2013-08-09, 14:50
Medlem
Snälla, skratta inte men jag är helt okunnig på detta:
Jag har Windows XP och IE8 och trivs bra med det. Men pga av IE8 kan jag inte längre läsa kommentarer på Aftonbladets bloggar och på flera webbsidor uppmanas jag byta webbläsare för att min är för gammal. IE9 osv kan man tydligen inte ha ihop med XP och ja, jag vill ha kvar XP.

Har ingen aning om vilken webbläsare jag kan trivas med. Kan jag ladda hem flera webbläsare och prova mig fram utan de "kolliderar" eller kan jag få problem med befintliga IE8?

Jättetacksam för svar!
Citera
2013-08-09, 14:52
Medlem
Ja, självklart kan du använda flera. Du kan även ha flera webbläsare öppna samtidigt om du vill. Jag rekommenderar Chrome. Inga ofrivilliga tillägg här och där, ingen reklam eller avancerade användargränssnitt. Simpelt utförande och snabb laddning av sidorna.
Citera
2013-08-09, 14:53
Medlem
AndraSorterings avatar
Går väl fint - själv har jag både Maxthon, Chrome o Bing - tar nog hem Opera också....

Tror faktisk flertalet kör med fler browsers idag.....
Citera
2013-08-09, 14:58
Medlem
TheShapes avatar
Varför vill du ha kvar XP? Det är ett närmaste 15 år gammalt operativsystem som trots "fräscha" uppdateringar läcker som ett såll (särskilt när du sitter med en sådan gammal webläsare). Har du ingen (någotsådär) kunnig databekant som kan installera Windows 7 åt dig? Det går att anpassa så att det är närmast identiskt med Windows XP till utseende, och bra mycket säkrare (åtminstone relativt). Fungerar hyfsat även på lite äldre system.

Men ja, du kan ha flera webläsare. Jag själv varvar mellan Chrome, Opera och Firefox - beroende på syfte. Internet Explorer rekommenderar jag faktiskt ingen, såvida man inte ska tvinga in användare i en hårt kontrollerad AD-miljö.
Citera
2013-08-09, 16:04
Medlem
Sigma:Rs avatar
Firefox eller Chrome är bra webbläsare för nybörjare. Båda är bättre än IE och ungefär lika snabba och säkra. Firefox kräver mer systemresurser men Chrome används av Google för att skörda information om sina användare. Så det är en smaksak vad man föredrar. Det finns självklart fler schyssta webbläsare, om ej inte lika nybörjarvänliga. Ex. Sleipnir och Opera.
Senast redigerad av Sigma:R 2013-08-09 kl. 16:07.
Citera
2013-08-09, 16:36
Medlem
Jag rekommenderar Firefox. Använder den själv och den fungerar utmärkt. Extremt många bra tillägg som man kan installera, och väldigt lätt att använda. Dessutom är det ingen NSA-webbläsare som Chrome är.
Citera
2013-08-09, 18:28
Medlem
SkoterBengts avatar
jag har provat samtliga webbläsare som funkar i xp/vista/w7.
Den enda jag har varit riktigt nöjd med är Chrome.
Aldrig haft några vidare problem med det som med te.x. IE och FF.
Citera
2013-08-09, 19:31
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Pale Moon är grym. Mindre extragrejer än Firefox, om du bara vill ha en webbläsare som funkar utan massa skit för Facebook.

http://www.palemoon.org/download-ng.shtml
Citera
2013-08-09, 23:04
Medlem
Skadat godss avatar
Kör vilken du vill Själv har jag alltid minst tre, MSIE, Chrome och Firefox. Mestadels kör jag Firefox Portable som jag kopierar till hårddisk från mitt USB, på så vis så har jag alltid med mig mina ca 70 flikar med autoinlogg på diverse sidor osv osv. Sedan kan man alltid låta standardwebbläsaren vara den man trivs bäst med, föredrar i internetbanken osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in