Citat:
Vid härbärget 'Fedtekælderen' på Christianshavn (nära Köpenhamn) overfölls en grupp zigenare och hemlösa av ett gäng maskerade 'hantverkartyper' - gängets antal beräknades till ca. tjugo.
Allt gick snabbt och ett ögonvittne berättar att det verkade som om gruppen medvetet hade utsett sig dessa offer.
Det har i den senaste tiden varit mycket debatt kring zigenares framfärd i Köpenhamn (de skiter ner, de är kriminella etc...) , men detta är första gången jag har hört om (till synes) planerade attacker mot denna grupp.
Källan är Ekstra Bladet - en tabloid vars trovärdighet inte alltid är på hundra, men de brukar dock ha bra koll på Köpenhamnsområdet och kriminella episoder som dessa.
Artikellänk:
http://ekstrabladet.dk/112/article2062131.ece
Frågor/
Är det nån här som kanske har lite info om grupper i Köpenhamn som kan tänkas göra detta? - Köpenhamn verkar inte som en stad med någon större undergrund av extremister...
Om detta nu verkligen är som det beskrivs i artikeln - har vi då närmat oss samma 'självtäktsmentalitet' som man har sett i Grekland, Ungern och Italien?
Folket tar över där politikerna , enligt vissa (kanske många), sviker?
Tycker ju att detta är lite oroande - inte vill jag ha zigerna härjande i min gamla hemstads gator, men ju lika illa om det kommer maskerade våldsverkare till