2013-08-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weinebrod
LÅter som om du är lite dum snarare. De var sambos och delade på räkningar, SN sagt att han skulle betala vissa saker som stod i hans sambos namn eftersom han själv inte kunnat ta abonnemang m.m. Så gömde han dem, det är inte billigt att hamna hos kronofogden. De priserna växer rätt fort om man inte gör något med dem. Säg en hyra på 8000:- i några år.
Mobilräkningar m.m. Fortfarande svårt att fatta?
Har själv vart med om liknande..

Men ett ögonblick nu..

Hur skulle man kunna undvika att betala hyran under “några år”? Betalar du inte I augusti då uppmärksammas detta senast I september. Omöjligt att låta den skulden växa till 200.000kr.

Betalar du inte mobilabonnemanget – då stängs din mobil av. Skulle sambon inte märka detta? Skulle mobilräkningen ha hunnit växa till 200.000kr? :-o

Betalar du inte elen – så sitter du I mörkret..

Sen måste jag ändå säga att hur “förälskad” man än månne vara så verkar det inte helt genomtänkt ifall den av paret som redan har betalningsanmärkningar dvs. Inte har skött sin ekonomi, skulle vara den som betalar räkningarna I hushållet bara därför att de har “gemensam ekonomi”.

Vem vill förresten ha gemensam ekonomi med någon som bevisligen inte betalar sina räkningar?

Det är som att ge alkoholisten nyckeln till vinkällaren..
Citera
2013-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men ett ögonblick nu..

Hur skulle man kunna undvika att betala hyran under “några år”? Betalar du inte I augusti då uppmärksammas detta senast I september. Omöjligt att låta den skulden växa till 200.000kr.

Betalar du inte mobilabonnemanget – då stängs din mobil av. Skulle sambon inte märka detta? Skulle mobilräkningen ha hunnit växa till 200.000kr? :-o

Sen måste jag ändå säga att hur “förälskad” man än månne vara så verkar det inte helt genomtänkt ifall den av paret som redan har betalningsanmärkningar dvs. Inte har skött sin ekonomi, skulle vara den som betalar räkningarna I hushållet bara därför att de har “gemensam ekonomi”.

Vem vill förresten ha gemensam ekonomi med någon som bevisligen inte betalar sina räkningar?

De flyttar ihop och den SNs pojkvän vet att SN har gamla skulder, men även att han har jobb och pengar, han tar abonemang, kanske tom lån åt SN som SN ska betala tillbaks med pengar som han ska få. (skicklig mytoman) Han åtar sig också hyran. Det hamnar hos kronofogden. Han gömmer breven.
Har vart i precis samma sits då jag bodde med en kompis. Har alltid haft råkoll på min ekonomi, jag var inte kär. Litade bara på henne, och eftersom hon jobbade kväll så var hon alltid hemma när posten kom. Först några månader senare så fick jag ett brev från kronofogden till jobbet. Höll på att smälla av, skulder på 50 000:- som jag snällt fick sitta och betala av. Blev vräkt dessutom.
Om hans pojkvän tagit saker på avbetalning åt SN som han trott att han ska betala så kan det bli mycket pengar snabbt.
Citera
2013-08-12, 11:26
Medlem
Citat:
Men ett ögonblick nu..

Så jag fick en prick hos kronofogden, och min nuvarande sambo och jag har gemensam ekonomi trots att jag hade en prick. Är min sambo korkad då? Han har även tagit ett mobilabonemang åt mig, som han betalar. Jag betalar annat.
Citera
2013-08-12, 11:50
Medlem
Citat:
De flyttar ihop och den SNs pojkvän vet att SN har gamla skulder, men även att han har jobb och pengar, han tar abonemang, kanske tom lån åt SN som SN ska betala tillbaks med pengar som han ska få. (skicklig mytoman) Han åtar sig också hyran. Det hamnar hos kronofogden. Han gömmer breven.
Har vart i precis samma sits då jag bodde med en kompis. Har alltid haft råkoll på min ekonomi, jag var inte kär. Litade bara på henne, och eftersom hon jobbade kväll så var hon alltid hemma när posten kom. Först några månader senare så fick jag ett brev från kronofogden till jobbet. Höll på att smälla av, skulder på 50 000:- som jag snällt fick sitta och betala av. Blev vräkt dessutom.
Om hans pojkvän tagit saker på avbetalning åt SN som han trott att han ska betala så kan det bli mycket pengar snabbt.

