2013-08-07, 11:22
Medlem
Nyskapandes avatar
Hej, jag gör det kort och enkelt. Den som kan svara på denna fråga lugnar mitt just nu rusande hjärta.

Jag har 168 NOK i timmen, jobbade 145h under 14-dagars period med skattetabellen 7100.

168 * 145 = 24,360 NOK, innan skatt.
Nu efter skatt fick jag utbetalt 15,380 NOK.

Detta känns fel, det känns som att jag har fått för lite utbetalt. Fast jag kan självklart ha fel.

Någon som kan hjälpa mig? TACK!
Citera
2013-08-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyskapande
Hej, jag gör det kort och enkelt. Den som kan svara på denna fråga lugnar mitt just nu rusande hjärta.

Jag har 168 NOK i timmen, jobbade 145h under 14-dagars period med skattetabellen 7100.

168 * 145 = 24,360 NOK, innan skatt.
Nu efter skatt fick jag utbetalt 15,380 NOK.

Detta känns fel, det känns som att jag har fått för lite utbetalt. Fast jag kan självklart ha fel.

Någon som kan hjälpa mig? TACK!

Anses du "skattemässigt bosatt" i Norge?

Norsk skatt är en djungel, med otur eller slarv torskar du på nästan 50% skatt...

http://www.sjuksköterska.nu/din-skatt-i-norge/
Citera
2013-08-07, 15:20
Medlem
Ser vid överslagsräkning ut som de dragit runt 36%, vilket verkar vara en "standardskatt" för extra eller oregelbunda arbeten om man inte har kommit överrens om annat. Jag betalar runt 30% på ordinarie lön och 36% på all övertid för att täcka upp för en högre total skattesats då min totala inkomst då kommer överstiga den som övriga lönen är skattad med.

Vad står på ditt skattekort?

Hursom så lär du få tillbaka skatt efter deklarationen nästa år, om det dragits för mycket.
Citera
2013-08-10, 09:27
Medlem
Nyskapandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Ser vid överslagsräkning ut som de dragit runt 36%, vilket verkar vara en "standardskatt" för extra eller oregelbunda arbeten om man inte har kommit överrens om annat. Jag betalar runt 30% på ordinarie lön och 36% på all övertid för att täcka upp för en högre total skattesats då min totala inkomst då kommer överstiga den som övriga lönen är skattad med.

Vad står på ditt skattekort?

Hursom så lär du få tillbaka skatt efter deklarationen nästa år, om det dragits för mycket.
På mitt skattekort står det skatt enl. skattetabell 7001. Bi-arbetsgivare eller övertidsarbete skall skattas med 36%.

Jag hatar detta, ringde norska skatteetaten men det verkar som att varenda en där hatar sitt jobb och inte vill hjälpa till. Nu hoppas jag istället bara på att få en fet åtebäring i April.
Citera
2013-08-11, 19:25
Medlem
Är detta det enda du har och kommer att arbeta i Norge under året så bör du få tillbaka allt du betalat i skatt.

Finns en fin räknesnurra för det där på skatteetatens sida.(Känner att det är ett oöverskådligt projekt att dra upp sidan på telefonen, så kan tyvärr inte bidra med länk.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in