2005-06-21, 13:40
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag har tre änglatrumpeter varav en inte ser ut att må så särskilt bra. Bladen torkar, får bruna fläckar och faller av. Tyvärr har jag ingen möjlighet att fota men undrar ändå om det är någon som vet, FB's odlarproffs StorMamma kanske?, vad det skulle kunna vara och om det finns någonting att göra åt? Det kommer i varje bladfäste nya blad på stammen så helt körd verkar den inte vara.

Det finns en massa olika sorters jord att köpa färdig. Pelargonjord, vad är det för specifikt med den? Hur är den berikad?

edit: ska vara stort M i mamma!
Citera
2005-06-24, 11:44
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag tror att jag har löst problemet med änglatrumpeterna som tappar blad. De har nog fått för mycket gödsel i förhållande till att de stod i alldeles för små krukor. Den som redan tidigare stått i en stor kruka har inte tappat några blad alls.

Nu har jag planterat om dem i stora urnor och hoppas att de ska ta sig och sluta tappa blad.

(Till Bostad, hem och trädgård kanske?)
Citera
2005-06-24, 12:12
Medlem
sås på slipsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Jag tror att jag har löst problemet med änglatrumpeterna som tappar blad. De har nog fått för mycket gödsel i förhållande till att de stod i alldeles för små krukor. Den som redan tidigare stått i en stor kruka har inte tappat några blad alls.

Nu har jag planterat om dem i stora urnor och hoppas att de ska ta sig och sluta tappa blad.

(Till Bostad, hem och trädgård kanske?)
Klart den ska in i Bostad, hem och trädgård!

Änglatrumpeter kan vara lite kinkiga. En jobbarkompis hade en som dog för henne i ungefär samma symptom som de du beskriver. Jag har hört att de är kinkiga med jordkvalitet och gödsel, som du ör nog på rätt väg.
En stor änglatrumpet är ju fullständigt fantastisk. På Zetas i Stockholm har de några som är helt otroliga
Där kan man för övrigt få väldigt bra artspecifika tips av trädgårdsmästarna...
Citera
2005-06-24, 15:52
Medlem
Drömmarens avatar
Du använder dem bara som prydnadsväxter antar jag?
Citera
2005-06-24, 16:06
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drömmaren
Du använder dem bara som prydnadsväxter antar jag?
Jajemensan! Stora yviga växter som gör altanen grönskande med vackra blommor som doftar i sensommarnatten.

Om jag hade varit dekoktkokare istället för odlare hade jag nog postat i något för ändamålet mer lämpat forum och troligtvis suttit och hoppats på många köpförfrågningar via PM.

OBS! Förtydligande så att den icke-triviala regeln kring köp/sälj inte kommer till användning. Inga PM tack, jag säljer inte!
Citera
2005-06-27, 22:12
Medlem
LadyTieras avatar
övrigt-> bostad
Citera
2005-06-28, 00:40
Medlem
Carpe Diems avatar
Gullan, kolla i "övriga droger". Där lär du hitta odlingstipps.

PS. Jag säger som alla andra: Ge fan i änglatrumpeter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in