2013-08-09, 22:59
Medlem
VARNING. Vet du att du har nakenbilder eller andra pinsamma bilder på internet kommer detta chocka dig. Vill inte oroa någon, men säger inte jag något kommer det komma som en riktig kalldusch om några år.

Inom 10 år eller mindre lär alla gå runt med någon sorts enhet, kanske Google Glass, som med hjälp av ansiktsigenkänning kan identifiera alla man ser på gatan. Alla bilder på personen som finns någonstans på internet kommer dyka upp eftersom sökmotorerna kommer indexera alla bilder. Detta inkluderar festfoton, facebook-bilder och sist men inte minst nakenbilder. Många tjejer är ju tyvärr drabbade av att deras nakenbilder spritts av antingen pojkvännen eller något virus som snott dom. Många tjejer kommer med andra ord veta att varje kille som går förbi kan se henne naken.

Läs mer

Hur kommer detta påverka dessa tjejer? Hur kommer det påverka oss som inte har några nakenbilder? Vad händer med samhället när alla du möter redan vet ditt namn och kan internet-stalka hela ditt liv?

Jag tror att det kan komma lagändringar som gör det straffbart att indexera sådana bilder som upplevs som starkt kränkande för en person. Men det är knappast en perfekt lösning.

(Mods. Tråden passar i Relationer och samlevnad för jag vill ha det perspektivet på ämnet)
Citera
2013-08-09, 23:12
Medlem
Vadaadaas avatar
Personligen avskyr jag trenden mot ett allt mer offentligt privatliv.

Idag kan närmast alla någorlunda datakunniga personer med statens hjälpande hand (läs den fullständigt förfelade offentlighetsprincipen) få fram mer eller mindre all som fakta som existerar om dig. Personlig integritet är ett begrepp som idag en motsvarighet i sinnevärlden.

När bild indexering väl börjar fungera lika bra som textsökning idag, slås den sista spiken i privatlivets kista.
Effekterna på samhället tror jag kommer både bli stora såväl som svår överskådliga.
Man skulle kanske kunna inbilla sig att det kommer ske en translatering av begreppet 'socialt accepterbart', så att allsköns amoraliskt beteende blir allmänt accepterat.
Citera
2013-08-09, 23:20
Medlem
Sereenas avatar
Eller så kanske folk till sist lär sig att inte ladda upp saker på nätet som man inte är villig att alla får se, och att inte gå med på att ta potentiellt pinsamma bilder (tex naket) iom att dom kan hamna på villovägar...

Men det är nog för mycket att hoppas på :/
Citera
2013-08-09, 23:26
Medlem
Adriadnes avatar
Folk kanske börjar gå omkring med masker på gatorna?

Förhoppningsvis börjar folk snart förstå mer och mer att man ska vakta sitt privatliv... Men med tanke på att alla har kameror på sig dygnet runt så kan man ju aldrig skydda sig helt från att fastna på en pinsam bild (ätandes glass på ett groteskt sätt på en bänk i stan, snubblandes nedför en trappa, på väg in på gynmottagningen eller hem till älskarinnan eller vad det nu kan vara).. Så jag hoppas att någon någonstans uppfinner sätt att skydda oss alla från detta.
Citera
2013-08-09, 23:29
Medlem
BilboBus avatar
Kommer säkert skapas en blomstrande (svart/grå) marknad för att eliminera nätspår

Själv bryr jag mig inte nämnvärt, men jag kan tänka mig att det blir jobbigare i framtiden,
Citera
2013-08-09, 23:38
Medlem
Detta kommer att bli en stor hit med dagens hjärndöda ungdomar =(
Citera
2013-08-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Folk kanske börjar gå omkring med masker på gatorna?

Förhoppningsvis börjar folk snart förstå mer och mer att man ska vakta sitt privatliv... Men med tanke på att alla har kameror på sig dygnet runt så kan man ju aldrig skydda sig helt från att fastna på en pinsam bild (ätandes glass på ett groteskt sätt på en bänk i stan, snubblandes nedför en trappa, på väg in på gynmottagningen eller hem till älskarinnan eller vad det nu kan vara).. Så jag hoppas att någon någonstans uppfinner sätt att skydda oss alla från detta.

Har du varit med om allt det där. Det jag menar är att många tjejer kommer råka ut för att till exempel varje gång de går på en buss kommer nån kille kolla upp nakenbilder på henne där hon är nedsprutad av sitt ex.

Jag tror många kommer gå i masker, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Eller så kanske folk till sist lär sig att inte ladda upp saker på nätet som man inte är villig att alla får se, och att inte gå med på att ta potentiellt pinsamma bilder (tex naket) iom att dom kan hamna på villovägar...

