• 1
  • 2
2013-08-05, 13:15
Medlem
Overminds avatar
Så jag har glasögon just nu och tycker det är drygt att behöva ta av sig dem när man är på 3D bio t ex. Måste vara så mycket skönare att använda linser och bara på med glasögonen då. Dessutom kan man använda solglasögon. Vilket är ett stort plus tycker jag.

Men kan man klia sig i ögonen med linser i? Eller skaver det då och de kanske glider ur ögat? Kan man bada med linser i? Dyka kan man definitivt inte men hur är det med att bara blunda och doppa huvudet och sen öppna ögonen när man kommit upp ur vattnet?

Jag är närsynt med ungefär -1.7 tror jag. Om det spelar någon roll.

Vad tycker ni, är linser bra att gå över till? Använder ni glasögon ibland? Vad för slags linser skall man använda? Endagslinser? Månadslinser?

Ge mig eran visdom. Flashback.
Citera
2013-08-05, 13:24
Medlem
NativeVLANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så jag har glasögon just nu och tycker det är drygt att behöva ta av sig dem när man är på 3D bio t ex. Måste vara så mycket skönare att använda linser och bara på med glasögonen då. Dessutom kan man använda solglasögon. Vilket är ett stort plus tycker jag.

Men kan man klia sig i ögonen med linser i? Eller skaver det då och de kanske glider ur ögat? Kan man bada med linser i? Dyka kan man definitivt inte men hur är det med att bara blunda och doppa huvudet och sen öppna ögonen när man kommit upp ur vattnet?

Jag är närsynt med ungefär -1.7 tror jag. Om det spelar någon roll.

Vad tycker ni, är linser bra att gå över till? Använder ni glasögon ibland? Vad för slags linser skall man använda? Endagslinser? Månadslinser?

Du kan gnida runt i ogonen hur mycket du vill.. Linserna marker du inte av, de sitter dar de sitter savida du inte trycker in ett finger och petar pa linsen. Men sa lange du haller ogonen stangda sa kan du gnida sonder ogonlocken innan du marker av linsen

Ja, du kan bada med linser i och jo, visst kan du dyka med linser i.. Varfor skulle du inte kunna? Eventuellt skulle det kunna vara ett problem om du haller dina ogon vidoppna precis nar ditt ansikte gar igenom vattnet. Men vem gor det, det torde vara valdigt obehagligt - oavsett om man har linser eller ej.

Linserna paverkar inte ditt liv ett dugg, du marker inte av att de finns dar. Det enda sattet du marker av linserna pa ar det hal som de lamnar i din planbok nar du maste kopa nya.

Jag har 2-veckors linser som jag sover med varje dag (*bortsett fran en gang nar jag hade ogoninflammation), jag anvander de dessutom betydligt langre an de 2 veckorna. Detta ar val inget jag rekommenderar, men jag har nu gjort detta i mer an 10 ar utan nagra som helst problem... Kan dock skilja sig lite fran person till person, man far prova sig fram

Ah just det, om du badar valdigt varmt och valdigt lange (2+ timmar) sa kan dina linser kannas torra efterat... Det hjalper da att slanga in en skvatt linsvatska i ogonen, eller ta ur linserna en liten stund.. Det ar dock inget maste, men skyndar pa aterfuktningen - torra linser kanner man av.
Senast redigerad av NativeVLAN 2013-08-05 kl. 13:27.
Citera
2013-08-05, 13:24
Medlem
Citat:
Men kan man klia sig i ögonen med linser i? Eller skaver det då och de kanske glider ur ögat?
Ja, man kan klia sig.

Citat:
Vad tycker ni, är linser bra att gå över till?
Ja, linser är bra. För mig är det utseendefråga och inte en praktisk fråga. Den kan komma smuts bakom linserna ibland, så på det viset kan glasögon vara mer praktiskt. Å andra sidan immar glasögon igen på vintern ibland, så då är linser bättre.

Citat:
Använder ni glasögon ibland? Vad för slags linser skall man använda? Endagslinser? Månadslinser?

Jag använder dygnet-runt-linser. Det är de mest praktiska enligt min uppfattning. Jag är inte säker på att nya linsanvändare får ha dygnet-runt-linser, så du kanske får ha månadslinser till en börja med.
Citera
2013-08-05, 13:27
Medlem
KattPerssons avatar
Man kan visst klia ur sig linser! Gjorde det förut så då fick jag gå runt med en i. Det var en konstig känsla ska ni veta.
Citera
2013-08-05, 13:30
Medlem
NativeVLANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattPersson
Man kan visst klia ur sig linser! Gjorde det förut så då fick jag gå runt med en i. Det var en konstig känsla ska ni veta.

Kan, kan man.. Har val hant 5 ganger under alla ar som jag har haft linser. Och alla ganger i samband med att linsen varit torr (alltsa i samband med langa bad, bastu eller att jag varit vaken i manga timmar).

Jag kom for ovrigt pa en sak jag fick vanja mig vid, att inte titta under vattnet vid t.ex. bad i pool.. Det funkar men jag tappade nog 3-4 linser av att gora detta i borjan. Det ar nog inte sa jattebra att titta under vattnet anda, sa asch.

Och ja, som personen nedanfor namner.. Ha talamod i borjan, att ta pa sig linser de forsta manaderna tar evigheter och kan vara en obehaglig upplevelse da man ofta gor flera misslyckade forsok innan man lyckas fa in den, och for varje misslyckat forsok sa hamnar det lite skit pa linsen - Se upp for ogonfransar! I borjan innan man lar sig riktigt sa ar det ganska latt att raka ha sonder linsen nar man t.ex. tar av den ocksa.. En liten repa i linsen eller en liten bit som gar av i kanten gor att linsen kanns valdigt mycket, sa om du marker av en av dina linser valdigt mycket, ta och kontrollera den sa att den inte ar skadad pa nagot satt.

