2013-08-12, 08:55
Medlem
Loyolas avatar
Har precis köpt en bordsförpackning salt till de kokta äggen i utlandet. Av någon anledning känns detta salt "starkare" än det man är van vid i Sverige. Kan salt ha olika styrka? Språket på paketet förstår jag mig inte på, men det är troligen havssalt och det är 98,5% NaCl (natriumklorid). Kan detta ge skillnader i upplevelsen av saltsmaken tro? Hur många % NaCl är det i vanligt salt i Sverige?
Citera
2013-08-12, 09:06
Medlem
NativeVLANs avatar
Dar jag bor finns det flera olika marken salt, vissa av dem ar riktigt ackliga... De liksom "branner" mer, smakar knappt salt utan skapar bara en brannande kansla i munnen. Vad detta beror pa vet jag inte, kanske ar de *starkare*, men nagot som stammer for alla dessa brannande salter ar att sjalva saltkornen ar betydligt mycket mindre.. Det ar nastan som pulver.
Citera
2013-08-12, 09:09
Medlem
EdwardStenhards avatar
99,8% har jag för mig. Men då är det salt med jod.
Det kan inte vara så att det är jod i som du känner av?
Citera
2013-08-12, 11:01
Medlem
Jo, salt kan smaka olika. Föredrar själv havssalt i bitar som har i en kvarn. Hittade den här länken om den kan hjälpa: http://en.wikipedia.org/wiki/Salt_(chemistry)#Taste
Citera
2013-08-12, 16:17
Medlem
Loyolas avatar
Tack för svaren, tror jag har blivit lite klokare. Om det är jod i mitt salt eller inte vet jag inte, klarar inte språket på saltpaketet (bara innehållsförteckningen med de kemiska beteckningarna). Jag tror att jag använt för mycket salt, såsom jag brukar ta hemma, men detta är havssalt som jag inte är van att använda som bordssalt. Om jag smakar på enstaka korn så är det "gott", man ska nog inte ha så mycket bara! Har aldrig råkat ut för "starkt" salt förut, vart jag än varit, så det var en lite överraskande.
Citera
2013-08-12, 16:49
Medlem
När jag ibland köper OLW:s Pommes Pinne så tycker jag man blir väldigt torr om läpparna av saltet.
Eller är kanske någon annan kombination, fler som gjort samma upptäckt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in