Citat:
Ursprungligen postat av
adventualthorizon
Har läst igenom tråden, i synnerhet Ignatius I inlägg. Flickvännens egna ord var: "gör vad du vill", men rent juridiskt betyder detta något annat? Detta innebär att det finns en lucka som man kan utnyttjas, i syfte att lura andra människor.
Då kan jag alltså använda samma fras på alla mina hypotetiska fiender, för att i nästa steg anmäla dem och få dem dömda, därför att frasen egentligen hade en del begränsningar, men som inte framgår av frasen självt.
Det är märkligt ifall det är så här.
Vad saker betyder "juridiskt" sammanfaller när det rör partsinteraktion normalt med vad det betyder för parterna. Och redan om man har accepterat att ett sådant uttalande inte utgör samtycke till kannibalsex, vilket det rimligen inte kan ha framstått som för någon part, så har man lämnat den bokstavliga tolkningen.
Det är intressant att många icke-jurister tror att juridiken är mycket mer lexikalisk, på gränsen till autistisk, än den verkligen är. Man måste se på uttrycket i sin kontext och avsändare/mottagare för att kunna tolka språkliga uttryck, och alla sådana måste tolkas. När lagstiftaren kommunicerar med domare (dvs. genom lagtext) är det ju uppenbart att uttryck normalt bör ges sin rättstekniska betydelse med hänsyn till aktörerna som kommunicerar. Har två advokater utformat ett avtal kan man likaledes i vart fall utgå från att det är juridiskt-språkligt korrekt. Har två icke-jurister skrivit ett avtal som reglerar deras "ägande" av viss lägenhet i en tvådimensionell fastighet som ägs av en bostadsrättsförening kan man nog lugnt utgå från att avtalet avser den lösa egendomen i form av bostadsrätten
Jag har dock sett avtal upprättade av jurister som anger "fastigheten" (utan adekvat definition) trots att det från omständigheterna är uppenbart att avtalsobjektet är ett aktiebolag som fastigheten är inpackad i. De flesta domare och skiljemän skulle då enligt min uppfattning laga efter läget och konstatera att den verkliga partsavsikten avsåg aktiebolaget, och inte att att ägaren till aktiebolaget saknade möjlighet att sälja fastigheten ägdes av aktiebolaget som inte var part i avtalet.