2013-08-11, 10:39
Medlem
Leopardi sade följande: "Intet tydligare tecken på brist på filosofi än vilja ha hela livet filosofiskt"
Om man översätter Leopardis text ordagrant blir det dock: "Inget större tecken på att vara föga filosof och föga vis, än att vilja ha hela livet vist och filosofiskt.”

Jag undrar, vad menar Leopardi med detta egentligen? Det är alldeles uppenbart när man läser citatet kan tyckas, men jag undrar helt enkelt; hur lever och tänker en människa som vill ha hela livet filosofiskt? Vad skiljer denna i tankesättet från filosoferna? Någon som kan komma med exempel?
Citera
2013-08-11, 11:44
Medlem
rootswallers avatar
Spontant kan jag tänka mig att Leopardi syftar på människor som vill slippa tänka för egen kraft. T.ex. människor som vill ha etiska system presenterade för sig, vilket de kan följa utan ifrågasättande.
Citera
2013-08-11, 12:35
Medlem
Skulle kunna vara så. Jag tänker dock såhär; om vi tar in Albert Camus filosofi om den absurda människan och meningslösheten i tillvaron, så blir det nästan ett kriterium att "göra hela livet filosofiskt" för att över huvud taget gå igenom det utan att avsluta det. Man är då tvungen, tänker jag, att se symboliken i till exempel människan sökande att nå ett mål, idrottarens strävande efter att bli mästare för en kort stund, vilket han ägnar enormt mycket tid och möda åt i form av fysisk ansträngning som sträcker sig så långt att det blir närmast plågsamt. För att stå ut med detta, måste han då inte göra sitt liv filosofiskt? Eller än mer, är inte han som ser meningslösheten i strävan efter att nå ett mål också han som har störst chans att faktiskt nå målet?

Med detta sagt, borde det inte tyda på att Leopardi skulle kallat Camus filosofi för "icke-filosofi"?
Citera
2013-08-11, 16:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beebert

Med detta sagt, borde det inte tyda på att Leopardi skulle kallat Camus filosofi för "icke-filosofi"?
Ja, och det stämmer ju. Det är snarare någon slags motsvarighet till dagens goth eller emo kids.

https://www.flashback.org/sp44552081
Senast redigerad av BaalZeBub 2013-08-11 kl. 16:12.
Citera
2013-08-11, 16:26
Medlem
Folk som är bra på att förstå saker och ting brukar inte vara speciellt filosofiska. Ju mer någon har missuppfattat, desto mer saker tycks underliga och värda att grubbla på. De som är bra på att förstå kanske hellre ägnar sig åt t ex vetenskap eller affärer.
Citera
2013-08-12, 00:08
Medlem
Så du menar att en filosof inte förstår någonting?
Citera
2013-08-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, och det stämmer ju. Det är snarare någon slags motsvarighet till dagens goth eller emo kids.

https://www.flashback.org/sp44552081
Stämmer för Sartre. Vad Camus skrev i Myten om Sisyfos är inte en filosofi, men en sjuklig sanning om människorna som lever i brist på filosofi och existentiellt tänkande, det vill säga; de som aldrig undrar över existensen i den moderna världen är begynnelsen till någonting absurt meningslöst.
Citera
2013-08-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beebert
Så du menar att en filosof inte förstår någonting?
Ungefär. Filosofiska frågor är ofta språkliga missuppfattningar. Jag sysslade själv mycket förr med filosofiska funderingar. Efterhand som min förståelse ökat ser jag inte längre de frågor jag funderade över som problem. Den som kan lösa filosofiska frågor är i mindre brist av filosofi än den som ägnar sig åt filosofiskt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in