Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-09, 13:50
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Vid härbärget 'Fedtekælderen' på Christianshavn (nära Köpenhamn) overfölls en grupp zigenare och hemlösa av ett gäng maskerade 'hantverkartyper' - gängets antal beräknades till ca. tjugo.

Allt gick snabbt och ett ögonvittne berättar att det verkade som om gruppen medvetet hade utsett sig dessa offer.
Det har i den senaste tiden varit mycket debatt kring zigenares framfärd i Köpenhamn (de skiter ner, de är kriminella etc...) , men detta är första gången jag har hört om (till synes) planerade attacker mot denna grupp.

Källan är Ekstra Bladet - en tabloid vars trovärdighet inte alltid är på hundra, men de brukar dock ha bra koll på Köpenhamnsområdet och kriminella episoder som dessa.

Artikellänk: http://ekstrabladet.dk/112/article2062131.ece

Frågor/

Är det nån här som kanske har lite info om grupper i Köpenhamn som kan tänkas göra detta? - Köpenhamn verkar inte som en stad med någon större undergrund av extremister...

Om detta nu verkligen är som det beskrivs i artikeln - har vi då närmat oss samma 'självtäktsmentalitet' som man har sett i Grekland, Ungern och Italien?

Folket tar över där politikerna , enligt vissa (kanske många), sviker?

Tycker ju att detta är lite oroande - inte vill jag ha zigerna härjande i min gamla hemstads gator, men ju lika illa om det kommer maskerade våldsverkare till
Citera
2013-08-09, 14:41
Medlem
Avitalls avatar
hantverkartyper
Lite underligt att det sker en fredagmorgon, kanske kom "hantverkartyperna" till jobbet och upptäckte att zigenarna hade stulit deras verktyg?
Citera
2013-08-09, 14:48
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avitall
hantverkartyper
Lite underligt att det sker en fredagmorgon, kanske kom "hantverkartyperna" till jobbet och upptäckte att zigenarna hade stulit deras verktyg?

Kanske - lite osäker på hur jag skulle översätta det där, men tror det syftar på killar som är av en viss storlek, kanske pumpade med lite av varje......

Christinia ligger ju rätt nära (typ tio minuters gång) - kanske nån av springpojkarna därifrån (MC-gängens springpojkar) som hade sett sig sura på dessa zigenartyper.....jag gissar vilt - Det är inte så ofta jag är hemma i Köpenhamn.
Citera
2013-08-09, 14:57
Medlem
Ja just det , vilka kan dessa vara ?

Hur som helst , jag blir glad för att någon städar upp efter dräggen som våra politiker har dragit hit.
Hoppas att det händer i detta PK land också, mycket snart.
Men det finns ingen med dom bollarna antar jag.
Citera
2013-08-09, 15:05
Medlem
Herems avatar
Vad betyder "hantverkartyper" i sammanhanget? Hittar inte det i artikeln och om det är just hantverkare som avses kanske det rör sig om Irländska tattare?
Citera
2013-08-09, 15:18
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herem
Vad betyder "hantverkartyper" i sammanhanget? Hittar inte det i artikeln och om det är just hantverkare som avses kanske det rör sig om Irländska tattare?

från artikel/
"tæskeholdet var fire-fem personer om hver af ofrene, siger Allan Pedersen, der beskriver gerningsmændene som 'håndværker-typer'"

Sista ordet blir om man oversätter direkt 'hantverkartyper' , men jag är medveten om att man kanske har ett annat ord för samma typ i Sverige.

Står ytterligare att de var fyra-fem stycken om varje zigenare/hemlös - rätt fina odds för en succéfylld mission.....

Inga allvarligt skadade, men det är inte heller det viktiga här.

Det viktiga är att man har en grupp som går ihop om detta - en ganska stor grupp faktisk (20 st) och medvetet går ner och överfaller dessa zigenare/hemlösa. Man har ju känt till enstaka överfall tidigare på hemlösa i de flesta storstäder, men sällan har det varit en hel grupp som har attackerat....Iaf inte i våran del av Europa....

Det kan röra sig om en banal markeringsaktion från exempelvis MC-gängens fotsoldater, men det kan också (sett till den debatt som zigenarproblemet har medförd i Köpenhamn) röra sig om 'vanligt folk' som helt enkelt har tröttnat på denna grupp....
Konkurrerande tattargäng är dock också en giltig teori.....

Jag gissar dock bara....
Citera
2013-08-09, 16:32
Medlem
EnSomKans avatar
Shit, jag kan inte påstå att jag gillar det överdrivna tiggandet från många zigenare men oavsett vad man tycker är detta fel. Det är aldrig rätt att gå omkring som ett gäng ligister och misshandla, framförallt riktat mot en etnicitet.
Citera
2013-08-09, 16:42
Bannlyst
Affärsinnehavare och boende i området som tröttnat och tagit saken i egna händer, kanske pratat ihop sig på den lokala puben?
Citera
2013-08-09, 16:46
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Affärsinnehavare och boende i området som tröttnat och tagit saken i egna händer, kanske pratat ihop sig på den lokala puben?

Nej, det tror jag knappast. Vanliga Svenssons, eller i det här fallet Nielsens,
gör i stort sett aldrig något mer än pratar.

Antingen mcklubb-folk, eller extremister från högerflanken.
Citera
2013-08-09, 16:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag sätter en slant på att Zigenarna hade sålt hash, vilket HA ju har monopol på i kvarteren runt Christiania med omnejd.
Citera
2013-08-09, 17:31
Medlem
Jensen och Nielsen i närområdet lär ju knappast vara särskilt upprörda av det inträffade.
Snarare blir det väl sång, dans och allmänt flaggviftande om Zigenarna helt enkelt samlar ihop sitt pick och pack o kör hem igen.

Lite läsning om vad grannarna anser om snyltarturismen:
http://subsite.kk.dk/PolitikOgIndfly...4bca4978e.aspx
Citera
2013-08-09, 17:52
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Kan vara på sin plats att påpeka att det inte var hemlösa i vanlig bemärkelse utan "utländska" hemlösa zigenare. På vanlig svenska "ziggisar med följe".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in