• 1
  • 2
2013-08-12, 13:07
Medlem
kanelipullas avatar
Vi har lite planer på att flytta tillbax till Uppsala efter många år i en annan kommun. Nu har jag lite funderningar över området Sävja i Uppsala. Någon som vet hur området är och hur det är att bo i Sävja? Vill jätte gärna veta allt om Sävja, hur folket är där? Finns det nära till en mataffär? Finns det mycket skadegörelse och annat i Sävja? Så ni alla som bor där eller har bott där.. berätta gärna hur det va eller är där.
Citera
2013-08-12, 13:18
Medlem
I Uppsala betraktas Sävja som ett sämre område, men det betvivlar jag starkt. Det verkar inte ens ligga i själva Uppsala, utan snarare som en liten ort utanför. Dock finns det väldigt många invandrare där.

Gottsunda är dock mycket värre.
Citera
2013-08-13, 08:46
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Håller lite med posten ovan.

+Det är mycket folk med hjärnfel m.m
Citera
2013-08-13, 09:48
Medlem
kanelipullas avatar
Oj.. hjärnfel.. hmm.. det va ju tråkigt att höra. Såå jäkla tråkigt att inte folk kan hålla sams och bete sig normalt. Vi som håller på för fullt att planera att flytta till Sävja. Men om man bara håller sig på sin kant och inte blandar i sig i andras saker så kan man nog bo ganska lugnt i Sävja.. eller?
Citera
2013-08-13, 09:49
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Oj.. hjärnfel.. hmm.. det va ju tråkigt att höra. Såå jäkla tråkigt att inte folk kan hålla sams och bete sig normalt. Vi som håller på för fullt att planera att flytta till Sävja. Men om man bara håller sig på sin kant och inte blandar i sig i andras saker så kan man nog bo ganska lugnt i Sävja.. eller?

Var i Sävja. Gata?
Citera
2013-08-13, 09:50
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Var i Sävja. Gata?

Lapplandsresan
Citera
2013-08-13, 10:30
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Var i Sävja. Gata?

Varför undrar du? Kan du inte berätta om du vet nåt om nån specifik gata i Sävja som inte är bra. Skulle vara enormt tacksam för alla svar jag kan få.
Citera
2013-08-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Varför undrar du? Kan du inte berätta om du vet nåt om nån specifik gata i Sävja som inte är bra. Skulle vara enormt tacksam för alla svar jag kan få.
Sävja är väl lite blandat, dels pensionärer och "vanliga" men samtidigt så finns det en del OB där borta, men visst gottsunda, stenhagen är värre. Finns en bra Ica i området också
Citera
2013-09-13, 23:59
Medlem
Det är lugnt i Sävja. Håll dig borta från skolan, skogarna och "centrum" på kvällstid så är det okej. Akta för bilbränder. Finns en pizzeria här som har jättegod pizza/kebab. Kiosken Minilivs har allt man kan tänka sig och en väldigt trevlig ägare som går på SFI, alltså är inte så bra på svenska nu men han lär sig. Nära till vårdcentral och ICA. Det är effektivt med bussen också. Om du är en skogsmulle så kan jag rekommendera att gå till stordammen och plocka svamp eller bara gå, det är jättefint. Men var inomhus på kvällarna så är det bäst, däremot så är solidariteten i Sävja rätt så bra så folk från Sävja rånar inte andra Sävjabor. Det är trevligt men bättre i Stenhagen.
Citera
2013-10-06, 13:47
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simishka
Det är lugnt i Sävja. Håll dig borta från skolan, skogarna och "centrum" på kvällstid så är det okej. Akta för bilbränder. Finns en pizzeria här som har jättegod pizza/kebab. Kiosken Minilivs har allt man kan tänka sig och en väldigt trevlig ägare som går på SFI, alltså är inte så bra på svenska nu men han lär sig. Nära till vårdcentral och ICA. Det är effektivt med bussen också. Om du är en skogsmulle så kan jag rekommendera att gå till stordammen och plocka svamp eller bara gå, det är jättefint. Men var inomhus på kvällarna så är det bäst, däremot så är solidariteten i Sävja rätt så bra så folk från Sävja rånar inte andra Sävjabor. Det är trevligt men bättre i Stenhagen.

Tack för ditt svar.. har kommit fram till att Sävja är nog rättså okej ställe att bo på. Så länge man håller till det du just har sagt.
Citera
2013-10-16, 13:34
Medlem
Sävja är helt ok imho. Bott här i 12 år och förstås sett en del bilar och byggnader brinna.
Överlag trivs jag, men man bör nog undvika som skrivs att uppehålla sig med värdesaker ensam kring skolan o liknande. Man kan också undvika romerna utan problem, de har sina sammankomster ibland och då parkerar de precis som de vill och deras unga tar allt som inte sitter fast (Det som sitter fast skruvar de loss). Låter man dem leva sitt liv och inte gör något värt besväret att stjäla så är de inget problem.

Det är billigt att bo och nära till naturen utan att vara alltför stor andel hyresrätter (jag hyr iofs själv en av områdets största lgh). Skolornas upptagningsområde innefattar även villaområden i bergsbrunna, nåntuna och vilan så det är betydligt mer blandat än t ex gottsunda om man ser till barnens miljö.
Citera
2014-05-28, 03:28
Medlem
Sävja är en oas om du bor på rätt plats, Sävja 1 som delen närmast Ica heter ända fram till skolan är bra, nästan bara bostadsrätter. Priserna har gått upp där som fan och de nära till natur å idrottsplats, Sävja 2 är sunkigt där finns bara hyresrätter . White trash blandat me massa nationaliteter, Sävja 3 är mer blandat men lite offside. De ligger längst från stan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in