• 1
  • 2
2013-08-09, 03:08
Medlem
Hej,

Jag har nu planerat att börja snusa. Jag har rökt tidigare, men slutat och varit rökfri
i 2 månader. Jag klarar det bra, men det känns så tomt. Vill inte fortsätta röka då
det finns många flera nackdelar med det. Men har nu några frågor om snus, hoppas
att någon kan svara på dem.

1. Brukar ni alltid spotta eller sväljer ni vätskan? Är det mycket dåligt om man sväljer?

2. Hur länge tar det fören man får en "snus grop" i käften och går det att få bort den?

3. Vad är det värsta som kan hända om man snusar? Tror inte på att man kan få cancer
av det, då det inte är bevisat. Många forskare säger att man inte får cancer av det.

4. Hur är det att vara beroende av snus? Hur blir reaktionen när ni inte har snus och
skulle behöva det? Är det samma som med tobak?

5. Vad anser ni (egna åsikter) borde jag fortsätta röka, eller istället börja snusa? Det är
de enda alternativen. Alla som skriver att "du borde inte göra någondera" kan dra rakt
till helvete

Har inte sovit på snart två dygn så hoppas ni förstår vad jag skriver.

Mvh, Din värsta mardröm.
Citera
2013-08-09, 03:15
Medlem
Jag gjorde exakt som du. Började snusa efter jag slutade röka.
I början kommer du kunna hålla en dosa i tre-fyra dagar sen vips så snusar du en dosa om dagen.
Nu har jag snusat i tre år, det är väldigt mycket svårare än att sluta röka.
Citera
2013-08-09, 03:22
Medlem
Secreto10s avatar
1. Sväljer vätskan.

2. Beror på hur mycket du snusar, "kedjesnusar" du så går de fortare, vet inte men kanske 1-3 år?

3. Skiter i och lyssnar inte på om man får cancer eller ej.

4. Det är (tycker jag) värre än cigaretter då du kan snusa "överallt" och så småningom (I alla fall för mig) kommer du vilja ha en prilla i käft hela tiden. När du väll vill sluta så kommer du känna en "tomhet" hela tiden, något som fattas, jag hatar o va utan snus, värsta som finns..

5. Jag älskar snus, finns inget bättre, tycker de är mycket bättre än cigg då du inte förstör lungorna men den har väll andra nackdelar som ja inte bryr mig om..
Citera
2013-08-09, 03:23
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmare94
Hej,

Jag har nu planerat att börja snusa. Jag har rökt tidigare, men slutat och varit rökfri
i 2 månader. Jag klarar det bra, men det känns så tomt. Vill inte fortsätta röka då
det finns många flera nackdelar med det. Men har nu några frågor om snus, hoppas

Jag rekommenderar det inte - snus är gott och jag både röker/ snusar men om du kan, avstå, du mår bättre i längden. Har du klarat 2 månader, fortsätt - ersätt det inte och om några månader så kommer det bli ännu enklare, fortsätt jobba!

Citat:
1. Brukar ni alltid spotta eller sväljer ni vätskan? Är det mycket dåligt om man sväljer?

Klart du ska svälja vätskan, lite som att ta munbloss med cigaretter - gör ju inget. I vätskan är ju allt det goda!

Citat:
2. Hur länge tar det fören man får en "snus grop" i käften och går det att få bort den?

Beror på person till person, vilket snus m.m. Min grop blir bara större och större men det tar lite tid. Snus fräter ju och om du har en stor lös inne så fräter det/ trycker det värre än med så kallad "kärringsnus" som är jättesmå portionsnus.

Går bort vet jag inte men jag slutade snusa under 6 månader och det började ju växa igen om man säger så, jag vet dock inte hur lång tid det tar.

Citat:
3. Vad är det värsta som kan hända om man snusar? Tror inte på att man kan få cancer
av det, då det inte är bevisat. Många forskare säger att man inte får cancer av det.

Du får cancer av allt - allt handlar bara om tid.

Värsta? Andedräkt, grop, fräter på huden, om du har flera portion/ lössnus så kan du trycka hårt på tänderna och till slut tappa dem.

Citat:
4. Hur är det att vara beroende av snus? Hur blir reaktionen när ni inte har snus och

Saknaden av något i "snusgropen". Har jag inte snus inne så känns det tomt och känner hela tiden efter med tungan. Du blir som på cigaretter utan just ha något att suga på.

Citat:
5. Vad anser ni (egna åsikter) borde jag fortsätta röka, eller istället börja snusa? Det är
de enda alternativen. Alla som skriver att "du borde inte göra någondera" kan dra rakt
till helvete

Har du ändå klarat dig i två månader så fortsätt så, snus är bättre än cigaretter enligt mig men du blir lättare torr, törstigare och fortfarande i ett beroende som kostar onödiga pengar.

Ska du välja så är snus bättre men alla är inte "snusmänniskor" och många reagerar med avsky mot snus utav smak, lukt m.m.
Citera
2013-08-09, 03:24
Medlem
Napis avatar
Citat:
Hej,

till helvete

Mvh, Din värsta mardröm.

Man sväljer, det går inte att springa runt och spotta hela tiden. Saften är dessutom en del av det härliga med snus.

