2013-08-06, 22:01
Medlem
Hej!

Har sparat i pensionsförsäkring under en kortare period men sitter och funderar på att om det är mer värt att spara på ett vanligt sparkonto i stället?

Man låser ju trots allt pengarna tills man är 55 år. Jag har inte sparat så länge så har bara ca 6000 i pensionsförsäkringen, sparar just nu 200 kr/månaden. Är 25 år.

Ni som är runt min ålder, hur gör ni? Privat eller i pensionsförsäkring?
Citera
2013-08-06, 22:13
Medlem
Åldern när man får ta ut pensionen är säkert högre än 55 när det är dags för dig. Redan idag vill man höja åldern.

https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=227226
Citera
2013-08-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Hej!

Har sparat i pensionsförsäkring under en kortare period men sitter och funderar på att om det är mer värt att spara på ett vanligt sparkonto i stället?

Man låser ju trots allt pengarna tills man är 55 år. Jag har inte sparat så länge så har bara ca 6000 i pensionsförsäkringen, sparar just nu 200 kr/månaden. Är 25 år.

varför har du sparat i pensionsförsäkring?

det finns ingen ekonomi i att pensionsspara. om du slutar nu har du bara förlorat 6000. det kan du betrakta som läropengar...
Citera
2013-08-06, 22:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Privat!

Det kan finnas en anledning att spara upp till 1000 kronor i månaden i pensionssparande, särskilt om man betalar statlig skatt, och om man redan sparar stora summor i privat sparande.

Aldrig annars!
Citera
2013-08-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Privat!

Det kan finnas en anledning att spara upp till 1000 kronor i månaden i pensionssparande, särskilt om man betalar statlig skatt, och om man redan sparar stora summor i privat sparande.

Aldrig annars!

Du har naturligtvis helt rätt i det du säger. Bortsett från Aldrig annars! Det finns ganska många människor som inte klarar av att se sitt banksaldo utan att omedelbart konsumera upp detta, dvs de saknar förmågan att spara långsiktigt. Så fort de fått ihop några tusen på sparkontot skall det resas, shoppas osv. För just denna kategori av människor kan det vara en fördel att pensionspara just eftersom sparandet är låst för uttag fram till 55-årsdagen. Alternativet för dessa människor är inte att pensionsspara privat utan att helt enkelt inte spara alls. Då är det bättre att de får lite extra i pension genom en pensionsförsäkring, som i de flesta fall är både onödig och dyr, än att de skall få leva på en taskig eller kanske i framtiden obefintlig allmän pension.
Citera
2013-08-07, 19:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det finns ganska många människor som inte klarar av att se sitt banksaldo utan att omedelbart konsumera upp detta
Ja, det är tragiskt och för dessa människor kanske det finns en poäng. Man får då hoppas att pensionsåldern inte höjs till 79 år eller nåt och personen ifråga blir sjuk vid 60 års ålder. Eller att skattesatsen höjs kraftigt och man får ut hälften av vad man räknade med. För att ta två risker med pensionssparande som även kan drabba slarviga personer.

Jag skulle hellre rekommendera dessa personer att fixa sitt beteende än att pensionsspara, men det är kanske hopplöst.
Citera
2013-08-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har naturligtvis helt rätt i det du säger. Bortsett från Aldrig annars! Det finns ganska många människor som inte klarar av att se sitt banksaldo utan att omedelbart konsumera upp detta, dvs de saknar förmågan att spara långsiktigt. Så fort de fått ihop några tusen på sparkontot skall det resas, shoppas osv. För just denna kategori av människor kan det vara en fördel att pensionspara just eftersom sparandet är låst för uttag fram till 55-årsdagen. Alternativet för dessa människor är inte att pensionsspara privat utan att helt enkelt inte spara alls. Då är det bättre att de får lite extra i pension genom en pensionsförsäkring, som i de flesta fall är både onödig och dyr, än att de skall få leva på en taskig eller kanske i framtiden obefintlig allmän pension.

om de konsumerar upp sina pengar nu så har ju iaf. haft någon nytta av dem. det är synd om alla, ffa. unga, som av banker luras att pensionsspara men som, av olika orsaker, aldrig kommer att få någon glädje av pengarna...
Citera
2013-08-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
J

Jag skulle hellre rekommendera dessa personer att fixa sitt beteende än att pensionsspara, men det är kanske hopplöst.

I många fall finns det tyvärr en partner i bakgrunden som ser till att det den förståndiga hälften sparar ihop effektivt konsumeras upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in