Citat:
Ursprungligen postat av
Weinebrod
De flyttar ihop och den SNs pojkvän vet att SN har gamla skulder, men även att han har jobb och pengar, han tar abonemang, kanske tom lån åt SN som SN ska betala tillbaks med pengar som han ska få. (skicklig mytoman) Han åtar sig också hyran. Det hamnar hos kronofogden. Han gömmer breven.
Har vart i precis samma sits då jag bodde med en kompis. Har alltid haft råkoll på min ekonomi, jag var inte kär. Litade bara på henne, och eftersom hon jobbade kväll så var hon alltid hemma när posten kom. Först några månader senare så fick jag ett brev från kronofogden till jobbet. Höll på att smälla av, skulder på 50 000:- som jag snällt fick sitta och betala av. Blev vräkt dessutom.
Om hans pojkvän tagit saker på avbetalning åt SN som han trott att han ska betala så kan det bli mycket pengar snabbt.
Nämen. Den här storyn ändras ju hela tiden. Först var det hyran på 8.000kr som inte hade blivit betalt på “några år”.. nu är det gamla skulder som sambon VISSTE existerade.. Ändå skulle han ha tagit nya skulder I sitt eget namn för att ge pengarna till SN som skulle betala tillbaka “sen”.. med vilka pengar? När hans pappa skulle dö för hundrafemtiondegången?
Han låter inte som en skicklig mytoman I mina öron.
Och som jag skrev tidigare kan inte hyresskulden växa till särskilt många tiotusenlappar innan sambon definitivt får reda på det själv.
När det gäller din egen ekonomi håller jag inte med om att du hade “råkoll”.
Jag förstår inte heller vilka saker denne expojkvän skulle ha behövt köpa till SN på avbetalning? Man köper på avbetalning det man har råd med. Inte märkvärdigare än så. Så istället för att skylla på SN borde expojkvännen ställa sig en fråga: varför köpte jag saker på avbetalning – saker jag egentligen inte hade råd med?
Om vi nu tar den här senaste versionen så skriver du att sambon “visste” att SN hade skulder, jobb och PENGAR. Varför I helvete betalade han då inte av sina gamla skulder I så fall? Ju fortare man betalar av – desto forstare blir du av med pricken.. Att sitta på pengar samtidigt som man låter Kronofogden dra in ens skulder – låter ingen vidare I mina örön.. Då framstår man inte som en person som verkligen vill göra rätt för sig och som bara tillfälligt har råkar hamna I en knipa.
Om någon är SÅ korkad att han tar lån I sitt eget namn och ger pengarna till en person som har gamla skulder, betalningsarmärkningar, pengar I fickan – men inte betalar av sina skulder. Då.. ja.. då är man rejält korkad.