2013-08-11, 04:28
Medlem
bl-gr-ns avatar
Söker en liten och nätt fickvänlig kamera med stor vidvinkel och ljusstark optik.
Har nu en DSLR Canon 1000D som dock är alldeles för klumpig för att ha med sig överallt och mobilkameran är inte mycket att hurra för.

Tidigare var jag förtjust i långzoom men de senaste åren allt mer känt att jag inte får med allt som ögon ser på foto Dessutom så tycker jag att fotografering med blixt förstör foton mer än förhöjer.
Samtidigt som redigeringsprogram kan zooma i efterhand och mycket fotografering görs på kvällar och inomhus, i knepigt ljus.

FinePix FX1 har vad jag läst mig till f1,8 på "max vidvinkel" som är 25mm (jämfört med 35mm formatet).
På pappret bättre än 1000D objektivet på f3,5 och 28mm.
(Kommer inte skaffa fler objektiv till 1000D, då den är för klumpig redan och en väska med en massa grejer är inte min grej, helt enkelt).

På pappret verkar XF1 ha det som krävs.
Har ingen möjlighet att klämma på kameran i någon butik, så jag frågar här.
Hur är Fuji FinePix kamerornas menysystem?
Är det någon som vet om kameran är snabb mellan foton?
Från tryck tills fotot är taget?
Allmänt hur fungera det att använda FinePix FX1?

Red: Äh, tusan lyckades placera ämnet fel, kan någon moderator flytta ämnet/tråden till rätt ställe.
Tack på förhand och ber om ursäkt för besväret.
Senast redigerad av bl-gr-n 2013-08-11 kl. 04:31.
Citera
2013-08-11, 12:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
FinePix FX1 har vad jag läst mig till f1,8 på "max vidvinkel" som är 25mm (jämfört med 35mm formatet).
På pappret bättre än 1000D objektivet på f3,5 och 28mm.

Visst, det låter kanske bättre, men bara om man inte förstår hur siffrorna hänger ihop.

XF1 har en sensor på cirka 9x7mm, din 1000D ligger på cirka 22x14mm. Så, även om du "på pappret" har en snabbare bländare så kommer du fortfarande att få ohyggligt mycket brus väldigt snabbt på din XF1

Kika exempelvis på http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/871|0/%28brand%29/Canon/%28appareil2%29/835|0/%28brand2%29/Fujifilm där jag radat upp en jämförelse.

Om vi struntar i HUR de mäter "Low Light ISO" så kan vi fortfarande konstatera att 1000D klarar sig lika bra på ISO 843 som XF1 gör på 199.

Blandar vi sen in ett av slagskeppen
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/871|0/%28brand%29/Canon/%28appareil2%29/835|0/%28brand2%29/Fujifilm/%28appareil3%29/792|0/%28brand3%29/Nikon

så ser du hur hur stor skillnaden är på kompaktkameror/gamla instegskameror/moderna kameror. (D800 går uppemot ISO3000 i samma test)

Så, om du vill köpa en XF1 för att få en mindre kamera: Gör det.
Men tro inte att du kan få "bättre bilder" än du kan få med din gamla 100D.

Jag har klämt på en XF1 och kan väl konstatera att menysystemet är tråkigt men funktionellt, och att slutarfördröjningen är väldigt liten. Som alla såa här kameror så har den såklart vissa problem med att fokusera i dåligt ljus.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-08-11 kl. 12:55.
Citera
2013-08-11, 20:55
Medlem
bl-gr-ns avatar
Så förutom brännvidden som måste räknas om för och kunna jämföra mellan en 35mm formats sensor och än mindre sensor.

Så är även ljusstyrkan som sensorn tar emot olika mellan XF1's 2/3 sensor och en 35mm sensor. Även om de i övrigt har ett f-värde på 1,8 i optiken?

Finns det något sätt att räkna ut ljuset som sensor kan ta emot, på en bestämd tid (exponering).
Har väl avsiktligen avstått från att blanda in sensorstorleken för att välja kamera är svårt nog.

För min del är dock systemkameror ett avslutat kapitel, har inte det fotointresset att släpa med en tung och skrymmande kamera + utrustning.
Senast redigerad av bl-gr-n 2013-08-11 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in