• 1
  • 2
2005-06-20, 12:28
Medlem
Lazermannens avatar
Förlorar man alltid mer på att förlora än på att vinna? Vinner man alltid mer på att vinna än på att förlora?
Citera
2005-06-20, 12:45
Medlem
occasuss avatar
Väldigt lös och flummig fråga, men om du med "vinna mer" och "förlora mer" syftar på mängden lycka man får ut av en vinst/förlust så är svaret självklart nej på båda frågorna.
Citera
2005-06-20, 12:46
Medlem
lindells avatar
M.a.o. är vinst alltid vinst och förlust alltid förlust? Eller tvärtom?
Ett kort utdrag från Bibeln, som behandlar detta ämne. Saken är inte alltid så självklar. Var och en kan försöka fundera vidare på saken:
Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. 25 Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. 26 Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?" (Matt.16)
Citera
2005-06-22, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Förlorar man alltid mer på att förlora än på att vinna? Vinner man alltid mer på att vinna än på att förlora?

Det blir ju en aning metafysiskt i sitt begreppsteoretiska sammanhang, och man får konkretisera upp ekvationen lite.

Ponera att din socialgrupp fryser ut dig p g a ett avvikande utseende, och att du får etiketten "neger" av en förstemobbare i det gänget. Då finns det två huvudalternativ:

1) Du skjuter ihjäl en massa riktiga negrer med motiveringen: "hade inte ni existerat, så hade jag inte varit utfryst".

2) Du skjuter ihjäl förstemobbaren samt hans lakejer, och vinner din omgivnings förståelse med motiveringen: " dom gjorde ju honom trots allt till neger, utan att han hade ett spår av negerblod i sig".

Sannolikt hade du kunnat gå ut som vinnare i ett utav fallen ovan. Bägge gör dig till lagbrytare, men jag vet vilket av dom jag kunnat acceptera.

/ Der B
Citera
2005-06-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen

Som alltid så handlar det om en viss balans. Är du alltid van vid att vinna, så betyder en vinst ingenting. Är du alltid van vid att förlora så betyder inte ännu en förlust speciellt mycket. För att kunna uppskatta de båda måste man nog uppleva ganska mycket av både förlust och vinst.

Sedan beror det ju på vad man menar med "förlora", en god förlorare kan ju vinna mer sympati än vinnaren och på så sätt vinna i slutänden. Men då är det bara en fråga hur man uttrycker det "Han förlorade slagsmålet men vann tjejen?" Eller så kan man säga att han bara vann eller bara förlorade, beroende på vilka omständigheter man vill lämna ute.

Vinst och förlust är dock båda händelser som förändrar något, att få något när man är van vid att ALLTID få vad man vill ha är inte en vinst utan "status quo". Att livet är skit och att man förlorar, är inte förlust det är "status quo".
Citera
2005-06-22, 13:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Det blir ju en aning metafysiskt i sitt begreppsteoretiska sammanhang, och man får konkretisera upp ekvationen lite.

Ponera att din socialgrupp fryser ut dig p g a ett avvikande utseende, och att du får etiketten "neger" av en förstemobbare i det gänget. Då finns det två huvudalternativ:

1) Du skjuter ihjäl en massa riktiga negrer med motiveringen: "hade inte ni existerat, så hade jag inte varit utfryst".

2) Du skjuter ihjäl förstemobbaren samt hans lakejer, och vinner din omgivnings förståelse med motiveringen: " dom gjorde ju honom trots allt till neger, utan att han hade ett spår av negerblod i sig".

Sannolikt hade du kunnat gå ut som vinnare i ett utav fallen ovan. Bägge gör dig till lagbrytare, men jag vet vilket av dom jag kunnat acceptera.

/ Der B

Är detta verkligen huvudalternativen?

(Nå - jag förstod att du skojade med användarens nick.)

Men - för att återgå till topic:

Vad man kan förlora om man vinner är ju spänningen i att sträva efter att vinna. Dvs, vägen är ibland roligare och bättre än resans mål.
Citera
2005-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vad man kan förlora om man vinner är ju spänningen i att sträva efter att vinna. Dvs, vägen är ibland roligare och bättre än resans mål.

Det är resan som är målet, inte resans mål. Väldigt buddhistiskt
Citera
2005-06-22, 14:20
Medlem
onits avatar
Man är inte "en i mängden" när man vinner. Det kan innebära avundsjuka och ökad konkurens..
Citera
2005-06-30, 16:53
Medlem
Heinekens avatar
Slåss man för något som omedvetet är mot ens fördel så kan man säga att en förlust innebär bättre resultat.
Citera
2005-07-01, 21:46
Medlem
AntifolkCowoys avatar
Kan ju ha med statistik att göra? Ju mer man vinner desto närmare förlusten kommer man och man kan inte undkomma detta oavsett hur man gör?
Citera
2005-07-02, 02:24
Moderator
Oddballs avatar
Man vinner en erfarenhet när man förlorar som gör att man kan undvika fler förluster.
Citera
2005-07-03, 19:38
Medlem
J.Ns avatar
Vissa vinster kan ju ge större förluster i längden, som om du t ex får tjejen (huset, jobbet whatever) du suktat efter i år och dagar, men kanske förlorar du din vän som var ute efter samma sak och han kommer inte tillbaka efter det tagit slut eller du flyttat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in