2013-08-05, 22:03
Medlem
troubleices avatar
Denna sommar så vikarierar jag på ett boende. Jag trivs superbra och det känns sjukt jobbigt att det snart är över. Det är första gången jag har jobbat inom vården och jag har ingen utbildning (har försökt söka in till USK-utbildning flertal gånger men kommer tyvärr inte in pga att jag redan har slutbetyg från gymnasiet).

Jag har märkt på jobbet att man ringer vikarieförmedlingen i första hand när någon är sjuk och att dom sedan fixar en vikarie. Hur kommer jag med i denna förmedling? Eller är jag redan automatiskt med i den? För i helgen så ringde förmedlingen mig och frågade om jag ville jobba extra på det ställe där jag sommarjobbar. Brukar vanligtvis vara chefen som ringer mig men inte denna gång.

Vill ju så gärna jobba mer inom detta till hösten. Även om det bara blir då och då. Tacksam för svar!
Citera
2013-08-05, 22:21
Medlem
Finns undersköterskeutbildn på tror det är borås högskola? Googla. Det andra är bara omvårdnadsutb. På den blir du formellt uska. Sök?

OnT: Ja det brukar fungera så inom skola, barnomsorg och äldreomsorgen. Vissa kommuner har dock tidsgränser för hur länge du får jobba så utan utbildning.
Citera
2013-08-05, 22:32
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualias
Finns undersköterskeutbildn på tror det är borås högskola? Googla. Det andra är bara omvårdnadsutb. På den blir du formellt uska. Sök?

OnT: Ja det brukar fungera så inom skola, barnomsorg och äldreomsorgen. Vissa kommuner har dock tidsgränser för hur länge du får jobba så utan utbildning.

Jag bor i norr och här finns det bara omvårdnadsutbildning på Komvux. Ingen undersköterskautbildning på högskolan. Men man blir tydligen undersköterska av omvårdnadsutbildningen. Dock är den svår att komma in på för mig. För jag har pluggat "för mycket". Vilket känns surt när det är något man verkligen vill jobba med. Men jag har inte gett upp än. Skickar in min ansökan varje gång. Jag hoppas det kan vara till stor fördel att jag nu har jobbat inom vården.

Jag har pratat med min bekanta som fixade detta jobb till mig. Hon säger att jag ska ringa min chef imorgon och säga att jag vill gå med i vikarieförmedlingen så ska hon fixa det. Man ska tydligen gå en kortare utbildning då också. Så håller tummarna nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in