• 6
  • 7
2013-08-14, 00:04
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag tror inte att liknande fall existerar då det ska mycket till innan man är korkad nog att göra något sådant. Det som innehåller bajs brukar vara uppsåtligt förnedrande... Men google finns ju.
Hittar bara rena våldtäkter. Det är bdsm-fallet som ligger närmast. Slutsatsen jag kommer till, efter det jag läst är att TS är körd. Det skall vara klart och tydligt mellan parterna om vad som ska ske. Med andra ord så får det inte finnas ett överraskningsmoment.
Citera
2013-08-14, 11:33
Medlem
Manuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passau
MEN SLUTA NU.

Du babblar helt vilt, att det rådda samförstånd är uppenbart för vilken jävla åklagare som helst. Varför blundade hon och väntade om hon inte trodde hon skulle bli överraskad? Att TS misstolkade situationen är ju inte direkt straffbart din dumme jävel.

Har du pluggat JÖK:en och blivit rättshaverist eller vad är det frågan om?

Men var går gränsen? Vissa människor gillar ju att blanda in knivar och blod i sänghalmen, tycker du att det hade varit ok för ts att be tjejen blunda och sedan sticka en kniv i henne?
Citera
2013-08-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Har läst igenom tråden, i synnerhet Ignatius I inlägg. Flickvännens egna ord var: "gör vad du vill", men rent juridiskt betyder detta något annat? Detta innebär att det finns en lucka som man kan utnyttjas, i syfte att lura andra människor.

Då kan jag alltså använda samma fras på alla mina hypotetiska fiender, för att i nästa steg anmäla dem och få dem dömda, därför att frasen egentligen hade en del begränsningar, men som inte framgår av frasen självt.

Det är märkligt ifall det är så här.

Vad saker betyder "juridiskt" sammanfaller när det rör partsinteraktion normalt med vad det betyder för parterna. Och redan om man har accepterat att ett sådant uttalande inte utgör samtycke till kannibalsex, vilket det rimligen inte kan ha framstått som för någon part, så har man lämnat den bokstavliga tolkningen.

Det är intressant att många icke-jurister tror att juridiken är mycket mer lexikalisk, på gränsen till autistisk, än den verkligen är. Man måste se på uttrycket i sin kontext och avsändare/mottagare för att kunna tolka språkliga uttryck, och alla sådana måste tolkas. När lagstiftaren kommunicerar med domare (dvs. genom lagtext) är det ju uppenbart att uttryck normalt bör ges sin rättstekniska betydelse med hänsyn till aktörerna som kommunicerar. Har två advokater utformat ett avtal kan man likaledes i vart fall utgå från att det är juridiskt-språkligt korrekt. Har två icke-jurister skrivit ett avtal som reglerar deras "ägande" av viss lägenhet i en tvådimensionell fastighet som ägs av en bostadsrättsförening kan man nog lugnt utgå från att avtalet avser den lösa egendomen i form av bostadsrätten

Jag har dock sett avtal upprättade av jurister som anger "fastigheten" (utan adekvat definition) trots att det från omständigheterna är uppenbart att avtalsobjektet är ett aktiebolag som fastigheten är inpackad i. De flesta domare och skiljemän skulle då enligt min uppfattning laga efter läget och konstatera att den verkliga partsavsikten avsåg aktiebolaget, och inte att att ägaren till aktiebolaget saknade möjlighet att sälja fastigheten ägdes av aktiebolaget som inte var part i avtalet.
Citera
2013-08-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Men var går gränsen? Vissa människor gillar ju att blanda in knivar och blod i sänghalmen, tycker du att det hade varit ok för ts att be tjejen blunda och sedan sticka en kniv i henne?

Det hade varit straffbart oavsett samtycke, dock hade samtycke varit straffvärdereducerande. Om man inte anser att samtycket omfattade knivar och blod har man redan där lämnat den språkliga tolkningen.
Citera
2013-08-14, 15:44
Medlem
Manuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Det hade varit straffbart oavsett samtycke, dock hade samtycke varit straffvärdereducerande. Om man inte anser att samtycket omfattade knivar och blod har man redan där lämnat den språkliga tolkningen.
Jamen tjejen sa att ts skulle överraska henne, så hur ska stackars ts veta hurvida tjejen vill bli snittad eller inte? Hon sa ju "gör vad du vill", och om man ska följa vissas resonemang här så borde det då vara fullt lagligt för ts att ge henne ett icke-dödligt snitt över ansiktet eller bröstet t.ex. Om jag får gissa så är det betydligt mer vanligt att folk blandar in knivar och blod i sina sexlekar, än att bajsa varandra i munnen.
Citera
2013-08-14, 16:07
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Men det är väl en situation som inte föreligger här? Jag är helt med på att TS handlande inte är att likställa med ett sådant handlande som det inte går att samtycka till, men här förelåg det ju inget samtycke eller i vart fall inte tillräckligt samtycke och det finns ingenting som säger att kvinnans upplevelse av att få bajs i ansiktet inte utgör en skada.

