem utan ett klassproblem.

Lite trött nu och svamlar lite, men tror ändå en stor del av människors låga syn på andra, vare sig det är kvinnor, invandrare mm handlar om okunskap.
Citera
2013-08-21, 02:01
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbJaevel
Lite trött nu och svamlar lite, men tror ändå en stor del av människors låga syn på andra, vare sig det är kvinnor, invandrare mm handlar om okunskap.

Om vi skulle dra det där resonemanget till sin spets innebär ju det om vi visste ytterst mycket om alla grupper så skulle vi tycka om allt och alla, lite som en Golden Retriever?

Det är inte rimligt. Enligt det så kan man inte ogilla något i livet utan att få svaret att man ska skaffa mer kunskap kring det ogillade. Även om det avskydda är något man har 20+ års erfarenhet av...

Jag har exempelvis decennier av erfarenhet av västerländska feminister kan jag säga, och jag avskyr dem fortfarande för deras sjuka ideal.
Citera
2013-08-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishmeatballs
haha ojoj så hatisk man kan vara. Ett tips är att sluta hata så mycket och inse att bara för att du haft dåliga erfarenheter i livet betyder det inte att alla män är sådana

Sen kan man undra varför du är så sexistisk? Det finns kvinnor som är idioter också, så varför fokuserar du bara på ett kön i sexistisk anda? vidrigt att se.

Är det ärligt talat det ända argumentet du kan komma på? Sluta vara hatiskt? Vad kreativt.

Wow, menar du att kvinnor kan vara idioter?

Kvinnor har ALDRIG sextrakasserat män i den utsträckningen som män gör mot kvinnor.
Mäns våld mot kvinnor och mäns våld mot män, är ett väldigt mycket större problem än kvinnors våld mot män.
Jag säger inte att det inte förekommer, men det är väldigt väldigt ovanligt, medan nästan varje kvinna kan påpeka att hon vid något tillfälle blivit dåligt behandlad av en man.
Citera
2013-08-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaeckhuggare
Sätter du dig likadant bara för att jävlas? Är du fem år gammal? Män sitter bredbent för att de tycker om det. Att trycka ihop pungen är inge vidare skönt ska du veta. Det här illustrerar poängen på urspårat feministtänk väldigt väl. Det mesta är som det är av naturliga skäl, inte för ondskefulla patriarkatskäl du vet...

Jag har dessutom faktiskt hört feminister som argumenterar emot fastän de helt saknar pung (får man hoppas). De ska då in o försöka vara auktoriteter gällande vad som är skönt eller inte för genomsnittliga män. Helt makalöst.

Jag sätter mig likadant för att jag inte tycker det är skönt att trycka ihop min vagina. Dessutom är det inte mer reserverad plats för män på bussar än för kvinnor.
Citera
2013-08-21, 10:44
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbJaevel
Jag förnekar inte att feminismen har spelat en stor roll för kvinnor och jämställdhet.
Men det är inte så att jag tänkt att jag har mer rättigheter än kvinnor och sen blivit omvänd, jag är 40+ och har växt upp med värderingar om jämlikhet. Min mormor och morfar har inite heller präglats av dessa roller trots att det fanns motbok där kvinnor inte fick handla alkohol tex, trots den tidens värderingar hade min mormor en dominant roll i familjen. Men dom var väl lite överklass, gick universitet mm, så kanske det har varit öpnnare syn i dessa kretsar. Och kanske det var vanligare med dessa mansroller i lägre klasser där mannen var ute och slet medans kvinnan var hemma med barnen och lagade mat mm.

En teori kan ju vara att kvinnoförtryck var vanligare i lägre outbildade klasser och kanske fortfarande är det. På tal om det, så nånting jag har märkt på senare år är hur mycket outbildade människor vi har i Sverige. Detta märker man tydligt på facebook, och det är skrämmande. När man går in i vissa grupper är det som en portal till hillbilly country, folk kan varken stava eller göra sig förstådda på ett normalt sätt.

Så min teori är att den negativa kvinnosynen hos en stor del handlar om klasser och okunskap.
Om det är så, så är det inte ett jämställdhetsproblem utan ett klassproblem.

Du verkar vara en klok och sympatisk snubbe så jag ska försöka svara dig lika klokt.

nej jag tror inte det är nån skillnad på förtryck mellan klasser. Man uttrycker det på olika sätt måhända, men samma tankesystem rådde nog i hela samhället om kvinnors ställning för 200 år sen.
Och existerade säkerligen lika många vettiga män som kunde tänka själva både i de högre stånden och i de lägre och därför behandlade kvinnor och barn med respekt.
En kvinna för 200 år sen kunde garanterat leva ett värdigt liv, men hade hon otur och något hände henne...våldtäkt, skilsmässa, barn utanför äktenskapet, mannen lämnar henne, etc..så fick hon problem. Eftersom samhällets lagar och sociala strukturer inte var på hennes sida. Och hon hade ex. inte ens rätt att rösta för att ändra något av dessa lagar.

Och visst, okunskap är självklart stor orsak till en hel radda fördomsfulla syner på saker och ting.
Det man inte vet något om eller förstår är man oftast lite rädd för. Och vi människor gillar inte vara rädda, vi vill ha det som vi alltid haft helst. Och räcker gott och väl med att gå in här på FB för att inse hur lite kunskap och vett en del besitter.
Citera
2013-08-21, 12:18
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Jag sätter mig likadant för att jag inte tycker det är skönt att trycka ihop min vagina. Dessutom är det inte mer reserverad plats för män på bussar än för kvinnor.

Men du sa ju att du sätter dig likadant för att mannen sitter bredbent? Det är inte bara lite småaktigt. Din andra mening låter likadant. Jag tolkar det som om du tror männen gör någon typ av maktdemonstration i bussen som du måste motverka och sätta dig upp emot?
Citera
2013-08-21, 13:29
Medlem
Citat:
Men du sa ju att du sätter dig likadant för att mannen sitter bredbent? Det är inte bara lite småaktigt. Din andra mening låter likadant. Jag tolkar det som om du tror männen gör någon typ av maktdemonstration i bussen som du måste motverka och sätta dig upp emot?

Om jag sitter på en plats, utan korsade ben. Och en man sätter sig bredvid så att jag måste korsa mina för att båda ska få plats. Så ser jag det som en maktdemonstration. Då återställer jag till normal ordning och sätter mig som jag satt innan han kom och tog plats.
Citera
2013-08-21, 13:36
Medlem
kolugns avatar
Citat:

jag upplever inte detta som ett speciellt allvarligt problem i Sverige. men jag har rest i länder, ex. Indien och Pakistan. Där jag sett detta fenomen som extremt vanligt....litet trångt bussäte 1 man som sitter med typ 90° mellan benen och kvinna som tvingas sitta på halva skinkan och balansera med barn i famnen hela resan. Liksom standard i dessa länder. Och klart ett sätt att medvetet eller omedvetet demonstrera makt.
Citera
2013-08-21, 13:44
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Och klart ett sätt att medvetet eller omedvetet demonstrera makt.

Det kan inte bara vara så att man spretar lite på med benen för att det annars pressar ihop pungsäcken och är ytterst oskönt? Skulle nog inte tänka på det som maktdemonstration om inte benen är superlångt ifrån varandra som om personen ansträngt sig för att ta så mycket plats för möjligt. Och ett sådant fenomen har jag knappt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in