• 1
  • 2
2013-08-12, 08:40
Medlem
arthurssons avatar
Då jag får min tjänst placerad i Hallinden i höst ska jag flytta till Lysekil snarast. Jag behöver lite tips på hur man ska fördriva vintern där ute? Finns det något öppet alls eller hur ser det ut? Tacksam för tips där man kan vinterförvara båten osv...allt ni har att komma med!

tacksam för svar

Mvh Joakim
Citera
2013-08-12, 09:43
Medlem
Jag vet nästan säkert vad du ska jobba med. Kul!
Gällande Lysekil finns lite lagom mycket att göra men det är nog ändå helt okej jämfört med de mindre samhällena där ute. Ishall, bowling, bio i folkets hus (tror jag) och lite restauranger finns allt även under vintertid. Dessutom kan du bli bästis med en hammarhaj på havets hus.
Citera
2013-08-12, 09:45
Medlem
Vinterförvaringen kan jag inte säga något om i Lysekil då jag har min båt något längre norrut. Lär finnas gott om alternativ!
Citera
2013-08-12, 10:52
Medlem
Lysekil är fantastiskt. Du borde absolut dyka där.
Citera
2013-08-12, 13:20
Medlem
Varför huserar denna tråd i BH&T? Borde den inte snarare ligga i reseforumet?

Får man fråga vart i Lysekil du tänkt bo? Badhusberget?
Citera
2013-08-12, 13:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Vinterförvaringen kan jag inte säga något om i Lysekil då jag har min båt något längre norrut. Lär finnas gott om alternativ!

Vinterförvaring sker i första hand i Valbodalen i mån av plats. Många förvarar ju sina båtar hemma så det brukar inte vara helt fullt i valbodalens båtuppställning.

När det gäller båtplatser finns det en kommunal båtplatskö. Som bosatt i kommunen så får man företräde framför sommargäster och man brukar kunna få tillfällig plats (dvs en plats som ordinarie båtplatsinnehavare inte använder den säsongen) direkt. Som sommargäst så är det något års kö beroende på hur stor plats man behöver och var man vill ha den. Man har byggt ut framförallt Norra hamnen på senare år så båtplatsköerna är rätt korta nu.

När det gäller aktiviteter på vintern så finns det inte mycket annat än sport typ handboll och liknande. Det finns en tennishall på Strandvägen. Kallbadhuset är öppet året om för den härdade..
Senast redigerad av Megaforce 2013-08-12 kl. 13:47.
Citera
2013-08-12, 14:23
Medlem
Simhall, Bowling, tennishall, fotboll (SAIS (brastad) ligger högst), havets hus, Sveriges finaste dykning från kaj? lite biljard och spelmaskiner finns det kvar.
Några bra resturanger och även nattklubben är helt ok. Däremot är lokaltrafiken ingen höjdare i samanhanget. Även en hel del bra klättring.

Båtuplägg kan du ha både i gullmarn, brofjorden och Kungshamn.

Glöm inte att kolla in tigrar och vargar på nordens ark när vinterpälsen har vuxit ut
Citera
2013-08-12, 15:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Simhall, Bowling, tennishall, fotboll (SAIS (brastad) ligger högst), havets hus, Sveriges finaste dykning från kaj? lite biljard och spelmaskiner finns det kvar.
Några bra resturanger och även nattklubben är helt ok. Däremot är lokaltrafiken ingen höjdare i samanhanget. Även en hel del bra klättring.

Båtuplägg kan du ha både i gullmarn, brofjorden och Kungshamn.

Glöm inte att kolla in tigrar och vargar på nordens ark när vinterpälsen har vuxit ut

Kungshamn ligger 4 mil bilvägen från Lysekil så det är lite långt att ha båten när det finns många alternativ närmare.

När det gäller klättring så finns det en del bra ställen, men de ligger något otillgängligt till och kräver att man har bil. Det är inte lika enkelt som t.ex. i Göteborg där man kan ta bussen till bra klätterberg.

Vid Gullmarsfjorden finns en del bra ställen för friklättring på sommaren där man faller ned säkert i djupt vatten om man tappar greppet.
Citera
2013-08-12, 15:23
Medlem
arthurssons avatar
Tusen tack för svar! är stationerad på Nälstationen nu, så kommer att köra 7310 i hallinden..om det nu var det du tänkte

jag har ju ett stort fiskeintresse, älskar att fiska makrill framför allt. Då jag har jobbat i spaninen som Divemaster så är även mitt intresse för dykning stort! Jag har hittat en kille som har ett privat hyreshus väldigt centralt. Verkar knivigt att få en lght genom kommunens lägenheter. Då flytten sker ganska snart (hoppas jag) så kanske man hinner fiska endel innan vintern sveper in. Dock så tar jag inte med båten, den får stå fint i Vänersborg tills vidare, eller tills nästa vår i vart fall!

Vart handlar man mat och dylikt billigast? Jag har faktiskt bara vart i Lysekil i tjänsteärende och då har det blivit mat från Taxigrillen...men nu kanske man får börja tänka mer långsiktigt
Citera
2013-08-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arthursson
Tusen tack för svar! är stationerad på Nälstationen nu, så kommer att köra 7310 i hallinden..om det nu var det du tänkte

jag har ju ett stort fiskeintresse, älskar att fiska makrill framför allt. Då jag har jobbat i spaninen som Divemaster så är även mitt intresse för dykning stort! Jag har hittat en kille som har ett privat hyreshus väldigt centralt. Verkar knivigt att få en lght genom kommunens lägenheter. Då flytten sker ganska snart (hoppas jag) så kanske man hinner fiska endel innan vintern sveper in. Dock så tar jag inte med båten, den får stå fint i Vänersborg tills vidare, eller tills nästa vår i vart fall!

Vart handlar man mat och dylikt billigast? Jag har faktiskt bara vart i Lysekil i tjänsteärende och då har det blivit mat från Taxigrillen...men nu kanske man får börja tänka mer långsiktigt
Jag tänkte på något med fina "extraljus"
Billigast handlar du nog på torp mot uddevalla!
Citera
2013-08-15, 12:59
Medlem
Coop i rondellen är bästa alternativet för att handal, om du inte åker förbi torp. Men det ska handlas mycket om det ska vara värt bensinpengarna och fartkamrorna. (Fattar inte hur folk får ihop resekostnaderna och handlingen, det är ju ändå minst 200 för att åka fram och tillbaka)
Citera
2013-08-16, 02:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Coop i rondellen är bästa alternativet för att handal, om du inte åker förbi torp. Men det ska handlas mycket om det ska vara värt bensinpengarna och fartkamrorna. (Fattar inte hur folk får ihop resekostnaderna och handlingen, det är ju ändå minst 200 för att åka fram och tillbaka)

Det är bara sossar som åker ut till coop och handlar. Alla andra promenerar till ICA som ligger betydligt mer centralt.

Nya coop-butiken är i alla fall bättre än den gamla som hamnade helt off efter att den nya vägen in till Lysekil byggdes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in