Men det är nog för mycket att hoppas på :/

Det är det. Det är redan försent för många nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Personligen avskyr jag trenden mot ett allt mer offentligt privatliv.

Idag kan närmast alla någorlunda datakunniga personer med statens hjälpande hand (läs den fullständigt förfelade offentlighetsprincipen) få fram mer eller mindre all som fakta som existerar om dig. Personlig integritet är ett begrepp som idag en motsvarighet i sinnevärlden.

När bild indexering väl börjar fungera lika bra som textsökning idag, slås den sista spiken i privatlivets kista.
Effekterna på samhället tror jag kommer både bli stora såväl som svår överskådliga.
Man skulle kanske kunna inbilla sig att det kommer ske en translatering av begreppet 'socialt accepterbart', så att allsköns amoraliskt beteende blir allmänt accepterat.
Troligen. Kommer inte finnas många politiker utan pinsamma bilder.
Citera
2013-08-10, 16:02
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esmot
Har du varit med om allt det där. Det jag menar är att många tjejer kommer råka ut för att till exempel varje gång de går på en buss kommer nån kille kolla upp nakenbilder på henne där hon är nedsprutad av sitt ex..

Haha, nej jag har inte varit med om det (förutom det där med glassen, det finns en fullkomligt grotesk bild)... Jättetråkigt och jobbigt för alla tjejer som låtit sig fotas nakna eller i sexuella situationer. Får hoppas, för deras skull, att det aldrig blir så och att någon uppfinner någonting som gör att man kan skydda sig.
Citera
2013-08-10, 16:42
Medlem
Kanske det inre livet äntligen får ett uppsving och blir inne? När allt yttre går att se för vem som helst, kanske tankar, känslor, en persons reflektioner över tillvaron och hur han/hon tacklar den, är det som blir riktigt intressant.

Det kan inte registreras än i alla fall. Och nej, bloggande räknas inte för de allra flesta.
Citera
2013-08-10, 16:53
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Kanske det inre livet äntligen får ett uppsving och blir inne? När allt yttre går att se för vem som helst, kanske tankar, känslor, en persons reflektioner över tillvaron och hur han/hon tacklar den, är det som blir riktigt intressant.

Det kan inte registreras än i alla fall. Och nej, bloggande räknas inte för de allra flesta.
Var inte allt för säker på det.
Även det kommer, enligt Michio Kaku, bli registrerat i framtiden mha speciella ''glasögon''.
En fin liten biografi om personens liv, hur bra personer är lämpade för varann(även vad gäller avel) och allt mellan himmel och jord. Frågan är om det som dessa glasögon inte kan registrera får sin chans att få komma till ytan.

OnT: Äh, jag känner mig rätt lugn. Kanske jag tom får en chans att hitta gamla, gömda bilder. Jag har ändå inga nakenbilder ute(vad jag vet ) på nätet.
Citera
2013-08-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Var inte allt för säker på det.
Även det kommer, enligt Michio Kaku, bli registrerat i framtiden mha speciella ''glasögon''.
En fin liten biografi om personens liv, hur bra personer är lämpade för varann(även vad gäller avel) och allt mellan himmel och jord. Frågan är om det som dessa glasögon inte kan registrera får sin chans att få komma till ytan.

OnT: Äh, jag känner mig rätt lugn. Kanske jag tom får en chans att hitta gamla, gömda bilder. Jag har ändå inga nakenbilder ute(vad jag vet ) på nätet.

Det finns ingen ände på all statistik vi vill ha om varandra innan vi vågar oss på närmare kontakt! Jaha, då får man väl helt enkelt se till att hitta de få, modiga människor som vågar lita på sina egna instinkter fortfarande. (Och kolla deras ev. glasögon noga.)

Finns inga nakenbilder på mig heller. Eller jo förresten, det gör det visst! Men jag ser rätt annorlunda ut nu för tiden, jämfört med när jag var sisådär fem, sex år.
Citera
2013-08-10, 17:47
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det finns ingen ände på all statistik vi vill ha om varandra innan vi vågar oss på närmare kontakt! Jaha, då får man väl helt enkelt se till att hitta de få, modiga människor som vågar lita på sina egna instinkter fortfarande. (Och kolla deras ev. glasögon noga.)

Finns inga nakenbilder på mig heller. Eller jo förresten, det gör det visst! Men jag ser rätt annorlunda ut nu för tiden, jämfört med när jag var sisådär fem, sex år.
Min generation, den s.k. söndercurlade generationen, har redan fått allt serverat på ett silverfat. Det här kommer nog att tas tacksamt emot.
Aye, får hoppas på att det kommer att finnas några tappra själar som undviker bekvämlighetens glasögon och väljer att leva lite äventyrligt(framtidens våghalsar - vågar prata med en potentiell partner som bara kanske passar en).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in