Snus grop har jag inte en aning om hur lång tid det tog, det beror på hur stora du snusar eller hur många påsar du kör antar jag. Tvivlar på att det går att få bort den.

Det värsta som kan hända är att du gillar det o fastnar i skiten. Säger som du att inget är bevisat ännu men det är troligen inte någon hälsokur.

Att vara utan snus gör så du kan blir lättirriterad med humörsvängningar, svårigheter att koncentrera dig osv. Väldigt likt rök abstinens fast starkare.

Jag anser att snuset är det bästa av 2onda saker och du bör isf välja snus.
Citera
2013-08-09, 03:24
Medlem
Skulle avråda dig att börja, när du klart två månader utan är det ju bara fortsätta på det spåret.

Jag är nog lika beroende av nikotinet som jag är att ha en snus under läppen, stoppar med andra ord in en ny snus innan jag behöver det för nikotinets skull. Sover även med snus vilket får sängen att se ut som skit, inget kul när tjejen är på besök! inte haft lust att sluta snusa på 8 år, men börjar tänkai de banorna nu faktiskt, men inser att det inte blir en lätt resa!

Du gör ditt val, men förr eller senare försöker nog alla sluta!
Citera
2013-08-09, 03:27
Medlem
Tack för svaren, köpte 2 dosor ettans påssnus, var det ett bra köp eller det ett stort misstag?
När vi nu redan talar om snus, så när man använder snus så "bränner" det ju sådär skönt, vad
är det som "bränner"? Inte kan det ju vara nikotinen?
Citera
2013-08-09, 03:28
Medlem
Slyngelyngels avatar
1. Det beror på personlig preferens. Vätskan innehåller höga mängder nikotin och kan orsaka illamående för ovana snusare.

2. Det beror på hur mycket du snusar. Jag har snusat i 2 år och har inte fått någon ännu (1 dosa räcker ca 3 dagar för mig)

3. Du får lättare tandsten vilket i sin tur kan orsaka tandlossning. Snusande förebygger dock frätande på emaljen då saltet i snus gör pH-värdet i munnen mer basiskt!

4. Man blir lättirriterad och lite ofokuserad.

5. Börja snusa. Snus är nästintill harmlöst medan cigaretter ger alla möjliga bieffekter och otrevligheter.

Det är min syn på saken. Åsikter varierar men jag tror många håller med på punkterna jag skrev om
Senast redigerad av Slyngelyngel 2013-08-09 kl. 03:31.
Citera
2013-08-09, 03:28
Medlem
grillads avatar
Citat:
Hej,

till helvete

Mvh, Din värsta mardröm.

1. Svæljer før det mesta, kan hænda ibland nær man ute att man spottar lite.

2. Vet jag faktiskt inte, har snusat i cirka 6 år, groparna ær inget jag stør mig på. Groparna ær ju gjorda av snuset och dessutom som gjorda før snuset

3. Tror inget farligt kan hænda, men vad vet jag

4. Har inte varit beroende av cigaretter så kan inte svara på det. Men jag ser till att aldrig vara utan mitt snus.

5. Det kan du bara sjælv svara på! Men en snus efter maten, det ær fan bættre æn sex

Om texten ær suddig, ær de pga att jag sitter i ett nordiskt land och tangentbordet vill inte att jag ska skriva på Svenska..
Citera
2013-08-09, 03:29
Medlem
Snus blir ju lite av en livsstil. Jag snusade 24 timmar om dygnet och överlevde knappt en sekund utan en rejäl svarting under läppen. Mitt enda tips är att undvika extra starka prillor. Du trappar bara upp beroende. När jag insåg att jag snusade 1, 5 dosa om dagen var det inte dags längre. Har nu hållt upp i 3 månader och det kan fortfarande vara en rejäl plåga. Snusgropar, risker etc är inget att hymla om. Snus är gott.....
Citera
2013-08-09, 03:30
Medlem
Slyngelyngels avatar
Citat:
Tack för svaren, köpte 2 dosor ettans påssnus, var det ett bra köp eller det ett stort misstag?
När vi nu redan talar om snus, så när man använder snus så "bränner" det ju sådär skönt, vad
är det som "bränner"? Inte kan det ju vara nikotinen?

Ettan white portion är det bästa nybörjarsnuset enligt mig.

Varför det bränner har jag ingen aning om
Citera
2013-08-09, 03:34
Bannlyst
Citat:
Hej,

till helvete

Mvh, Din värsta mardröm.

1. Man sväljer alltid... dum fråga. Det är bara 13åringar som snusar för första gången som spottar. Eller folk som snusar lössnus, men då har det att göra med att man inte vill svälja tobaken.

2. Det tar lång tid, snusat i 5år och har inte ens en aning till skada.

3. Det värsta med att börja snusa är att det kostar pengar, även om det är en piss i havet så slår njutningen allt.

4. Snus är tobak. Enligt mig är snus och cigarettberoende mer eller mindre detsamma. Man kan känna ett sug.

5. Det bestämmer du själv, jag är inte din mamma. Men jag hade hellre snusat än rökt iallafall. Nu röker jag iofs då och då. Men då handlar det om kanske 1-3 cigg i veckan.

Förstår inte varför man ska börja med tobak om man inte har lärt sig grejen med det än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in