Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-19, 17:22
Medlem
i och med initiativet till en ny slogan för forumet kunde man läsa sådant som: folkets åsikt, fritt för alla, din åsikt räknas etc.
Men så tänkte jag, är det så fritt egentligen? fritt på det regelmässiga/censurmässiga planet kanske, men vägen till att bli något så när fördomsfritt är långt borta.

Detta ligger såklart på individplanet men forumet kan med styrmedel förändra och bredda användarklientelet. Det säger sig självt att ett undergroundforum lockar till sig extremister, "här får du skriva/tycka vad du inte får någon annan stans" men är det någon grupp som inte är kända för att vara frisinnade är det just extremister!
Friheten är tudelad; ordet är fritt, men åsikterna lika låsta som alltid.

Den övergripande känslan av forumet är att: du har rätt till din synvinkel men tas bara på allvar om du följer flashbacknormen: du är man, svenskfödd, heterosexuell, macho, homofob, invandrarfientlig, fördomsfull och gillar att hälla i dig sprit på helgerna. (oj, där föll jag visst själv i fällan)
Gång på gång möter minoriteter och oliktänkare (inom forumets ramar) på ett massivt motstånd, och ständigt haglar de hånfulla kommentarerna. Alltför ofta utmynnar "diskussioner" till ett entonigt medhåll.

så långt ifrån frihet man kan komma enligt mig.
hur bryter vi upp muren av extremister och chablontänkare och tillåter fler nyanserade och verkligt frisinnade människor? (vi är trots allt några stycken men det behövs många fler!)

I nuläget är verkar "forum för oliktänkande" stå för: ett alternativ till normerna ute i samhället. "vi mot dom" men internt så framstår forumet som en enda ankdamm där alla kvackar i stort sett likadant.

Är flashback så åsiktsfritt som alla säger? eller är det i själva verket mer fördomsfullt och något annat forum..
Citera
2005-06-19, 17:26
Medlem
Makehastes avatar
Jag önskar jag hade något bättre att komma med här än - bra skrivet!
Citera
2005-06-19, 17:28
Medlem
frihet från censur betyder väl att mobben styr?
Citera
2005-06-19, 17:31
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
i och med initiativet till en ny slogan för forumet kunde man läsa sådant som: folkets åsikt, fritt för alla, din åsikt räknas etc.
Men så tänkte jag, är det så fritt egentligen? fritt på det regelmässiga/censurmässiga planet kanske, men vägen till att bli något så när fördomsfritt är långt borta.

Detta ligger såklart på individplanet men forumet kan med styrmedel förändra och bredda användarklientelet. Det säger sig självt att ett undergroundforum lockar till sig extremister, "här får du skriva/tycka vad du inte får någon annan stans" men är det någon grupp som inte är kända för att vara frisinnade är det just extremister!
Friheten är tudelad; ordet är fritt, men åsikterna lika låsta som alltid.

Den övergripande känslan av forumet är att: du har rätt till din synvinkel men tas bara på allvar om du följer flashbacknormen: du är man, svenskfödd, heterosexuell, macho, homofob, invandrarfientlig, fördomsfull och gillar att hälla i dig sprit på helgerna. (oj, där föll jag visst själv i fällan)
Gång på gång möter minoriteter och oliktänkare (inom forumets ramar) på ett massivt motstånd, och ständigt haglar de hånfulla kommentarerna. Alltför ofta utmynnar "diskussioner" till ett entonigt medhåll.

hur bryter vi upp muren av extremister och chablontänkare och tillåter fler nyanserade och verkligt frisinnade människor? (vi är trots allt några stycken men det behövs många fler!)

I nuläget är verkar "forum för oliktänkande" stå för: ett alternativ till normerna ute i samhället. "vi mot dom" men internt så framstår forumet som en enda ankdamm där alla kvackar i stort sett likadant.

Är flashback så åsiktsfritt som alla säger? eller är det i själva verket mer fördomsfullt och något annat forum..
Förstår inte vad du vill påskina.FB kan väl inte börja kvotera in användare med motsatta åsikter för att väga upp dom som du anklagar för att vara "extremister och schablontänkare?Kanske det helt enkelt är så att FB speglar vad folk även tänker och anser ute i samhället?Det står vem som helst fritt att regestrera sig så varför gnälla?
Citera
2005-06-19, 17:31
Medlem
Nä, det var inget…
Citera
2005-06-19, 17:36
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Henkko: På vilket sätt är du mycket mer frisinnad och nyanserad än andra? Har du fått hybris?

