VARNING. Vet du att du har nakenbilder eller andra pinsamma bilder på internet kommer detta chocka dig. Vill inte oroa någon, men säger inte jag något kommer det komma som en riktig kalldusch om några år.
Inom 10 år eller mindre lär alla gå runt med någon sorts enhet, kanske Google Glass, som med hjälp av ansiktsigenkänning kan identifiera alla man ser på gatan. Alla bilder på personen som finns någonstans på internet kommer dyka upp eftersom sökmotorerna kommer indexera alla bilder. Detta inkluderar festfoton, facebook-bilder och sist men inte minst
nakenbilder. Många tjejer är ju tyvärr drabbade av att deras nakenbilder spritts av antingen pojkvännen eller något virus som snott dom. Många tjejer kommer med andra ord veta att varje kille som går förbi kan se henne naken.
Läs mer
Hur kommer detta påverka dessa tjejer? Hur kommer det påverka oss som inte har några nakenbilder? Vad händer med samhället när alla du möter redan vet ditt namn och kan internet-stalka hela ditt liv?
Jag tror att det kan komma lagändringar som gör det straffbart att indexera sådana bilder som upplevs som starkt kränkande för en person. Men det är knappast en perfekt lösning.
(Mods. Tråden passar i Relationer och samlevnad för jag vill ha det perspektivet på ämnet)