2013-08-05, 19:51
Medlem
Det närmar sig kräftpremiär, som det gör varje år. Varje år är jag lika nyfiken, men det blir aldrig.
Mest beroende på att jag inte förstår...

Egenfångade kräftor är väl bäst, men vi lämnar de och håller oss till butikens erbjudanden. En butik som inte saluför nyfångade kräftor.

Enligt direktreklamen finns det turkiska, kinesiska, spanska och svenska kräftor.
Var börjar vi där?

Vissa finns både som "färska" och "frysta". Jag antar att i båda fallen är det stendöda kräftor?
Misstänker att "färska" är bättre?

Vad gör man sedan?
Tinar den frysta antar jag, om det är den man väljer.

Kokar man kräftorna igen?
Hur länge kokar man i så fall?
Vad har man i vattnet förutom salt och dill?
Äter man de varma eller kalla?

Som jag förstått det så bryter man isär kräftan ungefär som en räka när man ska äta den?
Finns det, likt räkan, någon tarm man ska se till att hitta innan man biter i den?

Vi pratar absolut nybörjarnivå här, ge mig goda råd.
Citera
2013-08-05, 19:57
Medlem
lucifer579xs avatar
De frysta behöver du bara tina och börja käka mig veteligen, länge sedan jag köpte sådant skräp.
Egenfångat och egenkokt ska det vara.

Du bryter av stjärtfenan.
Tar bort skalet runt den, tar bort den svarta rännan i den.
Sedan bryter du av klorna, finns mycket kött här.
Sulta och sug på kräftan hela tiden, mycket god saft att slurpa i sig.

Du kan även ta bort skölden från kräftan, inuti denna finns det ett "smör" som är gott.
Vissa tuggar i sig rommen, jag tycker inte om det.
Citera
2013-08-05, 20:06
Medlem
RogerPs avatar
Har du möjlighet att köpa havskräftor så titta inte ens åt sumpiga insjökräftor.
Citera
2013-08-05, 20:06
Medlem
Så kräftan, liksom hämnden, är en rätt som serveras kall?
Citera
2013-08-05, 20:16
Medlem
avestas avatar
http://www.youtube.com/results?searc...be.RQus3_5zybc
Citera
2013-08-05, 20:19
Medlem
avestas avatar
Precis, man tar dom bara direkt ur hinken / lådan och lägger på ett fat.
Sen har man Aioli eller liknande till och doppar i om man vill.

Tjejen brukar ibland göra nån wok av kräftor, då tar hon kräftorna som dom är ner i wokpannan med massa chili och lite annat och sen serverar man det varmt
Citera
2013-08-05, 20:42
Medlem
Sereenas avatar
Vill man bättra på smaken så kokar man ny lag.

Tina kräftorna i kylskåpet om dom är frusna (detta kan ta ganska lång tid beroende på kylskåpstemp så ta med det i beräkningen).

Morgonen dagen innan du ska äta dom:
Koka upp vatten och ordentligt med salt (det ska vara ganska salt) klipp i ett knippe krondill (du kan spara några kronor till dekor), slå i en skvätt Porter och koka ett tag så att det hela får en lagom dillsmak.
Låt svalna och kyl lagen, häll av den gamla lagen från dom färska eller tinade kräftorna och låt stå i kylskåpet över natten.
Senast redigerad av Sereena 2013-08-05 kl. 20:45.
Citera
2013-08-05, 21:00
Medlem
Snapcounts avatar
(Off-t)

Det fanns tidigare (ca 20 år sen) Ryska kräftor att köpa, de kunde ha riktiga monster-klor. Bra size och de bästa köpta frysta kräftorna jag fick köpt.

Vart försvann dessa ?
Citera
2013-08-05, 21:08
Medlem
Köp havskräftor! Vem fan vill äta dy?
Citera
2013-08-05, 22:52
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Köp havskräftor! Vem fan vill äta dy?
Jag föredrar svenska flodkräftor framför havskräftor.
Citera
2013-08-06, 00:10
Medlem
Havskräftor är inte ens i närheten av att vara samma rätt. Ungefär som att säga ta en korv istället för hamburgare när man står och väljer mellan stark eller vanlig senap på burgaren.

Personligen föredrar jag svenska signalkräftor framför flodkräftor, dels pga pris och storlek. Honor hellre än hanar.

Min erfarenhet är att de är godast två dagar efter att de kokats, då har de sugit i sig smaken från lagen ordentligt.

Kräftlag görs vanligen på salt (ca 4,2% har jag för mig), lite socker och mycket krondill.

Sitter även ett ben (typ som en fiskfena) i klorna som inte är så gott att tugga på.
Citera
2013-08-06, 00:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belog
Havskräftor är inte ens i närheten av att vara samma rätt. Ungefär som att säga ta en korv istället för hamburgare när man står och väljer mellan stark eller vanlig senap på burgaren.

Personligen föredrar jag svenska signalkräftor framför flodkräftor, dels pga pris och storlek. Honor hellre än hanar.

Min erfarenhet är att de är godast två dagar efter att de kokats, då har de sugit i sig smaken från lagen ordentligt.

Kräftlag görs vanligen på salt (ca 4,2% har jag för mig), lite socker och mycket krondill.

Sitter även ett ben (typ som en fiskfena) i klorna som inte är så gott att tugga på.

Det där "benet" är prima för att dra ut kloköttet med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in