Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-09, 19:05
Medlem
Ahhlqvists avatar
Som topic lyder, så laggar jag efter ungefär 1 timmes spelande. Vad kan det bero på? Kan det vara någon del?

Moderkort: asus m5a97 r2.0
Processor: Amd FX-8350
Grafikkort: Nvidia geforce GT 440 (lite över 2 år gammalt, har också råkat paja lite av fläkten på graffet)
RAM: 10GB. Och har kylning så det räcker gott. Kan kylningen ge negativ effekt ifall det blir för kallt i chassit? Har 6 stora fläktar i chassit som kyler och kastar ut luft.

btw, datan är helt ny förutom grafikkortet.
Senast redigerad av Ahhlqvist 2013-08-09 kl. 19:15.
Citera
2013-08-09, 19:11
Medlem
har du tempen på grafikkortet? Även om kylningen är bra kan det va något fel på grafikkortet så att det överbelastar sig
Om det inte är överhettning så kan jag tänka mig att det är minnet, antagligen då till grafikkortet.
Kört tillverkarens analysprogram?
Citera
2013-08-09, 19:16
Medlem
Ahhlqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
har du tempen på grafikkortet? Även om kylningen är bra kan det va något fel på grafikkortet så att det överbelastar sig
Om det inte är överhettning så kan jag tänka mig att det är minnet, antagligen då till grafikkortet.
Kört tillverkarens analysprogram?

Nepp, har ingen aning hur tempen är på grafikkortet. Med vilken program kollar man det?
Citera
2013-08-09, 19:19
Medlem
http://www.geforce.com/geforce-experience

Fast när jag tänker efter har det nog ingen diagnostik
Typ en sån här, men tar inget ansvar för programet! finns säkert liknande på tex sourcefrog
http://www.techpowerup.com/downloads/2252/techpowerup-gpu-z-v0-7-2/
Senast redigerad av Kissekotten4 2013-08-09 kl. 19:29.
Citera
2013-08-09, 19:25
Medlem
Ahhlqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
http://www.geforce.com/geforce-experience

57 i idle och 62 i load.
Citera
2013-08-10, 12:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad har detta med Köpråd - PC: Stationärt att göra?

Tråd -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-08-10, 12:57
Medlem
DalPelles avatar
Har du kollat att det verkligen är spelet som överbelastar?
Jag har själv problem med att dllhost bestämmer sig för att ta upp 97% av mitt ramminne efter ett tags photoshoppande.
Jag vet att detta låter osannolikt men det skadar inte att kolla. För att kolla tryck på ctrl+alt+delete och på skärmen som kommer upp välj aktivitetshanteraren och gå över till processer och se vilket program som tar upp all gpu och proccesor.
Citera
2013-08-10, 13:41
Medlem
Ahhlqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DalPelle
Har du kollat att det verkligen är spelet som överbelastar?
Jag har själv problem med att dllhost bestämmer sig för att ta upp 97% av mitt ramminne efter ett tags photoshoppande.
Jag vet att detta låter osannolikt men det skadar inte att kolla. För att kolla tryck på ctrl+alt+delete och på skärmen som kommer upp välj aktivitetshanteraren och gå över till processer och se vilket program som tar upp all gpu och proccesor.

Ramanvändningen ligger på 25% när jag spelar..? Och processorn ligger på 29%
Citera
2013-08-10, 23:24
Medlem
PeterNosters avatar
Hur har du fått till 10GB RAM?
Citera
2013-08-12, 19:23
Medlem
Ahhlqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur har du fått till 10GB RAM?

hm jadu, det var inte så speciellt svårt, 1 4GB och 3 2GB
Citera
2013-08-13, 01:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahhlqvist
hm jadu, det var inte så speciellt svårt, 1 4GB och 3 2GB

Man bygger minnen parvis. Som det ser ut nu så har du dual channel upp till 8GB och därefter singelchannel. Gör CTRL+ALT+DEL och se hur mycket RAM datorn använder när det börjar lagga.
Citera
2013-08-13, 08:51
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man bygger minnen parvis. Som det ser ut nu så har du dual channel upp till 8GB och därefter singelchannel. Gör CTRL+ALT+DEL och se hur mycket RAM datorn använder när det börjar lagga.

Fast det är väl inget krav?

OnT: Jag tror det är grafikkortet..du skriver ju själv att du lyckats ha sönder fläkten på grafikkortet "litegrann".

Jag satsar på att det är grafikkortet som blir för varmt efter en tids spelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in