• 1
  • 2
2013-08-10, 13:01
Medlem
På vissa kurser måste man ju köpa böcker för 2-4 tusen kronor på bara en termin. Själv köper jag begagnat på sidor som kurslitteratur.se, blocket och liknande och kan komma undan med typ halva beloppet, ibland ännu mindre!

Hittade till exempel en bok i perfekt skick för 75 spänn som kostar över 500 kr ny!!! Kommer kunna sälja den för det dubbla, kanske ännu mer sen när jag är klar med kursen och få tillbaka mina pengar.

Varför köper ni nytt? När man ändå oftast bara använder böckerna en termin. Knappt det ibland.

Citera
2013-08-10, 13:11
Medlem
apakuls avatar
Om alla köpte begagnat skulle det inte finnas några böcker.
Citera
2013-08-10, 13:15
Medlem
Det produceras inga begagnade böcker....
Citera
2013-08-10, 13:15
Medlem
x0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Om alla köpte begagnat skulle det inte finnas några böcker.

Precis det jag tänkte skriva

Inte alltid det finns literatur som passar det ämne du pluggar begagnat?
Citera
2013-08-10, 13:21
Medlem
Bongomans avatar
Det är alltid någon som vill behålla böckerna och det utgår alltid någon bok till förmån för någon annan.
Citera
2013-08-10, 13:23
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Ofta är prisskillnaden (för den litteratur jag köpte och inte kopierade) så liten att krånglet och problemet med äldre upplagor är större än vinsten vid köp av enstaka böcker.

Om man däremot kan köpa ett helt bokpaket från den läst samma kurs så är det förstås både en stor besparing och smidigt.

Jag tror att den största orsaken är den bristande tillgången. Som jag minns det var det inga som helst problem att bli av med sina böcker om man inte väntade något år.
Citera
2013-08-10, 13:23
Medlem
Men många verkar köpa nytt direkt utan att ens kolla begagnat. Den kursen jag går finns det sjukt många som säljer begagnade böcker till men ändå verkar ingen köpa dessa böcker, för annonserna ligger kvar i månader.

Att hitta en bok för en ibland femtedel av nypriset, men oftast hälften. Känns ju som en grymt bra deal så jag förstår inte varför inte fler försöker hitta billiga begagnade böcker innan de köper nya dyra böcker?

Är folk lata eller? Men bra för mig i alla fall, mindre konkurrens som de billigaste böckerna.
Citera
2013-08-10, 13:41
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x0m
Inte alltid det finns literatur som passar det ämne du pluggar begagnat?
Detta må vara utanför ämnet, men hur pluggar man begagnat? Det skulle jag gärna vilja veta.

"Inte alltid det finns begagnat litteratur som passar det ämne du pluggar?"

Och det finns inte så mycket begagnat tillgängligt när det mesta är uppätet av andra som har lagt händerna på det man söker.
Citera
2013-08-10, 13:42
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xdime
Varför köper ni nytt?

1) Det är mycket smidigare.
2) I vissa ämnen blir gamla läroböcker obsoleta efter någon termin/något år.
3) Förlusten blir inte så stor eftersom man kan sälja nyköpta böcker för mycket mer nästa termin, än böcker som man köpt begagnade.
Citera
2013-08-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
1) Det är mycket smidigare.
2) I vissa ämnen blir gamla läroböcker obsoleta efter någon termin/något år.
3) Förlusten blir inte så stor eftersom man kan sälja nyköpta böcker för mycket mer nästa termin, än böcker som man köpt begagnade.

Håller med om de två första men den tredje stämmer ju inte. Är den begagnade boken i bra skick så kan du sälja den lite dyrare än du köpte den och gå med vinst. Du kan inte sälja en nyköpt bok dyrare, för ingen skulle vilja köpa den.
Citera
2013-08-10, 13:58
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xdime
Håller med om de två första men den tredje stämmer ju inte. Är den begagnade boken i bra skick så kan du sälja den lite dyrare än du köpte den och gå med vinst. Du kan inte sälja en nyköpt bok dyrare, för ingen skulle vilja köpa den.

Det beror på vad man läser. Jag läser juridik och där är vissa böcker värde praktiskt taget 0:- när man ska sälja dem om man köpt dem begagnade (eftersom lagar ändras o.s.v.)
Citera
2013-08-10, 14:25
Medlem
Triremers avatar
För att alla inte är fattiga och behöver leva på marginalen?

Om du läser på universitetet så är det inte böckerna som är det dyra. Den uteblivna lönen, mat, boende med mera är betydligt dyrare. Läser du en hel utbildning så lägger du högt räknat 5000kr per år i 5 år. Det är bara 25 000kr. Jämför det med den uteblivna lönen.

Är man i skolan för att plugga så är det ju värt att lägga lite pengar på böckerna. Lär man sig bättre av att kladda i dem så ska man göra det. Det är bara idioter som försöker snåla genom att köpa begagnat som de sedan inte kladdar i för att komma billigt undan.

Kan man hitta rätt upplaga så är det dock en idé att köpa begagnat.
Senast redigerad av Triremer 2013-08-10 kl. 14:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in