Citat:

Ursprungligen postat av 
Nightmare94

Hej,
Jag har nu planerat att börja snusa. Jag har rökt tidigare, men slutat och varit rökfri
i 2 månader. Jag klarar det bra, men det känns så tomt. Vill inte fortsätta röka då 
det finns många flera nackdelar med det. Men har nu några frågor om snus, hoppas
att någon kan svara på dem.

Jag rekommenderar det inte - snus är gott och jag både röker/ snusar men om du kan, avstå, du mår bättre i längden. Har du klarat 2 månader, fortsätt - ersätt det inte och om några månader så kommer det bli ännu enklare, fortsätt jobba! 

Citat:

1. Brukar ni alltid spotta eller sväljer ni vätskan? Är det mycket dåligt om man sväljer?

Klart du ska svälja vätskan, lite som att ta munbloss med cigaretter - gör ju inget. I vätskan är ju allt det goda! 

Citat:

2. Hur länge tar det fören man får en "snus grop" i käften och går det att få bort den?

Beror på person till person, vilket snus m.m. Min grop blir bara större och större men det tar lite tid. Snus fräter ju och om du har en stor lös inne så fräter det/ trycker det värre än med så kallad "kärringsnus" som är jättesmå portionsnus. 
Går bort vet jag inte men jag slutade snusa under 6 månader och det började ju växa igen om man säger så, jag vet dock inte hur lång tid det tar.
	Citat:

3. Vad är det värsta som kan hända om man snusar? Tror inte på att man kan få cancer
    av det, då det inte är bevisat. Många forskare säger att man inte får cancer av det.

Du får cancer av allt - allt handlar bara om tid. 
Värsta? Andedräkt, grop, fräter på huden, om du har flera portion/ lössnus så kan du trycka hårt på tänderna och till slut tappa dem. 
	Citat:

4. Hur är det att vara beroende av snus? Hur blir reaktionen när ni inte har snus och 
    skulle behöva det? Är det samma som med tobak?

Saknaden av något i "snusgropen". Har jag inte snus inne så känns det tomt och känner hela tiden efter med tungan. Du blir som på cigaretter utan just ha något att suga på.
	Citat:

5. Vad anser ni (egna åsikter) borde jag fortsätta röka, eller istället börja snusa? Det är
    de enda alternativen. Alla som skriver att "du borde inte göra någondera" kan dra rakt
    till helvete 

Har du ändå klarat dig i två månader så fortsätt så, snus är bättre än cigaretter enligt mig men du blir lättare torr, törstigare och fortfarande i ett beroende som kostar onödiga pengar. 
Ska du välja så är snus bättre men alla är inte "snusmänniskor" och många reagerar med avsky mot snus utav smak, lukt m.m.