Citat:
Ursprungligen postat av
vaniljfudge
Nu är ju varken bacon(ca 100 kr/kg) eller ost speciellt billigt.
Vill man komma billigt brukar det finnas bacon spillbitar och rimmat sidfläsk till väldigt bra pris. På min affär hittar jag nästan alltid rimmat sidfläsk med kort datum som dem rear ut med 30%.
Annars är ju tomatsås ett väldigt bra alternativ. Oliver i stora förpackningar är billigt, även det gott till tomatsåsen.
Köttfärsås är ju ett bra alternativ om billig köttfärs finns att köpa.
Har man tillgång att plocka svamp så ligger man ju bra till. Gillar att göra pastasås med blandad svamp, kyckling, grädde och timjan.
Tycker att man far en hyggligt billig middag om man tillagar en ostig sas och anvander ca 3 msk riven ost per skalle, har val inte direkt lyckats rakna ut portionspriset pa detta men eftersom man ofta har en ostkant som man kan karva loss lite bitar ifran och aven de torrare bitarna duger ratt bra eftersom det anda ska smaltas sa blir det ju ingen jattekostnad for sjalva osten. Om man forsoker laga billigt sa tar man ju inte ett trekvarts kilo vasterbotten och slevar pa sin budgetpasta
En annan sak som jag mojligtvis ar ensam om att tycka om ar pasta med farska gronsaker t ex hackad rodlok, paprika, oliver och tomat plus en rejal dos olivolja. Extra gott om man har ruccola fast det ar val inte direkt en billig ingrediens (?)