• 1
  • 2
2013-08-12, 14:47
Medlem
Hej!
Var och köpte ett månadskort här i Norge nyss.
Efter köpet ville hon i kassan kolla på mitt kort kontokort. Hon skrev ner dem tre sista siffrorna på baksidan av kortet, alltså CVC-siffrorna.
Nu till min fråga, kan hon på något sätt använda mitt kort utav dom där siffrorna?
Har aldrig vart med om det här innan så därför jag undrar.
Citera
2013-08-12, 14:51
Medlem
Wheeler88s avatar
Japp det går att köpa saker över internet med hjälp av dina personuppgifter samt de 16 siffrorna på ditt kort och cvc koden, sen är det bara att shoppa loss.
Citera
2013-08-12, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diab0lic
Nu till min fråga, kan hon på något sätt använda mitt kort utav dom där siffrorna?

Ja, har man kortkoden och CVC-koden kan man beställa saker på de flesta sidor på internet, OM du inte har verified by VISA/Mastercard.
Citera
2013-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Japp det går att köpa saker över internet med hjälp av dina personuppgifter samt de 16 siffrorna på ditt kort och cvc koden, sen är det bara att shoppa loss.

Okej, men grejen är väl att hon inte har hela mitt kortnummer? Det skrivs väl aldrig ut hela kotnummret på kvittot?
Citera
2013-08-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, har man kortkoden och CVC-koden kan man beställa saker på de flesta sidor på internet, OM du inte har verified by VISA/Mastercard.

Då kan jag väl känna mig hyfsat lugn eftersom jag använder mig av det.
Men har hon någon rätt att ta del av siffrorna? Jag kanske borde ifrågasatt henne, men efter som jag inte hade nån aning så kändes det lite dumt.
Citera
2013-08-12, 14:55
Medlem
Wheeler88s avatar
Det har du rätt i på kvitto skrivs endast de 4 sista siffrorna ut.
Citera
2013-08-12, 14:57
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Då kan jag väl känna mig hyfsat lugn eftersom jag använder mig av det.
Men har hon någon rätt att ta del av siffrorna? Jag kanske borde ifrågasatt henne, men efter som jag inte hade nån aning så kändes det lite dumt.

Hon behöver inte dessa siffror för att du ska kunna göra ditt köp, antingen gör du det med namnteckning och legitimation eller med din personliga kod. Så visst tycker jag hon betett sig misstänksamt.
Citera
2013-08-12, 14:57
Medlem
Jag har fått höra att du aldrig ska ge ut CVC-siffrorna. Men vet inte om det stämmer.
Citera
2013-08-12, 14:59
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Jag har fått höra att du aldrig ska ge ut CVC-siffrorna. Men vet inte om det stämmer.

Att ens cvc koden står på kortet när du får det är ren dumhet enligt mig. Den borde man få separat som de andra koder man tilldelas.
Citera
2013-08-12, 15:02
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Hej!
Var och köpte ett månadskort här i Norge nyss.
Efter köpet ville hon i kassan kolla på mitt kort kontokort. Hon skrev ner dem tre sista siffrorna på baksidan av kortet, alltså CVC-siffrorna.
Har aldrig vart med om det här innan så därför jag undrar.

Säker på att det inte var verifikationskoden som finns på Norska bankkort med ID? Detta är inte densamma som CVC-koden och skrivs ofta ner vid köp.
Citera
2013-08-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Hon behöver inte dessa siffror för att du ska kunna göra ditt köp, antingen gör du det med namnteckning och legitimation eller med din personliga kod. Så visst tycker jag hon betett sig misstänksamt.

Haha, jävligt märkligt i så fall. Det skumma var också att jag varken behövde skriva in en kod eller godkänna beloppet. Kollade dock kontot direkt jag kom hem och priset stämde.
Citera
2013-08-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Säker på att det inte var verifikationskoden som finns på Norska bankkort med ID? Detta är inte densamma som CVC-koden och skrivs ofta ner vid köp.

Nej, jag använde mitt svenska kort. Såg när hon skrev ner koden också, alltså den tre-siffriga koden på baksidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in