2013-08-09, 22:31
Medlem
Hej!

Jag och min flickvän har köpt en lägenhet där vi båda går in med olika stora insatser.
Är det någon som har erfarenhet av en bank som erbjuder separata bolån?
I våra samtal med SEB, Swedbank och Handelsbanken har detta varit lite otydligt, de har varit ovilliga till separata bolån och velat att vi ska lösa det via reverser och samboavtal.
Men rent praktiskt så skulle det vara bekvämare att ha separata bolån (för att bestämma amorteringstakt & bindningstider då vi har olika ekonomiska förutsättningar där:
- Ena har relativt hög lön, men låg insats
medan den andra har låg lön men mycket hög insats (nästan hälften av bostadens värde).

Vi pratar om en nybyggd bostadsrätt i Stockholms närförorter.

Tackar på förhand!
Citera
2013-08-09, 23:12
Medlem
Vi har lyckats med Handelsbanken två gånger. Tror det finns lite större chans där eftersom det skiljer lite mellan olika kontor, de är inte lika centralstyrda som t ex SEB. Beror såklart lite på hur stor kund man är i banken etc hur förhandlingsvilliga de är. En fråga jag fortfarande inte vet svaret på är vad som händer när en bostadsrätt står som säkerhet på två olika lån och den ena inte kan betala. Får banken sälja 50% av lägenheten då? Hur tusan kommer det gå till rent praktiskt?
Citera
2013-08-10, 03:23
Medlem
enkelt!
ni tar varsit olika lån på den summa som motsvarar ert delägarskap. vad är åroblemet?
Citera
2013-08-10, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
enkelt!
ni tar varsit olika lån på den summa som motsvarar ert delägarskap. vad är åroblemet?

Problemet är att banken inte godkänner säkerheten om den redan är pantsatt för det andra lånet.
Citera
2013-08-14, 21:58
Medlem
Kan meddela att banken (swedbank) gick med på att dela upp lånen, det var inte så vanlig situation dock. Men det är möjligt rent juridiskt, man får skriva på varandras lånehandlingar och har som vanligt lägenheten som säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in