• 1
  • 2
2013-08-06, 19:55
Medlem
Jag och min sambo har hittat en hus som kostar 2 300 000 kr.
Vi får tillsammans ut 29 000 kr i månaden.

Huset har utöver 7 rum en uthyrningslägenhet med eget kök och toalett/dusch som kan hyras ut för mellan 3-4000 kr/månaden. Vi har redan några intressenter till lägenheten.

Driftskostnaden är i månaden ca 2 500 kr (31 0000 kr/år).
Vi har idag en lägenhet som är värderad till 1 350 000 kronor. (Har 1milj i lån)

Det kan bli så att vi måste låna en liten summa för att få ihop kontantinsatsen som är på 15 %.
Finns det, med detta upplägget, en chans att banken går med på 10 % i kontantinsats istället för 15, med tanke på pengarna som uthyrningslägenheten genererar?

Har sedan 6 år tillbaka varit kund med bolån och banken har alltid fått sina pengar i tid.
Senast redigerad av zader 2013-08-06 kl. 20:08.
Citera
2013-08-06, 20:06
Medlem
jenny747s avatar
jag förstår inte, om ni säljer er lägenhet till det priset den är värderad så borde ni väl inte behöva låna pengar till kontantinsatsen?
15% av 2,3 miljoner får ni ju ihop med råge på försäljningen.

edit: missade att ni inte betalat av hela lånet på bostadsrätten.
mitt nya svar, utifrån detta, är att det låter lite väl mastigt faktiskt. 29k i inkomst låter lite klent.. Men det beror ju helt på hur mycket pengar ni spenderar på annat varje månad!

Som flera i tråden säger så testa söka lånelöfte. Då får man ett direkt svar på frågan och ni slipper grubbla. Finns det tveksamheter kommer banken kontakta er!
Dock tror jag inte ni kan "tillgodoräkna" att ni förmodligen kommer hyra ut en del av huset.
Senast redigerad av jenny747 2013-08-06 kl. 20:30.
Citera
2013-08-06, 20:07
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Prova att söka lånelöfte (behöver inte vara spikat för det). Men en uthyrningsdel är ju inget "säkert". Bankerna är hårda på 15% ordnad ekonomi, inga skulder och få lån.
Citera
2013-08-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zader
Jag och min sambo har hittat en hus som kostar 2 300 000 kr.
Vi får tillsammans ut 29 000 kr i månaden.

Huset har utöver 7 rum en uthyrningslägenhet med eget kök och toalett/dusch som kan hyras ut för mellan 3-4000 kr/månaden. Vi har redan några intressenter till lägenheten.

Driftskostnaden är i månaden ca 2 500 kr (31 0000 kr/år).
Vi har idag en lägenhet som är värderad till 1 350 000 kronor.

Det kan bli så att vi måste låna en liten summa för att få ihop kontantinsatsen som är på 15 %.
Finns det, med detta upplägget, en chans att banken går med på 10 % i kontantinsats istället för 15, med tanke på pengarna som uthyrningslägenheten genererar?

Har sedan 6 år tillbaka varit kund med bolån och banken har alltid fått sina pengar i tid.

Alla banker är olika. När jag och min sambo köpte hus var hon arbetslös, och jag drog in typ 14-15k efter skatt. (Var några år sedan). Jag fattar knappt själv att jag fick lån med dom grunderna.
Besök flera banker, kolla vad dom säger.

Med 29k kommer ni inte kunna leva lyxliv. När sambon fick jobb, drog vi in ca 35+- efter skatt varje månad, vi hade betydligt lägre lån än er, och jag anser att vi levde mer Svensson liv. Nu fick vi dock barn 1 år sedan, så nu lever vi som råttor istället.

Lycka till!
Citera
2013-08-06, 20:08
Medlem
Glömde skriva att vi har 1milj i lån på nuvarande bostad.
Citera
2013-08-06, 20:09
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Prova att söka lånelöfte (behöver inte vara spikat för det). Men en uthyrningsdel är ju inget "säkert". Bankerna är hårda på 15% ordnad ekonomi, inga skulder och få lån.

Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
jag förstår inte, om ni säljer er lägenhet till det priset den är värderad så borde ni väl inte behöva låna pengar till kontantinsatsen?
15% av 2,3 miljoner får ni ju ihop med råge på försäljningen.
De har väl inte amorterat hela lånet?
Citera
2013-08-06, 20:14
Medlem
Crashs avatar
Låter väldigt lågt i driftskostnad. Jag skulle inte köpa hus med så pass låg inkomst, kommer alltid massa extrakostnader på grejor som ska fixas
Citera
2013-08-06, 20:21
Medlem
DickeFixs avatar
Rent spontant låter driftskostnaden 31000 väldigt underdimensionerad för ett hus på sju rum. Det är normalt vad uppvärmningen kostar. Sedan tillkommer VA-avgifter, sophämtning och inte minst underhåll.

Vilken amorteringstid har ni tänkt er. Om det är trettio år kostar det 67 000 per år i endast amorteringskostnader innan ni amorterat av 2 miljoner och huset är ert. Sedan tillkommer räntekostnaderna. Dessutom tar ni en större risk om husmarknaden viker. Oavsett om ni kan övertyga banken att få låna är ansvaret ert för att det går ihop. Gör en kalkyl och bestäm om det ni måste försaka på annat är värt det större boendet.
Citera
2013-08-06, 20:23
Medlem
borde inte vara några problem iom att ni trots allt får tillbaks lite pengar när ni säljer lägenheten 350000... så ni har ju de 345000 som behövs för kontantinsatsen fast då återstår ju lagfart å pantbrev..... men som sagt det borde ju inte vara några problem de blir nog ganska fattigt dock.... men de kan de vara värt :-)

länsförsäkringar brukar va givmilda fick lånelöfte på 1,7mkr utan omsvep ingen insats eller ens pengar till lagfart å pantbrev....
Citera
2013-08-06, 20:28
Medlem
avestas avatar
Ni behöver ha 345000:- i kontantinsats, (Och ni får 350000:- för lägenheten)
Då kommer resterande (1955000:-) kostar er 4608:-/ månad om räntan är 2,92% (3330:- i Ränta & 1278:- i Amortering)
Om nu räntan stigen till t.ex 3,93% så blir månadskostnaden 5760:- / månad (4482:- i Ränta & 1278:- i Amortering)
Så räkna kallt med 10000:-/ månad med lån, el, soppor osv,osv. Iallafall dom första åren eftersom ni säkert vill byta nå tapeter, lägga lite grus på gärden, fixa nått fönster osv,osv.
Bättre att räkna med en högre månadskostnad än vad det egentligen är räknat till och känna att man har "mer" pengar över än vad det är tänkt
Citera
2013-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Ni behöver ha 345000:- i kontantinsats, (Och ni får 350000:- för lägenheten)
Då kommer resterande (1955000:-) kostar er 4608:-/ månad om räntan är 2,92% (3330:- i Ränta & 1278:- i Amortering)
Om nu räntan stigen till t.ex 3,93% så blir månadskostnaden 5760:- / månad (4482:- i Ränta & 1278:- i Amortering)
Så räkna kallt med 10000:-/ månad med lån, el, soppor osv,osv. Iallafall dom första åren eftersom ni säkert vill byta nå tapeter, lägga lite grus på gärden, fixa nått fönster osv,osv.
Bättre att räkna med en högre månadskostnad än vad det egentligen är räknat till och känna att man har "mer" pengar över än vad det är tänkt

Jo alltid bra att ta i lite när man räknar på det. Vi får ju in mellan 3-4k på uthyrningslägenheten / mån
Citera
2013-08-06, 20:35
Medlem
avestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Rent spontant låter driftskostnaden 31000 väldigt underdimensionerad för ett hus på sju rum. Det är normalt vad uppvärmningen kostar. Sedan tillkommer VA-avgifter, sophämtning och inte minst underhåll.

Jag bor i ett hus med 9 rum + en källare på 2 rum i separat hus där det på vintern är 15grader. (Förutom kanske 15 dagar / vinter då det är 22grader)
För mig kostar uppvärmning knappt 2000kr / månad (Utslaget på ett år) Och då är källaren och 2 badrum endast uppvärmade med elvärme, resten är vattenburet radiatorsystem med jordvärmepump.
Så så dåligt räknat är det nog inte på driftkostnaderna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in