Nämen. Den här storyn ändras ju hela tiden. Först var det hyran på 8.000kr som inte hade blivit betalt på “några år”.. nu är det gamla skulder som sambon VISSTE existerade.. Ändå skulle han ha tagit nya skulder I sitt eget namn för att ge pengarna till SN som skulle betala tillbaka “sen”.. med vilka pengar? När hans pappa skulle dö för hundrafemtiondegången?

Han låter inte som en skicklig mytoman I mina öron.

Och som jag skrev tidigare kan inte hyresskulden växa till särskilt många tiotusenlappar innan sambon definitivt får reda på det själv.

När det gäller din egen ekonomi håller jag inte med om att du hade “råkoll”.

Jag förstår inte heller vilka saker denne expojkvän skulle ha behövt köpa till SN på avbetalning? Man köper på avbetalning det man har råd med. Inte märkvärdigare än så. Så istället för att skylla på SN borde expojkvännen ställa sig en fråga: varför köpte jag saker på avbetalning – saker jag egentligen inte hade råd med?

Om vi nu tar den här senaste versionen så skriver du att sambon “visste” att SN hade skulder, jobb och PENGAR. Varför I helvete betalade han då inte av sina gamla skulder I så fall? Ju fortare man betalar av – desto forstare blir du av med pricken.. Att sitta på pengar samtidigt som man låter Kronofogden dra in ens skulder – låter ingen vidare I mina örön.. Då framstår man inte som en person som verkligen vill göra rätt för sig och som bara tillfälligt har råkar hamna I en knipa.

Om någon är SÅ korkad att han tar lån I sitt eget namn och ger pengarna till en person som har gamla skulder, betalningsarmärkningar, pengar I fickan – men inte betalar av sina skulder. Då.. ja.. då är man rejält korkad.
Citera
2013-08-12, 11:51
Medlem
Citat:
Så jag fick en prick hos kronofogden, och min nuvarande sambo och jag har gemensam ekonomi trots att jag hade en prick. Är min sambo korkad då? Han har även tagit ett mobilabonemang åt mig, som han betalar. Jag betalar annat.

Din sambo tar en risk. Han kanske anser att du är värd den risken. Det är helt ok. för mig - men skulle han i efterhand komma hit och gråta över att han hade blivit "lurad" av en skicklig mytoman - då skulle åtminstone inte jag tro på honom. Han har ju gått in i detta med öppna ögon.
Senast redigerad av sno 2013-08-12 kl. 11:57.
Citera
2013-08-12, 12:05
Medlem
Citat:
Men ett ögonblick nu..

HALLÅ men ursäkta!
Vi säger nu att dom hade tre kredit kort med en kredit på ca 30.000 jo de växer jävligt snabbt eller snabb lån hos geMoney bank för diverse saker. Välkommen till verkligheten...
Citera
2013-08-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulldog2011
HALLÅ men ursäkta!
Vi säger nu att dom hade tre kredit kort med en kredit på ca 30.000 jo de växer jävligt snabbt eller snabb lån hos geMoney bank för diverse saker. Välkommen till verkligheten...

Vilka "dom"?

En person med betalningsanmärkningar har inga kreditkort. Skulle han ha ett skulle skulden vara hans egen..

Så ser verkligheten ut.
Citera
2013-08-12, 12:09
Medlem
Citat:
Nämen. Den här storyn ändras ju hela tiden. Först var det hyran på 8.000kr som inte hade blivit betalt på “några år”.. nu är det gamla skulder som sambon VISSTE existerade.. Ändå skulle han ha tagit nya skulder I sitt eget namn för att ge pengarna till SN som skulle betala tillbaka “sen”.. med vilka pengar? När hans pappa skulle dö för hundrafemtiondegången?

