2013-08-11, 14:13
Medlem
euphorias avatar
Hej jag fick just en behovsanställning, samtidigt som jag fick det betalades socialbidrag ut till mig. Får jag behålla pengarna eller måste jag betala tillbaka det jag fick om jag precis fick jobb? Ansökte innan jag fick jobbet men vet inte hur stabil den anställningen är.

Mvh.
Citera
2013-08-11, 14:19
Medlem
Just4Mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Hej jag fick just en behovsanställning, samtidigt som jag fick det betalades socialbidrag ut till mig. Får jag behålla pengarna eller måste jag betala tillbaka det jag fick om jag precis fick jobb? Ansökte innan jag fick jobbet men vet inte hur stabil den anställningen är.

Mvh.
Det kan väl utbetalaren svara bäst på, du har allt att vinna på ett gott förhållande till dem
Citera
2013-08-11, 14:32
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Mvh.

Jag antar att du har rätt att behålla pengarna eftersom du ju inte får lön innan nästa månad på ditt nya jobb. Du måste ju kunna betala hyran i förskott precis som vanligt och skulle väl inte klara dig utan socialbidraget?
Men som ovan säger, prata med dom -det är surt att vara tvungen att betala tillbaks i efterskott alternativt bli dömt för bidragsfusk.
Citera
2013-08-11, 14:56
Medlem
Citat:

Mvh.
risken är att du blir tvungen att göra upp en avbetalningsplan med dem, tanken med socbidrag är ju att det är fråga om tillfällig utbetalning de är alltså inga gåvor från staten, hoppas det håller i sig med jobbet, fan inte kul nånstans med äckelsoc ...
Citera
2013-08-12, 22:43
Medlem
Du får ju försörjning för de månader du måste ha, och eftersom du inte fått någon lön än(?) så är du ju i lika stort behov av biidraget nu som om du inte blivit anställd. Och sedan beror det ju på hur mycket du får jobba, tjänar du under ditt existensminimum fyller soc ut med det som saknas. Den lilla tid jag gick på soc hade jag ett deltidsjobb som gav mig ca 1500kr, och mitt existensminimum låg på något över 6000kr, så jag fyllde i blanketten med inkomst 1500kr och fick då 4500kr i bidrag. Så länge du är ärlig med jobbet och inkomsten är det inga problem. Sist jag kollade var inte soc som med FK där du får betala tillbaka alla bidrag (med ränta) om du tjänar över årsinkomsten som reglerar om du får bidrag och hur mycket du ska få.

EDIT: Med andra ord, om du har bostadsbidrag kan du får betala tillbaka det om du tjänar för mycket, så bränn inte alla pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in