2013-08-05, 19:47
Medlem
Slints avatar
Jag har inte i huvudet när de sänkte bok och tidningsmomsen ner till 6%. Jag kommer i alla fall ihåg att plötsligt blev det ju så klart rätt billigt med utländska tidningar i affärerna.
Nu när jag för någon vecka sedan köpte brittiska Total Film (en filmtidning) såg jag att den kostar cirka 4 pund i Storbrittanien, alltså runt 40 kronor. 6% moms på det är ytterligare 2,6 kr. Sen kan man ju tänka sig att frakt och att återförsäljaren ska ha lite. Rimligtvis borde ju tidningen hamna runt 60 kr här hemma i Svedala. Men jag fick fan betala 95kr! Helt otroligt att skiten ska kosta mer än dubbelt så mycket.
Jag har märkt hur affärerna smyghöjt sina priser under åren. Vad tycker ni? Är det acceptabelt? Är detta ett sätt för att få oss att sluta köpa tidningar?
Citera
2013-08-05, 20:35
Medlem
HanMedHornens avatar
Ger 42 spänn för Forbes, vilket känns rätt okej.

Edit: Anledningen till att det kostar så pass mycket med vissa tidningar kan vara för att efterfrågan är så pass liten att dom inte kan tas in per pall till landet. Vill du alltså ha exempelvis "Båtsport - Island" medan du är bosatt i Ugandas inland, så kommer kostnaden för att skicka din tidning dit vara mellan 40 och 80 SEK.
Senast redigerad av HanMedHornen 2013-08-05 kl. 20:38.
Citera
2013-08-05, 20:41
Medlem
AndraSorterings avatar
Köper en del musiktidningar och har noterat att de i perioder sänker priset (vet ej varför), så det jag vanligtvis betalar 89-100 kr. för plötsligt kostar 58 kronor.

Jag har väl slutat att bekymra mig om att spara 30 kronor, men jag kan ändå nog ge TS medhåll i att utländska tidningar generellt tycks kosta lite mer än vad man kan anse för rimligt...
Citera
2013-08-05, 21:52
Medlem
Tycker inte det är konstigt alls. Interpress som importerar dom måste givetvis tjäna på det. Så även alla mataffärer, pressbyråer och kiosker som sedan säljer dom.

Har själv jobbat i butik och hanterat dessa titlar ni nämner. "Normalt" är väl att vi fick kanske 4 nr av en tidning och sålde 0-3 st. Full returrätt. Således behöver de ha marginaler för alla osålda tidningar de importerar men ändå inte blir av med.

~dubbla eller drygt det på priset känns helt fair imo.
Citera
2013-08-06, 07:37
Medlem
Har också tänkt på det att många utländska tidningar är galet dyra.
Ofta kan man utan problem importera tidning själv för halva priset direkt från förlaget eller på Ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in