Ville klargöra att handlingen i sig befrias från straffansvar vid samtycke. Likaså ville jag framhålla att hon inte drabbas av någon fysisk skada som kan anses ligga utanför vad hon får anses samtyckt till även om hon inte förväntade sig just den handlingen.

Sen att det anses som skada att man blir kränkt är en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag menar nog att den motversionen lyfter fram ett handlande som kan vara tillräcklig för straffansvar. Risken för att någon, även om de sagt att de vill bli utsatta för vadsomhelst, trots allt inte menar att de vill bli bajsade i munnen är uppenbar och det finns ju inga omständigheter som talar för att TS trodde att hon ville bli utsatt för den handling som han faktiskt begick och som är den som ska bedömas. Att TS inte begrep bättre, eller att TS ville dra till med någonting jävligt annorlunda är otillräckligt.

Där satte du tummen på problemet fast jag anser inte att man med hänsyn till omständigheterna kan anse att det är uppenbart att TS insett detta vilket krävs för att det skall kunna bli ett straffansvar.

Det måste du också inse trots allt. Sen är det väldigt svårt att sia om utgången i ett sådant här fall när det handlar om rena bedömningsfrågor i ett fiktivt och mycket ovanligt fall. Det är inte uteslutet att han skulle kunna bli fälld men det är enligt mig mycket sannolikare att han skulle bli friad.
Citera
2013-08-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Där satte du tummen på problemet fast jag anser inte att man med hänsyn till omständigheterna kan anse att det är uppenbart att TS insett detta vilket krävs för att det skall kunna bli ett straffansvar.

Nja, det räcker ju med likgiltighetsuppsåt. Kravet bli då bortom rimligt tvivel att GM insett att det fanns en betydande risk att samtycket inte omfattade den aktuella gärningen men struntat i det.
Citera
2013-08-14, 17:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Nja, det räcker ju med likgiltighetsuppsåt. Kravet bli då bortom rimligt tvivel att GM insett att det fanns en betydande risk att samtycket inte omfattade den aktuella gärningen men struntat i det.

Dampa ner lite med ditt tjat om likgiltighetsuppsåtet. För ens komma runt samtycket måste man först objektivt anse att samtycket inte omfattade denna handling.

När det gäller likgiltighetsuppsåt så är det en sista utväg som inte alltid är så särskilt lämplig i alla fall.

En avgörande omständighet är att det skulle vara en överraskning vilket medförde att han inte kunde förvissa genom att fråga flickvännen om just den handlingen omfattades. Han frågar ju henne dessutom om han får göra vad som helst.

TS kanske må hända kan anses vara likgiltig i huruvida flickvännen skulle gilla överraskningen eller inte. Den risken var han helt medveten om. Däremot anser jag att man måste anse att det är uppenbart att han inte insett eller att han medvetet tog en risk om hans handlande kunde övergå till en brottslig handling för att hans skall kunna dömas.
Citera
2013-08-16, 16:52
Bannlyst
Är otroligt tacksam för de som har tagit sig tid att svara då det har varit positivt att få en större juridisk kunskap. Räknar med att själva kärleksrelationen är slut då hon blev väldigt sur men tror det nästintill är omöjligt att jag kan bli dömd. Har hört från en nära vän till henne att hon är på gång med en anmälan. Ponera att ni var åklagare. Hur ska ni kunna bevisa min skuld om jag nekar till det hela?

Det finns inga vittnen och det har redan nu gått ett par dagar sedan händelsen så alla bajsspår hon kan ha i munnen borde vara borta. Även om man skulle hitta några spår av mitt bajs, vad skulle det egentligen bevisa? Hur ska hon kunna bevisa att jag aktivt och medvetet bajsat henne i munnen? Hon kan ha fått i sig bajset från toaletten eller något annat ställe..

Känner mig trots allt ganska trygg även om det alltid finns en viss oro när hon har möjligheten att anmäla mig.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in