Han låter inte som en skicklig mytoman I mina öron.

Och som jag skrev tidigare kan inte hyresskulden växa till särskilt många tiotusenlappar innan sambon definitivt får reda på det själv.

När det gäller din egen ekonomi håller jag inte med om att du hade “råkoll”.

Jag förstår inte heller vilka saker denne expojkvän skulle ha behövt köpa till SN på avbetalning? Man köper på avbetalning det man har råd med. Inte märkvärdigare än så. Så istället för att skylla på SN borde expojkvännen ställa sig en fråga: varför köpte jag saker på avbetalning – saker jag egentligen inte hade råd med?

Om vi nu tar den här senaste versionen så skriver du att sambon “visste” att SN hade skulder, jobb och PENGAR. Varför I helvete betalade han då inte av sina gamla skulder I så fall? Ju fortare man betalar av – desto forstare blir du av med pricken.. Att sitta på pengar samtidigt som man låter Kronofogden dra in ens skulder – låter ingen vidare I mina örön.. Då framstår man inte som en person som verkligen vill göra rätt för sig och som bara tillfälligt har råkar hamna I en knipa.

Om någon är SÅ korkad att han tar lån I sitt eget namn och ger pengarna till en person som har gamla skulder, betalningsarmärkningar, pengar I fickan – men inte betalar av sina skulder. Då.. ja.. då är man rejält korkad.

Hör då att du aldrig vart blint förälskad o heller aaldrig vart med om speciellt mycke i ditt liv. Klipp navelsträngen och återkom när du sett hur denna sjuka värld fungerar...
Citera
2013-08-12, 12:14
Medlem
Citat:
HALLÅ men ursäkta!

Och utöver det som jag redan skrev..

Jag förstår inte detta att om nu någon (sambon) tar krediter i sitt eget namn till vilket ändamål som helst. Då är ju skulden HANS skuld. Inte mytomanens.

Det är väl dags för alla "grundlurade" att inse faktum. Tar du en skuld då har DU en skuld. Inte grannen. Den skuld betalar du också av - i framtiden.

Och vidare frågar jag: vad behöver vanliga normala människor dessa diverse kreditkort med 30.000kr kredit på varje och vilken normal människa tar SMS lån för att ... för att göra vaddå? För att kunna åka till Cypern?

Nej, jag kan inte se att SN bär hela skulden i den här frågan. Dessa "grundlurade" pojkvänner har nog lurat sig själva. Men när det är dags att betala tillbaka är det säkert lättare för en själv och ens omgivning att skylla på "psykopaten".
Senast redigerad av sno 2013-08-12 kl. 12:36.
Citera
2013-08-12, 12:16
Medlem
Även om man är förälskad behöver man ju inte vara en ekonomisk idiot, men det kanske är annorlunda i bögsvängen...
Citera
2013-08-12, 12:19
Medlem
Citat:
HALLÅ men ursäkta!
Vi säger nu att dom hade tre kredit kort med en kredit på ca 30.000 jo de växer jävligt snabbt eller snabb lån hos geMoney bank för diverse saker. Välkommen till verkligheten... :whoco5:

Man kan visst ha kreditkort trots anmärkningar !
Citera
2013-08-12, 12:21
Medlem
Citat:
Hör då att du aldrig vart blint förälskad o heller aaldrig vart med om speciellt mycke i ditt liv. Klipp navelsträngen och återkom när du sett hur denna sjuka värld fungerar...

Denna sjuka värld som jag ska "förstå" tycks ju inte fungera för fem öre..

Man träffar en ramdom kille - flyttar ihop inom en kvart. Tar skulder i sitt egna namn och ger pengarna till honom. Sen köper man saker på avbetalning till honom, litar på hans goda vilja att han ska betala allt "sen" - och när "sen" kommer gråter man att man har blivit lurad.

Och allt detta pga "kärleken".

Nej, uppriktigt sagt har kärleken inget med detta att göra. Är man korkad från början så är man..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in