Jag tycker varken att FB är underground eller fullt av extremister. En massa vanliga och ovanliga människor bara. Ankdamm - ja det har du helt rätt i. Men alla tycker väl ändå inte likadant?
Citera
2005-06-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Förstår inte vad du vill påskina.FB kan väl inte börja kvotera in användare med motsatta åsikter för att väga upp dom som du anklagar för att vara "extremister och schablontänkare?Kanske det helt enkelt är så att FB speglar vad folk även tänker och anser ute i samhället?Det står vem som helst fritt att regestrera sig så varför gnälla?

nej, jag vet att det inte är så. Flashback har alltid varit snedvridet åsiktsmässigt. Orsakerna tog jag upp tidigare, de som inte får utlopp för sina åsikter någon annan stans letar sig hit, vilket innebär en övervikt av extremtänkare (en "vanlig" åsiktsmakare har andra ställen att vända sig till)

redan här ser vi tecken på det jag talade om: flashbackare som egentligen inte alls vill kännas vid något oliktänkande.

kvotering är såklart en löjlig lösning
Citera
2005-06-19, 17:38
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Henkko, kanske kan ditt inlägg fungera som en väckarklocka, det är väldigt många som är väldigt snabba på att fördöma andras åsikter och livsstil. Man önskar ju att användarna på ett forum som Flashback var mer tolleranta. Nu menar jag inte att man inte ska säga emot för då blir det ju ingen debatt alls, man kanske ska tänka igenom lite mer innan man postar. Många gånger tror jag att folk skriver i ilska och i frustration, då blir det lätt galet.
Citera
2005-06-19, 17:41
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
nej, jag vet att det inte är så. Flashback har alltid varit snedvridet åsiktsmässigt. Orsakerna tog jag upp tidigare, de som inte får utlopp för sina åsikter någon annan stans letar sig hit, vilket innebär en övervikt av extremtänkare (en "vanlig" åsiktsmakare har andra ställen att vända sig till)

redan här ser vi tecken på det jag talade om: flashbackare som egentligen inte alls vill kännas vid något oliktänkande.

kvotering är såklart en löjlig lösning
Då är väl FB en viktig ventil för åsikter som aldrig får framföras i övriga PK Sverige.Ser inget negativt med det men du skulle väl helst se att FB rättade in sig i ledet istället?
Citera
2005-06-19, 17:47
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Då är väl FB en viktig ventil för åsikter som aldrig får framföras i övriga PK Sverige.Ser inget negativt med det men du skulle väl helst se att FB rättade in sig i ledet istället?
Jag skulle gärna se en större tolerans mot både politisk korrekthet och mot saker som strider mot "sunt förnuft" - En frikyrklig sosse och en muslimsk pedofil borde ha lika stor rätt att yttra sig här, inte bara missnöjesmoderater och statistikrunkande sverigedemokrater. Och i nuläget möter de flesta som går utanför den flashbackkorrekta normen väldigt motstånd här, i mina ögon.

Fast det är såklart ett problem att de som är aktiva är väldigt likriktade, och det är svårt att lösa på ett bra sätt.
Citera
2005-06-19, 17:49
Medlem
Citat:

nej nej, du missuppfattar mig totalt. men här på FB verkar det enda godtagagbara vara just motsatsen till "PK" eller vad ni vill kalla det. Detta är nackdelen, den genomgripande misstron jämtemot majoritetsnormer. Ibland är det helt och hållet befogat att ifrågasätta "PK-normen" men även motsatsen måste få kritiseras!

Citat:
Henkko, kanske kan ditt inlägg fungera som en väckarklocka, det är väldigt många som är väldigt snabba på att fördöma andras åsikter och livsstil. Man önskar ju att användarna på ett forum som Flashback var mer tolleranta. Nu menar jag inte att man inte ska säga emot för då blir det ju ingen debatt alls, man kanske ska tänka igenom lite mer innan man postar. Många gånger tror jag att folk skriver i ilska och i frustration, då blir det lätt galet.

Exakt, tolleransnivån bör med fördel kunna höjas. men det innebär som sagt ett beslut om självrannsakan på individnivå..man kan ju inte gärna tvinga folk till insikt
Citera
2005-06-19, 18:05
Administrator
admins avatar
Citat:

Så hur löser vi detta?
För först av allt vill jag säga att Flashback inte på något sett stödjer denna schablonbild som du målar upp. Flashback ska vara åsiktsneutral, och sträva efter att alla åsikter ska få komma fram och diskuteras. Inte oväntat söker sig då de grupper som har svårast att nå ut hit först, men det betyder ju inte att dessa åsikter ska stå oemotsagda.

Jag tror ärligt talat att forumet är mera öppet och brett idag än det var tidigare, men det bortser ju inte från det faktum att vi fortfarande har mycket kvar att göra.

Bra kan bli bättre.

admin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här