Om du marker att linsen flyttar sig hela tiden / inte hanger med nar du flyttar din blick sa har du mest troligen satt in linsen pa fel hall.. Ta ut den, kontrollera att den ar ratt och in med den igen
Senast redigerad av NativeVLAN 2013-08-05 kl. 13:37.
Citera
2013-08-05, 13:30
Medlem
ALZIRs avatar
Har själv snart haft linser i 8 år och kan verkligen rekommendera att använda linser! Just att inte ha glasögonen på näsan eller att det är i vägen när man t.ex vill ligga ner och glo någon rulle.

Finns många olika linser, vissa "andas" lite mera vilket gör att du kan sova med dem.

Jag själv kör på månadslinser och händer någon gång att jag somnar med linserna i men vill inte göra det allt för ofta då jag är rätt om mina ögon. Sen även att vila ögonen från linserna och bära glasögon.

När det kommer till badandet och så är det inga problem, och du kan klia dig i ögat men var försiktigt för visst kan linsen trilla ut. Har hänt mig några gånger när jag gnuggat ansiktet för hårt i duschen så har linsen lyckats trilla ut.

Ett tips är att ha tålamod när det kommer till att sätta in linserna!! Minns i början tog det en jävla bra tid att få in en lins (kunde hålla på i över en kvart) haha.

Lycka till!
Citera
2013-08-05, 14:01
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN

Jag har 2-veckors linser som jag sover med varje dag (*bortsett fran en gang nar jag hade ogoninflammation), jag anvander de dessutom betydligt langre an de 2 veckorna. Detta ar val inget jag rekommenderar, men jag har nu gjort detta i mer an 10 ar utan nagra som helst problem... Kan dock skilja sig lite fran person till person, man far prova sig fram

Nej, inte att rekommendera - oavsett att dina är avsedda att klara 2 veckor, så är det nog aldrig smart att gå ut över den tiden.....men som du själv noterar - det kan variera från användare till användare. Men jag skulle inte ta chansen (finns risk för infektion o l)

Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR

Ett tips är att ha tålamod när det kommer till att sätta in linserna!! Minns i början tog det en jävla bra tid att få in en lins (kunde hålla på i över en kvart) haha.

Lycka till!

Minns det där så väl - fan vad man irriterades över att sitta framför en minispegel och noggrant försöka placera linsen - idag gör man det ju utan att tänka ens....

Lycka till - TS - linser är absolut ett framsteg (har haft linser i 13 är)
Citera
2013-08-05, 14:53
Medlem
Overminds avatar
Tack för era svar och eran visdom. Hur är det med att sova med linser? Det rekommenderas inte? Har hört en massa historier om folk som sovit med linser i och vaknat och så är ögonen alldeles torra och de kan inte ta bort linsen för den fastnat.

Ja, sätta i linser är det nog inga problem, men att ta ur dem?? Känns ju som man kan riva sönder ögat när man brottas med linsen.

Antar man står i badrummet framför toaspegeln och sätter i/ur linserna?
Citera
2013-08-05, 14:55
Medlem
Citat:
Tack för era svar och eran visdom. Hur är det med att sova med linser? Det rekommenderas inte? Har hört en massa historier om folk som sovit med linser i och vaknat och så är ögonen alldeles torra och de kan inte ta bort linsen för den fastnat.
Linser som är avsedda att sovas med fungerar bra. Linser man inte ska sova med kladdar fast på ögat.

Citat:
Ja, sätta i linser är det nog inga problem, men att ta ur dem?? Känns ju som man kan riva sönder ögat när man brottas med linsen.
Det känns nästan ingenting alls att ta ut dem.

Citat:
Antar man står i badrummet framför toaspegeln och sätter i/ur linserna?
Linser ska man inte hantera i badrummet då det inte är en hygienisk miljö.
Citera
2013-08-05, 15:00
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Linser som är avsedda att sovas med fungerar bra. Linser man inte ska sova med kladdar fast på ögat.

Det känns nästan ingenting alls att ta ut dem.

Linser ska man inte hantera i badrummet då det inte är en hygienisk miljö.

Jaha, okej. Vart ska man hantera linser då? Jag har en liten spegel i hyllan.
Citera
2013-08-05, 15:15
Medlem
Citat:
Jaha, okej. Vart ska man hantera linser då? Jag har en liten spegel i hyllan.
Jag brukar hantera mina i på köksbänken. Att inte ha dem i badrummet är en säkerhetsrekommendation för att ha en god hygien. Köket är kanske inte är extremt hygieniskt heller, men något bättre.
Citera
2013-08-05, 15:29
Medlem
bigglezs avatar
Jag provade linser en tid i början av året och har dessvärre endast negativa erfarenheter. Givetvis fungerar linser bra för många, men inte för alla! Mina kliade, jag fick ont i ögonen ofta, de blev torra och skavde trots extra ögondroppar och att jag oftast bara hade dem några timmar per dag. Dessutom gjorde det ofta ont att ta i och ur dem. Jag är därför tillbaka på glasögon och mycket nöjd med detta, även om jag blir avis på just de två saker du nämner: bio och solbrillor!

Vill alltså mest varna för att det inte är säkert att linser fungerar för just dig, det gör inte det för alla. Jag fick pröva flera sorter innan jag insåg att det inte gick, så ge inte upp direkt, men var medveten om att risken finns så du inte blir jättebesviken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in