Citat:
Ursprungligen postat av
kolugn
Nej inte generellt längre i Sverige. De flesta män, inkl du är jag rätt säker på, har blivit medvetna om dessa saker, via just feminism, så de tänker till.
Men existerar fortfarande snubbar som tycker de har rätt ex. ge sig på en full tjej, ( eftersom tjejen är full och ändå hora för hon har en kort kjol och blabla = fritt fram)
De har rätt att slippa ta hand om sitt eget barn och hivar över ungen på frugan, med ursäkten att hans jobb ju är viktigare.
Inte hälsar på sin kompis flickvän, och /eller total ignorerar henne, eftersom hon ju inte är en individ längre då hon blivit någons flickvän och därmed en annan mans "egendom"..
De senaste hände mig i veckan. Äldre man. Märkligt fenomen men rätt vanligt.
Inget av ovan sitter i mäns gener eller biologi. Sitter i en inlärd roll i hur man ska vara som man och hur kvinnor bör bete sig som kvinnor.
Och jag skulle säga att den är i ständig omdefiniering. Till skilland från köttbullen härbrevid som är en extrem biologist..ALLT förklaras med gener och evolutionsteorier om äggs värde kontra spermier och reproduktionen, enda som enligt honom styr människor.
Jag förnekar inte att feminismen har spelat en stor roll för kvinnor och jämställdhet.
Men det är inte så att jag tänkt att jag har mer rättigheter än kvinnor och sen blivit omvänd, jag är 40+ och har växt upp med värderingar om jämlikhet. Min mormor och morfar har inite heller präglats av dessa roller trots att det fanns motbok där kvinnor inte fick handla alkohol tex, trots den tidens värderingar hade min mormor en dominant roll i familjen. Men dom var väl lite överklass, gick universitet mm, så kanske det har varit öpnnare syn i dessa kretsar. Och kanske det var vanligare med dessa mansroller i lägre klasser där mannen var ute och slet medans kvinnan var hemma med barnen och lagade mat mm.
En teori kan ju vara att kvinnoförtryck var vanligare i lägre outbildade klasser och kanske fortfarande är det. På tal om det, så nånting jag har märkt på senare år är hur mycket outbildade människor vi har i Sverige. Detta märker man tydligt på facebook, och det är skrämmande. När man går in i vissa grupper är det som en portal till hillbilly country, folk kan varken stava eller göra sig förstådda på ett normalt sätt.
Så min teori är att den negativa kvinnosynen hos en stor del handlar om klasser och okunskap.
Om det är så, så är det inte ett jämställdhetsproblem utan ett klassproblem.
Lite trött nu och svamlar lite, men tror ändå en stor del av människors låga syn på andra, vare sig det är kvinnor, invandrare mm handlar om okunskap.