Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Så jag har glasögon just nu och tycker det är drygt att behöva ta av sig dem när man är på 3D bio t ex. Måste vara så mycket skönare att använda linser och bara på med glasögonen då. Dessutom kan man använda solglasögon. Vilket är ett stort plus tycker jag.
Men kan man klia sig i ögonen med linser i? Eller skaver det då och de kanske glider ur ögat? Kan man bada med linser i? Dyka kan man definitivt inte men hur är det med att bara blunda och doppa huvudet och sen öppna ögonen när man kommit upp ur vattnet?
Jag är närsynt med ungefär -1.7 tror jag. Om det spelar någon roll.
Vad tycker ni, är linser bra att gå över till? Använder ni glasögon ibland? Vad för slags linser skall man använda? Endagslinser? Månadslinser?
Ge mig eran visdom. Flashback.
Du kan gnida runt i ogonen hur mycket du vill.. Linserna marker du inte av, de sitter dar de sitter savida du inte trycker in ett finger och petar pa linsen. Men sa lange du haller ogonen stangda sa kan du gnida sonder ogonlocken innan du marker av linsen
Ja, du kan bada med linser i och jo, visst kan du dyka med linser i.. Varfor skulle du inte kunna? Eventuellt skulle det kunna vara ett problem om du haller dina ogon vidoppna precis nar ditt ansikte gar igenom vattnet. Men vem gor det, det torde vara valdigt obehagligt - oavsett om man har linser eller ej.
Linserna paverkar inte ditt liv ett dugg, du marker inte av att de finns dar. Det enda sattet du marker av linserna pa ar det hal som de lamnar i din planbok nar du maste kopa nya.
Jag har 2-veckors linser som jag sover med varje dag (*bortsett fran en gang nar jag hade ogoninflammation), jag anvander de dessutom betydligt langre an de 2 veckorna. Detta ar val inget jag rekommenderar, men jag har nu gjort detta i mer an 10 ar utan nagra som helst problem... Kan dock skilja sig lite fran person till person, man far prova sig fram
Ah just det, om du badar valdigt varmt och valdigt lange (2+ timmar) sa kan dina linser kannas torra efterat... Det hjalper da att slanga in en skvatt linsvatska i ogonen, eller ta ur linserna en liten stund.. Det ar dock inget maste, men skyndar pa aterfuktningen - torra linser kanner man av.