2013-08-09, 03:30
Medlem
Bbobis avatar
Blanda ner;

Bacon
Röd lök
Gurka
Riven ost

Till detta gör du en sås av;

Gräddfil
Sötsur sås

MUMS!
Citera
2013-08-09, 11:24
Medlem
krings avatar
Billigast och antagligen enklast är nog tomatsås till pastan. Jag lagar min simpelt: Någon eller några gula lökar, ett par vitlöksklyftor, några burkar konserverade tomater, salt, socker och svartpeppar. Vill man lyxa till det är det bara blanda i vad man känner för, vin, tomatpuré, basilika/oregano/salvia och så vidare.

Har man dåligt med tid är carbonara mitt nästa tips. Tar lika lång tid som det tar för pastan att koka att laga. Ett halvt paket bacon och rikligt med svartpeppar steks i en liten kastrull medan pastan kokar. Blanda äggula, finriven parmesanost och en skvätt grädde i en skål. Ner med pastan i baconen, rör om och ner med äggsåsen. Klart!
Och innan ni säger att parmesan är dyrt så räcker en bit till bra många måltider så det borde inte kännas i plånboken
Citera
2013-08-09, 14:34
Medlem
rootswallers avatar
Aglio e olio, d.v.s. vitlök fräst i olivolja, möjligen toppat med persilja (om plånboken tillåter )
Citera
2013-08-09, 15:01
Avstängd
EastClintfoods avatar
Jag och brorsan kunde ibland äta pasta med smör, chili och vitlök, lite örter till dagen efter. Det brukade smaka fast så näringsrik är den väl icke men billigt. Det är en bra grund att utgå med, tillsätt något extra du har hemma, ägg och bacon till tex
Citera
2013-08-09, 15:34
Medlem
Sliskas avatar
Jag brukar göra en enklare version av Spaghetti Pomodoro. Koka spaghetti, hacka vitlök, klyfta tomat (1 tomat=8 klyftor). Fräs vitlöken i en kastrull med olivolja, nör vitlöken vattnats lite lägger du i tomaterna, låt dom fräsa lite, nör tomaterna blivit varma så lägger du i den kokta pastan och rör om. Har du basilika är det väldigt gott att ha i, men det kostar ju pengar och går bra att skippa. God och fräsch rätt som är bra nu när tomaterna är goda(i svenskt mått) och billiga!
Citera
2013-08-09, 15:36
Medlem
alroberts avatar
Sån där smaksatt crèmefraishe typ chili och paprika och lite bacon funkar
Citera
2013-08-09, 22:10
Medlem
Sereenas avatar
En burk tonfisk i olja
Lite fräst bacon.
(Dessa två kan med fördel kombineras med en burk majs eller lite gurkbitar (färsk inte inlagd))

En klick smör eller bregott (inte margarin) och lite grovmald svartpeppar.

Riven ost.

Diverse pulversåser funkar prima, även varianter som normalt inte klassas som "pastasås" tex smögensås, man kan göra goda såser av varmakoppen soppor (bara använda mjölk/grädde och ta mindre vätska).

Lyxvariant: fräs bacon och ett par färska grovhackade champinjoner, slå över en skvätt grädde och puttra ett tag, smaka av med svartpeppar.
Citera
2013-08-09, 22:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljfudge
Nu är ju varken bacon(ca 100 kr/kg) eller ost speciellt billigt.

Vill man komma billigt brukar det finnas bacon spillbitar och rimmat sidfläsk till väldigt bra pris. På min affär hittar jag nästan alltid rimmat sidfläsk med kort datum som dem rear ut med 30%.

Annars är ju tomatsås ett väldigt bra alternativ. Oliver i stora förpackningar är billigt, även det gott till tomatsåsen.

Köttfärsås är ju ett bra alternativ om billig köttfärs finns att köpa.

Har man tillgång att plocka svamp så ligger man ju bra till. Gillar att göra pastasås med blandad svamp, kyckling, grädde och timjan.

Bacon köper man typ Coops när dom har erbjudande (coop är riktig räkt bacon, inte arom skit som tex snordyra scan mfl) ett halvt paket räcker prima till en portion så det blir inte många kronor.
Citera
2013-08-09, 22:20
Medlem
bl-gr-ns avatar
Brukar blanda in Findus frysta grönsaker i mina makaroner och spagetti.
Passar perfekt med majs, ärtor och tärnade morötter.

Brukar tina grönsakerna i mikron och sedan blanda dem i durkslaget.

Gör under för smaken och ser trevligt ut. Passar till Falukorv, köttbullar och bacon, inte fel till köttfärssås heller.
Citera
2013-08-09, 22:28
Medlem
HippieKrams avatar
Nybliven student? Kör på såhär isåfall:

1a. Öppna en öl och börja drick.
2a. Laga pasta
3a. Värm upp några frysta köttbullar.
4a. Servera med peppar över pastan och tillsätt antigen parmesan eller pesto.
5a. Öppna din andra öl och ät.

Alternativ två:

1b. Värm en burk ravioli direkt på plattan, men öppna burken först! Altermativt kan man äta den kall.
Citera
2013-08-09, 22:47
Medlem
spacelets avatar
Jag brukar finhacka några champinjoner och fräsa dem i en kastrull tillsammans med lite matolja, tacokrydda och tacosås. Till sist rör jag ner lite majs och serverar till nykokt pasta. Går att använda röda linser istället för champinjoner om man vill. Se bara till att koka dem innan du börjar med resten av "receptet"

Funkar suveränt som fyllning till tacos också om man inte har råd med quornfärs (som i mitt fall) eller vanlig köttfärs!

Annars är pesto svårslaget, kanske inte superbilligt men helt klart värt p.g.a. alla användningsområden: till nykokt pasta, på kall pasta i en sallad, på smörgås (toppa med grönsaker!), varma mackor, på fisk i ugn, på pizza etc. etc.
Citera
2013-08-10, 03:03
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieKram
Nybliven student? Kör på såhär isåfall:

1a. Öppna en öl och börja drick.
2a. Laga pasta
3a. Värm upp några frysta köttbullar.
4a. Servera med peppar över pastan och tillsätt antigen parmesan eller pesto.
5a. Öppna din andra öl och ät.

Alternativ två:

1b. Värm en burk ravioli direkt på plattan, men öppna burken först! Altermativt kan man äta den kall.

Haha
När du blir lite varmare i kläderna när det gäller studentlivet.
Så kommer du värma fiskpinnarna i brödrosten och tillaga makaronerna under varmvattenkranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in